دوره 25، شماره 1 - ( بهار 1399 )                   دوره25 شماره 1 صفحات 134-109 | برگشت به فهرست نسخه ها


XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Noraniazad S, Rasekh Jahromi E. (2020). The Relationship Between Fuzzy Coefficient of Innovation, Market Power, and Stock Return - Evidence of Competition-Aversion. JPBUD. 25(1), 109-134. doi:10.29252/jpbud.25.1.109
URL: http://jpbud.ir/article-1-1919-fa.html
نورانی آزاد سمانه، راسخ جهرمی عرفانه. آزمون رابطه ضریب فازی نوآوری، قدرت بازاری، و بازدهی سهام: شواهدی از اثرهای رقابت‌گریزی فصلنامه برنامه ریزی و بودجه 1399; 25 (1) :134-109 10.29252/jpbud.25.1.109

URL: http://jpbud.ir/article-1-1919-fa.html


1- استادیار گروه اقتصاد، دانشگاه پیام نور، تهران ، noraniazad@pnu.ac.ir
2- مربی گروه اقتصاد، دانشگاه پیام نور، تهران
چکیده:   (5222 مشاهده)
هدف محوری پژوهش حاضر، بررسی رابطه بین ضریب نوآوری، قدرت بازاری، و بازدهی سهام در شرکت­های بورس اوراق بهادار تهران است. بنابراین، از داده­ های 153 شرکت بورسی در بازه زمانی 1397-1386 و مدل رگرسیون انتقال ملایم پنلی استفاده می‌شود تا ارتباط بین ضریب قدرت بازاری و نوآوری، و ضریب فناوری و بازدهی سهام مورد بررسی قرار گیرد. نتایج پژوهش در معادله ضریب نوآوری و بازدهی سهام به­ روشنی نشان می ­دهد که رابطه غیرخطی بین متغیرهای مورد بررسی وجود دارد و در معادله ضریب نوآوری با افزایش قدرت بازاری به عنوان متغیر انتقال تا سطح آستانه، ضریب نوآوری افزایشی و معنادار، و با گذر از این سطح کاهشی و معنادار است. علاوه بر این، در معادله بازدهی سهام، با افزایش نوآوری پیش و پس از سطح آستانه­ این روند ادامه دارد. در مجموع، نتایج مربوط به دو معادله ضریب فناوری و بازدهی سهام بیان می‏ کند که در شرکت­ های فعال بورس اوراق بهادار تهران رابطه نامتقارن غیرخطی و U معکوس بین قدرت بازاری و ضریب نوآوری از یک‌سو، و ضریب نوآوری و بازدهی سهام از سوی دیگر وجود دارد و در بیش‏تر بنگاه ­های فعال بورسی، شواهدی از اثرهای رقابت­ گریزی تایید می­ شود.
متن کامل [PDF 1514 kb]   (1191 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: اقتصادصنعتی
دریافت: 1399/5/20 | پذیرش: 1398/12/10 | انتشار الکترونیک: 1399/8/28

فهرست منابع
1. Aghion, P., Bloom, N., Blundell, R., Griffith, R., & Howitt, P. (2005). Competition and Innovation: An Inverted-U Relationship. The Quarterly Journal of Economics, 120(2), 701-728. [DOI:10.1162/0033553053970214]
2. Alfranca, O., Voces, R., Herruzo, A. C., & Diaz-Balteiro, L. (2014). Effects of Innovation on the European Wood Industry Market Structure. Forest Policy and Economics, 40(1), 40-47. [DOI:10.1016/j.forpol.2013.12.001]
3. Arrow, K. J. (1972). Economic Welfare and the Allocation of Resources for Invention. Readings in Industrial Economics (pp. 219-236): Springer. [DOI:10.1007/978-1-349-15486-9_13]
4. Bonfatti, R., & Pisano, L. (2020). Credit Constraints and the Inverted‐U Relationship between Competition and Innovation. Economica, 87(346), 442-469. [DOI:10.1111/ecca.12312]
5. Chernyshev, N. (2017). The Relationship between R&D and Competition: Reconciling Theory and Evidence. CDMA Working Paper Series, No. 1704.
6. Clarke, R., & Davies, S. W. (1982). Market Structure and Price-Cost Margins. Economica, 49(195), 277-287. [DOI:10.2307/2553628]
7. Clarke, R., Davies, S., & Waterson, M. (1984). The Profitability-Concentration Relation: Market Power or Efficiency? The Journal of Industrial Economics, 32(4), 435-450. [DOI:10.2307/2098228]
8. Colletaz, G., & Hurlin, C. (2006). Threshold Effects of the Public Capital Productivity: An International Panel Smooth Transition Approach. Working Paper, 1/2006, LEO, Université d'Orléans, 1-39.
9. Dhanora, M., Sharma, R., & Khachoo, Q. (2018). Non-Linear Impact of Product and Process Innovations on Market Power: A Theoretical and Empirical Investigation. Economic Modelling, 70(1), 67-77. [DOI:10.1016/j.econmod.2017.10.010]
10. Fok, D., Van Dijk, D., & Franses, P. H. (2005). A Multi‐Level Panel STAR Model for US Manufacturing Sectors. Journal of Applied Econometrics, 20(6), 811-827. [DOI:10.1002/jae.822]
11. Galbraith, J. K. (1952). American Capitalism, The Concept of Countervailing Power: Houghton Mifflin Company.
12. Gonzalez, A., Terasvirta, T., and Van Dijk, D. (2005). Panel Smooth Transition Regression Models, SEE/EFI Working Paper Series in Economics and Finance, No. 604.
13. Goodwin, M. (1998). Firm Size and R&D; Testing the Schumpeterian Hypothesis. University Avenue Undergraduate Journal of Economics, 2(1), 1-8.
14. Grullon, G., & Michaely, R. (2007). Corporate Payout Policy and Product Market Competition. Paper Presented at the AFA 2008 New Orleans Meetings Paper. [DOI:10.2139/ssrn.972221]
15. Gunday, G., Ulusoy, G., Kilic, K., & Alpkan, L. (2011). Effects of Innovation Types on Firm Performance. International Journal of Production Economics, 133(2), 662-676. [DOI:10.1016/j.ijpe.2011.05.014]
16. Hart, O. D. (1983). The Market Mechanism as an Incentive Scheme. The Bell Journal of Economics, 14(2), 366-382. [DOI:10.2307/3003639]
17. Hashmi, A. R., & Biesebroeck, J. V. (2016). The Relationship between Market Structure and Innovation in Industry Equilibrium: A Case Study of the Global Automobile Industry. Review of Economics and Statistics, 98(1), 192-208. [DOI:10.1162/REST_a_00494]
18. He, W. (2012). Agency Problems, Product Market Competition and Dividend Policies in Japan. Accounting & Finance, 52(3), 873-901. [DOI:10.1111/j.1467-629X.2011.00414.x]
19. Hirshleifer, D., Hsu, P.-H., & Li, D. (2013). Innovative Efficiency and Stock Returns. Journal of Financial Economics, 107(3), 632-654. [DOI:10.1016/j.jfineco.2012.09.011]
20. Hou, K., & Robinson, D. T. (2006). Industry Concentration and Average Stock Returns. The Journal of Finance, 61(4), 1927-1956. [DOI:10.1111/j.1540-6261.2006.00893.x]
21. Marshall, G., & Parra, A. (2019). Innovation and Competition: The Role of the Product Market. International Journal of Industrial Organization, 65(1), 221-247. [DOI:10.1016/j.ijindorg.2019.04.001]
22. Peneder, M., & Wörter, M. (2014). Competition, R&D and Innovation: Testing the Inverted-U in a Simultaneous System. Journal of Evolutionary Economics, 24(3), 653-687. [DOI:10.1007/s00191-013-0310-z]
23. Rickard, S. (2006). The Economics of Organizations and Strategy: McGraw-Hill Education.
24. Schumpeter, J. (1942). Capitalism, Socialism and Democracy: Harper.
25. Schumpeter, J. A. (1934). The Theory of Economic Development... by Joseph A. Schumpeter, Translated from the German by Redvers Opie: Harvard University Press.
26. Sharma, V. (2011). Stock Returns and Product Market Competition: Beyond Industry Concentration. Review of Quantitative Finance and Accounting, 37(3), 283-299. [DOI:10.1007/s11156-010-0205-0]
27. Szutowski, D. (2019). Innovation Source, Advancement Stage and Company Stock Returns. The Service Industries Journal, 39(13-14), 925-942. [DOI:10.1080/02642069.2018.1450869]
28. Thanh, S. D. (2015). Threshold Effects of Inflation on Growth in the ASEAN-5 Countries: A Panel Smooth Transition Regression Approach. Journal of Economics, Finance and Administrative Science, 20(38), 41-48. [DOI:10.1016/j.jefas.2015.01.003]
29. Udriyah, U., Tham, J & Azam, S. (2019). The Effects of Market Orientation and Innovation on Competitive Advantage and Business Performance of Textile SMEs. Management Science Letters, 9(9), 1419-1428. [DOI:10.5267/j.msl.2019.5.009]
30. خدادادکاشی، فرهاد (1380). ارزیابی قدرت و حجم فعالیت های انحصاری در اقتصاد ایران. انتشارات موسسه مطالعات و پژوهش های بازرگانی.
31. شهیکی تاش، محمدنبی، و قلی ‌پور، اسمعیل (1392). بررسی ارتباط ساختار بازار محصول و شدت انعطاف ‌پذیری در بازار کار (مطالعه موردی صنایع کارخانه ‌ای ایران). نشریه برنامه ‌ریزی و بودجه، 18(3)، 86-67. [Link:jpbud.ir/article-1-1071-fa.html]
32. شهیکی تاش، محمدنبی؛ اعزازی، محمداسماعیل؛ دریکنده، علی، و اصغریه اهری، حامد (1391). بررسی ارتباط رقابتی یا انحصاری بودن بازار و بازده سهام (مطالعه موردی: بورس اوراق بهادار تهران). نشریه حسابداری و حسابرسی مدیریت، 1(1)، 100-85.
33. فابوزی، فرانک جی؛ نیو، ادوین اچ، و ژو، گوفو (1395). اقتصاد مالی (جلد 1). ترجمۀ رضا طالبلو و بهاره عریانی، انتشارات سازمان مطالعه و تدوین کتب علوم انسانی دانشگاه ها (سمت).
34. کردبچه، حمید، و امامی، سوده‌ السادات (1391). ساختار بازار و مخارج تحقیق‌ وتوسعه در کارگاه های صنعتی ایران. نشریه مطالعات اقتصادی کاربردی در ایران، 1(4)، 89-63
35. متفکر آزاد، محمدعلی، و رهنمای قراملکی، غلامحسین (1392). بررسی تاثیر فعالیت های R&D بر ارزش‌افزوده در واحدهای تحقیق‌ و توسعه ایران. نشریه سیاستگذاری اقتصادی، 5(9)، 54-29.
36. محمودآبادی، حمید، و ابراهیمی، شهلا (1393). بررسی تاثیر رقابت بازار محصول بر پرداخت سود سهام شرکت‌ های پذیرفته ‌شده در بورس اوراق بهادار تهران. نشریه تحقیقات حسابداری و حسابرسی، 6(22)، 109-94. [Link:http://www.iaaaar.com/article_104391.html]
37. ملاحسینی، علی، و فتحی، فربد (1388). بررسی متغیرهای موثر بر الگوی نوآوری در شرکت‌های متوسط و کوچک شهر کرمان. نشریه برنامه‌ ریزی و بودجه، 14(1)، 74-59. [Link:jpbud.ir/article-1-176-fa.html]
38. نورانی‌ آزاد، سمانه، و خدادادکاشی، فرهاد (1398). ارزیابی رابطه ساختار بازار و مخارج تحقیق‌ و توسعه در بخش صنعت ایران (رهیافت رگرسیون انتقال ملایم پنلی PSTR). نشریه نظریه های کاربردی اقتصاد، 6(4)، 52-27.

بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به فصلنامه برنامه ریزی و بودجه می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2024 CC BY-NC 4.0 | Planning and Budgeting

Designed & Developed by : Yektaweb