دوره 23، شماره 3 - ( پاییز 1397 )                   دوره23 شماره 3 صفحات 22-3 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


1- موسسه عالی آموزش پژوهش مدیریت و برنامه ریزی ، sh.seighalani@imps.ac.ir
2- دانشکده اقتصاد دانشگاه تهران
چکیده:   (4841 مشاهده)
تفاوت در نحوه اثر‌گذاری شوک‌های پولی بر اجزای شاخص قیمت مصرف‌کننده می‌تواند دلالت‌های بااهمیتی برای تصمیم ‏گیری سیاستگذاران پولی ایجاد نماید. در واقع، با توجه به وجود نواقص بازار و چسبندگی قیمت ‏ها، شوک‌های پولی می‌توانند آثار حقیقی به بار آورند. از این‌رو، پژوهش حاضر درصدد است که با استفاده از چارچوب مدل خودرگرسیون‏ برداری و با رویکرد آزمون چسبندگی قیمت‌ها، به نحوۀ واکنش قیمتی اجزای شاخص قیمت مصرف‌کننده در زمان ایجاد شوک نقدینگی بپردازد. برای این منظور، با استفاده از داده‌های سری ‌زمانی فصلی نقدینگی و اجزای شاخص قیمت مصرف‌کننده ایران (از سال 1369 تا 1390) و بهره‏ گیری از مدل تصحیح خطای برداری، واکنش گروه ‏های کالایی مختلف اجزای شاخص قیمت مصرف‌کننده بررسی می‏ شود. با توجه به نتایج پژوهش، ابتدا واکنش اجزای مختلف شاخص قیمت‌ها به شوک پولی دارای وقفه مورد توجه است. از این‌رو، این واکنش تاخیری به شوک پولی تاییدی بر وجود چسبندگی قیمت‌هاست. و دوم، واکنش اجزای شاخص قیمت‌ها به شوک پولی تفاوت قابل‏ توجهی دارد که تفاوت ساختار بازاری هر کدام از کالاها و خدمات اجزای شاخص قیمت مصرف‌کننده می‌تواند تفاوت در واکنش قیمتی آن‌ها را توجیه کند.
متن کامل [PDF 845 kb]   (886 دریافت)    
نوع مطالعه: كاربردي | موضوع مقاله: اقتصاد کلان
دریافت: 1397/12/14 | پذیرش: 1398/6/25 | انتشار الکترونیک: 1398/11/14

بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution 4.0 International License قابل بازنشر است.