دوره 25، شماره 4 - ( زمستان 1399 )                   دوره25 شماره 4 صفحات 117-95 | برگشت به فهرست نسخه ها


XML English Abstract Print


1- استاد گروه اقتصاد دانشکده علوم اجتماعی و اقتصادی، دانشگاه الزهرا، ایران ، a.shahabadi@alzahra.ac.ir
2- کارشناسی ارشد اقتصاد، دانشگاه آزاد اسلامی واحد اراک، ایران
3- کارشناسی ارشد مدیریت دولتی، دانشگاه آزاد واحد الکترونیکی،تهران، ایران
چکیده:   (2423 مشاهده)
در این تحقیق، با استفاده از داده ­های تابلویی و به روش گشتاورهای تعمیم ­یافته، تأثیر چرخه ­های انتخاباتی (شامل سال انتخابات، ایدئولوژی دولت، ائتلاف و دولت اقلیت) بر اثربخشی دولت در دو گروه از کشورهای منتخب درحال توسعه (گروه نمونه) و توسعه ­یافته (گروه کنترل) طی دوره 2018-2002 بررسی شده است. نتایج نشان داد تأثیر چرخه­ های انتخاباتی شامل سال انتخابات، ایدئولوژی دولت و ائتلاف بر اثربخشی دولت در هر دو گروه از کشورهای منتخب منفی و معنادار و تاثیر دولت اقلیت بر اثربخشی دولت در هر دو گروه از کشورهای منتخب مثبت و معنادار است. همچنین، تأثیر متغیرهای کنترل شامل دولت الکترونیک و مخارج تحقیق و توسعه بر اثربخشی دولت در هر دو گروه از کشورهای منتخب مثبت و معنادار است. اما، تأثیر اندازه دولت بر اثربخشی دولت در کشورهای منتخب درحال توسعه منفی و معنادار و در کشورهای توسعه ­یافته بی ­معناست.
متن کامل [PDF 788 kb]   (628 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: توسعه اقتصادی، اقتصاد منطقه ای و رشد
دریافت: 1399/8/24 | پذیرش: 1399/12/26 | انتشار الکترونیک: 1400/5/20

فهرست منابع
1. Abizadeh, S., & Yousefi, M. (1988). Growth of Government Expenditure: The Case of Canada. Public Finance Quarterly, 16(1), 78-100. [DOI:10.1177/109114218801600104]
2. Adegoroye, A., Oladejo, M., & Yinus, S. (2018). Impact of E-Government on Governance Service Delivery in Nigeria. International Journal of Advances in Agriculture Sciences, 4(3), 132-138.
3. Afonso, A., & Jalles, J. T. (2011). Economic Performance and Government Size. ΕCΒ Working Paper Series No. 1399. [DOI:10.2139/ssrn.1950570]
4. Alesina, A., Roubini, N., & Cohen, G. D. (1997). Political Cycles and the Macroeconomy: MIT Press. [DOI:10.7551/mitpress/5437.001.0001]
5. Amiri, H., & Samadian, F. (2020). The Impact of Electoral Cycle Occurrence on Macroeconomic Environment: Case Study of Iran. The Journal of Planning and Budgeting, 25(2), 3-24. [DOI:10.52547/jpbud.25.2.3]
6. Brender, A., & Drazen, A. (2013). Elections, Leaders, and the Composition of Government Spending. Journal of Public Economics, 97(1), 18-31. [DOI:10.1016/j.jpubeco.2012.08.011]
7. Cavalcante, P. L. C. (2017). Elections and Local Government Performance in Brazil. Organizações & Sociedade, 24(83), 580-599. [DOI:10.1590/1984-9240832]
8. Cerda, R., & Vergara, R. (2008). Government Subsidies and Presidential Election Outcomes: Evidence for a Developing Country. World Development, 36(11), 2470-2488. [DOI:10.1016/j.worlddev.2007.10.019]
9. Cin, B. C., Kim, Y. J., & Vonortas, N. S. (2017). The Impact of Public R&D Subsidy on Small Firm Productivity: Evidence from Korean SMEs. Small Business Economics, 48(2), 345-360. [DOI:10.1007/s11187-016-9786-x]
10. Ebeke, M. C., & Ölcer, M. (2013). Fiscal Policy Over the Election Cycle in Low-Income Countries: International Monetary Fund. [DOI:10.5089/9781475588514.001]
11. Ehrhart, H. (2013). Elections and the Structure of Taxation in Developing Countries. Public Choice, 156(1-2), 195-211. [DOI:10.1007/s11127-011-9894-8]
12. Emam Jomee Zade, S. J., Shahramnia, A. M., & Safariyan Garmekhani, R. (2016). Model of Good Governance, Community and Government Partners to Effectively. Political Science Quarterly, 12(36), 7-40. [Link:http://psq.kiau.ac.ir/article_528857.html]
13. Englmaier, F., Roider, A., Stowasser, T., & Hinreiner, L. (2017). Power Politics: Electoral Cycles in German Electricity Prices. Alternative Geld- und Finanzarchitekturen - Session: Elections, No. A20-V3. [Link:http://hdl.handle.net/10419/168267]
14. Franzese, R. J. (2000). Electoral and Partisan Manipulation of Public Debt in Developed Democracies, 1956-90. In Institutions, Politics and Fiscal Policy (pp. 61-83): Springer. [DOI:10.1007/978-1-4615-4555-2_3]
15. Garayeva, A., & Tahirova, G. (2016). Government Spending Effectiveness and the Quality of Fiscal Institutions: Central Bank of the Republic of Azerbaijan. MPRA Paper No. 72177.
16. Ghanbari, M., & Mohammadi, T. (2017). Political Monetary Cycles and Central Bank Independence. Monetary & Banking Research, 9(30), 545-567. [Link:http://jmbr.mbri.ac.ir/article-1-530-fa.html]
17. Hauner, D., & Kyobe, A. J. (2008). Determinants of Government Efficiency. IMF Working Paper No. 08/228. [DOI:10.5089/9781451870862.001]
18. Hibbs Jr, D. A. (1977). Political Parties and Macroeconomic Policy. The American Political Science Review, 71(4), 1467-1487. [DOI:10.2307/1961490]
19. Kamali, Y. (2014). Study the Role of Administrative Decentralization on Administrative Integrity. Quarterly Journal of the Macro and Strategic Policies, 2(5), 111-132. [Link:http://www.jmsp.ir/article_6264.html]
20. Morozumi, A., Veiga, F. J., & Veiga, L. G. (2014). Electoral Effects on the Composition of Public Spending and Revenue: Evidence from a Large Panel of Countries. Universidade do Minho. Núcleo de Investigação em Políticas Económicas (NIPE), Working paper N0 23. [Link:http://hdl.handle.net/1822/31271]
21. Nordhaus, W. D. (1975). The Political Business Cycle. The Review of Economic Studies, 42(2), 169-190. [DOI:10.2307/2296528]
22. North, D. C. (1993). The New Institutional Economics and Development. Working Paper, Economic History NO. 9309002. [Link:http://hdl.handle.net/10535/4397]
23. Okong'o, K., & Kyobe, M. (2019). E-Governance as an Alternative Antecedent to a Lean Public Sector: Theory and Evidence. The African Journal of Information Systems, 11(1), 67-82.
24. Persson, T., & Tabellini, G. (2012). Macroeconomic Policy, Credibility and Politics: Routledge. [DOI:10.4324/9780203714942]
25. Piña, G., & Avellaneda, C. N. (2017). Local Government Effectiveness: Assessing the Role of Administrative Capacity. School of Public and Environmental Affairs, Indiana University, Bloomington, IN.
26. Potrafke, N. (2009). Did Globalization Restrict Partisan Politics? An Empirical Evaluation of Social Expenditures in a Panel of OECD Countries. Public Choice, 140(1-2), 105-124. [DOI:10.1007/s11127-009-9414-2]
27. Potrafke, N. (2010). The Growth of Public Health Expenditures in OECD Countries: Do Government Ideology and Electoral Motives Matter? Journal of Health Economics, 29(6), 797-810. [DOI:10.1016/j.jhealeco.2010.07.008]
28. Rogoff, K., & Sibert, A. (1988). Elections and Macroeconomic Policy Cycles. The Review of Economic Studies, 55(1), 1-16. [DOI:10.2307/2297526]
29. Shahabadi, A., Naziri, M. k., & Nilforoushan, N. (2012). The Effect of Electoral Cycles on the Growth of Public Health Expenditures in Selected Developing and Developed Countries (1994-2010). Journal of Economic Modeling Research, 3(9), 95-116. [Link: http://jemr.khu.ac.ir/article-1-467-en.html]
30. Shakoori, A., & Taqizade Asl, Z. (2016). A Study on Impact of Government Size on Human Development Index, