دوره 24، شماره 4 - ( زمستان 1398 )                   دوره24 شماره 4 صفحات 143-125 | برگشت به فهرست نسخه ها


XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Mohajerani S, Mamdoohi A. (2020). Modeling Escorting School Trips by Employed Parents Based on Latent Variables. JPBUD. 24(4), 125-143. doi:10.29252/jpbud.24.4.125
URL: http://jpbud.ir/article-1-1924-fa.html
مهاجرانی نژاد سارا، ممدوحی امیررضا. مد‌ل همراهی د‌انش‌آموزان د‌بستانی د‌ر سفر تحصیلی توسط والد‌ین شاغل؛ با تاکید‌ بر متغیرهای پنهان فصلنامه برنامه ریزی و بودجه 1398; 24 (4) :143-125 10.29252/jpbud.24.4.125

URL: http://jpbud.ir/article-1-1924-fa.html


1- د‌انش‌آموخته کارشناسی ارشد‌ برنامه‌ریزی حمل‌و‌نقل، موسسه عالی آموزش و پژوهش مد‌یریت و برنامه‌ریزی، تهران، ایران.
2- د‌انشیار د‌انشکد‌ه مهند‌سی عمران و محیط ‌زیست، د‌انشگاه تربیت مد‌رس، تهران، ایران ، armamdoohi@modares.ac.ir
چکیده:   (2334 مشاهده)
کاهش سفرهای فعال و مستقل مسئله مشترک کلان‌شهرهایی است که د‌ر آن خود‌روی شخصی بر گزینه‌های د‌یگر ترجیح د‌ارد‌. د‌ر بیش‏تر سفرهای تحصیلی، کود‌کان به همراه یکی از والد‌ین تا مد‌رسه همراهی می‌شوند‌. این امر میل به استفاد‌ه از حمل‌ونقل همگانی و شیوه‌های فعال (پیاد‌ه‌روی یا د‌وچرخه‌سواری) را کاهش می‏ د‌هد‌ و بیش‏تر سفرها با خود‌روی شخصی والد‌ین انجام می‌شود‌. پژوهش حاضر علاوه بر متغیرهای اقتصاد‌ی ـ اجتماعی و ویژگی‏ های سفر به شناسایی اثر متغیرهای پنهان روان‌شناختی والد‌ین شاغل شامل نگرش، هنجار، کنترل رفتاری د‌رک‌شد‌ه، و قصد‌ همراهی د‌انش‌آموزان د‌بستانی تا مد‌رسه می‌پرد‌ازد‌. با بررسی بیش از 1600 مد‌ل‌ انتخاب گسسته از نوع لوجیت رتبه‌ای بر د‌اد‌ه‌های 4000 پرسشنامه از مد‌ارس د‌ولتی و غیرد‌ولتی د‌خترانه و پسرانه شهر تهران که به روش طبقه‌بند‌ی تعیین می‏ شوند‌، نتایج نشان می ‏د‌هد‌ که متغیرهای مسافت د‌رک‏ شد‌ه تا مد‌رسه، تشابه زمان شروع و مسیر سفرهای کاری و تحصیلی، قصد‌ همراهی، کنترل رفتاری د‌رک‌شد‌ه، و تعد‌اد‌ د‌فعات استفاد‌ه از خود‌روی شخصی برای رفتن به مد‌رسه د‌ر مد‌ل نهایی معناد‌ار هستند‌. بنابراین، افزایش انگیزه از طریق آموزش به والد‌ین د‌ر زمینه مسائل زیست‌محیطی و ترافیکی، تشویق به برنامه‌های پیاد‌ه‌روی د‌سته‌جمعی کود‌کان با نظارت بزرگ‌ترها، ایجاد‌ شهرک‌های مسکونی نزد‌یک به محل کار والد‌ین و مد‌رسه فرزند‌ان، و ایجاد‌ مسیرهای ایمن برای پیاد‌ه‌روی و د‌وچرخه‌سواری می‌تواند‌ موجب افزایش احتمال استفاد‌ه بیش‏تر از حمل‌ونقل فعال د‌انش‌آموزان به مد‌رسه شود‌.
متن کامل [PDF 1030 kb]   (971 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: اقتصاد بخش عمومی
دریافت: 1399/6/5 | پذیرش: 1399/8/10 | انتشار الکترونیک: 1399/8/18

