دوره 11، شماره 3 - ( مرداد و شهريور 1385 )                   دوره11 شماره 3 صفحات 43-69 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Zahadi A, Niknafas J. Ranking Technical- Vocational Training Colleges of Provincial Capitals with the Use of Data Envelopment Analysis (DEA) Technique. The Journal of Planning and Budgeting. 2006; 11 (3) :43-69
URL: http://jpbud.ir/article-1-82-fa.html
زاهدی انسیه، نیک نفس جواد. رتبه بندی آموزشکده‌های فنی و حرفه‌ای مراکز استان‌ها با استفاده از تکنیک تحلیل پوششی داده‌ها (DEA). فصلنامه برنامه ریزی و بودجه. 1385; 11 (3) :43-69

URL: http://jpbud.ir/article-1-82-fa.html


دانشکده تربیت دبیر فنی شریعتی
چکیده:   (14699 مشاهده)



ارزیابی عملکرد آموزشکده‌های فنی و حرفه‌ای و بررسی کارآیی آنها هدف اصلی این تحقیق است و این موضوع می‌تواند زمینه‌ای برای بهبود کارآیی واحدها و نیز تعیین میزان اختصاص بودجه به واحدها باشد. در این مقاله به دنبال پاسخگویی به پرسش‌هایی مانند چگونگی اندازه‌گیری کارایی آموزشکده‌های فنی و حرفه‌ای مراکزاستان‌ها و چگونگی ارتقای کارایی واحدهای ناکارا هستیم. برای ارزیابی عملکرد آموزشکده‌ها می‌توان از روش‌های مختلفی کمک گرفت. یکی از این روش‌ها استفاده از مدل‌های DEA است، در تحیلی پوششی داده‌ها یک واحد مجازی از ترکیب خطی DMU ها (در این تحقیق، آموزشکده های انتخابی) ساخته شده و سپس واحد مورد بررسی با واحد مجازی سنجش می‌شود و در دو گروه کارا و ناکارا شناخته می‌شود. DEA، کارایی نسبی را ارائه می‌کند چون DMU ها نه با یک استاندارد تعریف شده از قبل بلکه در مقایسه با یکدیگر ارزشیابی می‌شوند.

روش مطالعه به این صورت است که ابتدا 28 واحد از آموزشکده‌های فنی و حرفه‌ای انتخاب شده و سپس با توجه به نظرهای خبرگان، اقدام به تعیین ورودی‌ها و خروجی‌های مهم شده است. ورودی‌ها عبارتند از: تعداد استادها، تعداد دانشجویان، فضای آموزشی، فضای کار عملی، بودجه و خروجی‌ها شامل تعداد فارغ‌التحصیلان، تعداد قبولی، میانگین معدل، پژوهش استادها و پژوهش دانشجو است.

سپس هر یک از مدل‌های DEA (مدل ثانویه CCR اصلاح شده خروجی محور) برای هر آموزشکده فرموله شده است. نتایج حاصل از حل این مدل‌ها مشخص شدن دو گروه کارا و ناکاراست که تعداد آموزشکده‌های کارا 20 عدد و آموزشکده‌های ناکارا 8 عدد است و آموزشکده‌هایی که ناکارا ارزیابی شده‌اند. نمرات کمتر از یک اخذ کرده‌اند، بنابراین قابل رتبه‌بندی هستند. اما واحدهایی که کارا ارزیابی شده‌اند، همگی نمره یک گرفته‌اند، بنابراین قابل رتبه‌بندی نیستند. برای رتبه‌بندی این آموزشکده‌ها از مدل اندرسون و پترسون استفاده شده که با توجه به آن و نتایج به دست آمده قبلی رتبه‌بندی کاملی از کل آموزشکده‌ها ارائه شده است. کاراترین آموزشکده، آموزشکده شهید شمسی‌پور تهران است. این بدان معناست که این آموزشکده نسبت به بقیه آموزشکده‌ها با ورودی‌های کمتر، خروجی‌های بیشتری ارائه نموده است و بیشترین کارایی را دارد.

در ادامه با استفاده از تحلیل حساسیت در مدل اجرا شده، اقدام به ارائه راهکارهایی برای کارا شدن 8 آموزشکده ناکارا شده است. گردآوری اطلاعات، کتابخانه‌ای و میدانی بوده و با استفاده از برنامه‌ریزی خطی DEA و کمک از متغیرهای مزدوج اطلاعات تحلیل شده است.

متن کامل [PDF 761 kb]   (3428 دریافت)    
نوع مطالعه: كاربردي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: ۱۳۹۰/۵/۲۵

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA code

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به فصلنامه برنامه ریزی و بودجه می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2018 All Rights Reserved | The Journal of Planning and Budgeting

Designed & Developed by : Yektaweb