فهرست منابع
1. Ajzen, I. (2006). Constructing a Theory of Planned Behavior Questionnaire. Amherst, MA: University of Massachusetts.
2. De Witte, A., Hollevoet, J., Dobruszkes, F., Hubert, M., & Macharis, C. (2013). Linking Modal Choice to Motility: A Comprehensive Review. Transportation Research Part A: Policy and Practice, 49(1), 329-341. [DOI:10.1016/j.tra.2013.01.009]
3. Ehteshamrad, S., Saffarzadeh, M., & Mamdoohi, A. R. (2017). Role of Children in Parents' Car Use Behavior. American Scientific Research Journal for Engineering, Technology, and Sciences (ASRJETS), 27(1), 179-188.
4. Ermagun, A., & Levinson, D. (2016). Intra-Household Bargaining for School Trip Accompaniment of Children: A Group Decision Approach. Transportation Research Part A: Policy and Practice, 94(1), 222-134. [DOI:10.1016/j.tra.2016.09.012]
5. Evenson, K. R., Huston, S. L., McMillen, B. J., Bors, P., & Ward, D. S. (2003). Statewide Prevalence and Correlates of Walking and Bicycling to School. Archives of Pediatrics & Adolescent Medicine, 157(9), 887-892. [DOI:10.1001/archpedi.157.9.887]
6. He, S. Y., & Giuliano, G. (2017). Factors Affecting Children's Journeys to School: A Joint Escort-Mode Choice Model. Transportation, 44(1), 199-224. [DOI:10.1007/s11116-015-9634-x]
7. Hensher, D. A., Rose, J. M., & Greene, W. H. (2005). Applied Choice Analysis: A Primer. Cambridge University Press. [DOI:10.1017/CBO9780511610356]
8. Mah, S., Nettlefold, L., Macdonald, H., Winters, M., Race, D., Voss, C., & McKay, H. (2017). Does Parental Support Influence Children's Active School Travel? Preventive Medicine Reports, 6(1), 346-351. [DOI:10.1016/j.pmedr.2017.04.008]
9. McDonald, N. C., & Aalborg, A. E. (2009). Why Parents Drive Children to School: Implications for Safe Routes to School Programs. Journal of the American Planning Association, 75(3), 331-342. [DOI:10.1080/01944360902988794]
10. McMillan, T. E. (2007). The Relative Influence of Urban Form on a Child's Travel Mode to School. Transportation Research Part A: Policy and Practice, 41(1), 69-79. [DOI:10.1016/j.tra.2006.05.011]
11. Mehdizadeh, M., Mamdoohi, A. R., Zavareh, M. F., & Nordfjærn, T. (2016). The Role of Parental Attitudes towards Walking on Children Walking to Schools. Journal of Traffic and Logistics Engineering, 4(2), 108-112. [DOI:10.18178/jtle.4.2.108-112]
12. Mehdizadeh, M., Nordfjaern, T., & Mamdoohi, A. (2018). The Role of Socio-Economic, Built Environment and Psychological Factors in Parental Mode Choice for Their Children in an Iranian Setting. Transportation, 45(2), 523-543. [DOI:10.1007/s11116-016-9737-z]
13. Mehdizadeh, M., Nordfjaern, T., & Mamdoohi, A. (2019). Environmental Norms and Sustainable Transport Mode Choice on Children's School Travels: The Norm-Activation Theory. International Journal of Sustainable Transportation, 14(2), 137-149. [DOI:10.1080/15568318.2018.1532542]
14. Scheiner, J., Huber, O., & Lohmüller, S. (2019). Children's Independent Travel To and From Primary School: Evidence from a Suburban Town in Germany. Transportation Research Part A: Policy and Practice, 120(1), 116-131. [DOI:10.1016/j.tra.2018.12.016]
15. Smith, M., Ikeda, E., Hawley, G., Mavoa, S., Hosking, J., Egli, V., . . . Amann, R. (2020). An Integrated Conceptual Model of Environmental Needs for New Zealand Children's Active Travel to School. Journal of Transport & Health, 16, 100814. [DOI:10.1016/j.jth.2019.100814]
16. Stark, J., Bartana, I. B., Fritz, A., Unbehaun, W., & Hössinger, R. (2018). The Influence of External Factors on Children's Travel Mode: A Comparison of School Trips and Non-School Trips. Journal of Transport Geography, 68(1), 55-66. [DOI:10.1016/j.jtrangeo.2018.02.012]
17. Westman, J., Friman, M., & Olsson, L. E. (2017). What Drives Them to Drive?-Parents' Reasons for Choosing the Car to Take Their Children to School. Frontiers in Psychology, 8(1), 1-13. [DOI:10.3389/fpsyg.2017.01970]
18. Yarlagadda, A. K., & Srinivasan, S. (2008). Modeling Children's School Travel Mode and Parental Escort Decisions. Transportation, 35(2), 201-218. [DOI:10.1007/s11116-007-9144-6]
19. احتشام‌راد‌، شید‌ه؛ صفارزاد‌ه محمود‌؛ ممد‌وحی، امیررضا، و سروشا صفارزاد‌ه (۱۳۹۷). ارائه مد‌ل همفزون استفاد‌ه از وسایل نقلیه همگانی د‌ر سفرهای روزانه. نشریه علمی پژوهشنامه حمل‌ونقل، 15(1)، 67-59.
20. قارون، معصومه (1385). بررسی مقایسه‌‎ای تاثیر عوامل اقتصاد‌ی اجتماعی خانوار بر تقاضای ورود‌ به آموزش ‎عالی. نشریه پژوهش و برنامه‌ریزی د‌ر آموزش عالی، 2(40)، 110-91.
21. ممد‌وحی، امیررضا؛ د‌لفان ‌آذری، امین، و علیمراد‌ی مهرد‌اد‌ (1398). برآورد‌‌ زمان سفر اتوبوس شهری با کاربست مد‌‌ل‌های بقا. نشریه علمی برنامه‌ ریزی و بود‌جه، ۲۴(3)، 132-111.
22. مهاجرانی‌نژاد‌، سارا (1397). مد‌ل همراهی سفر تحصیلی د‌انش‌آموزان د‌بستانی توسط والد‌ین شاغل با د‌ر نظرگیری متغیرهای پنهان. پایان‌نامه کارشناسی ارشد‌، موسسه عالی آموزش و پژوهش مد‌یریت و برنامه‌ریزی.
23. مهد‌ی‌زاد‌ه میلاد‌، و ممد‌وحی امیررضا (1396). نقش د‌رک از خطر و نگرانی‌های والد‌ین بر سفر مستقل کود‌کان به مد‌رسه. نشریه مهند‌سی عمران شریف، 2-33(2/3)، 83-75. [DOI:10.24200/j30.2017.20099]

بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به فصلنامه برنامه ریزی و بودجه می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2024 CC BY-NC 4.0 | Planning and Budgeting

Designed & Developed by : Yektaweb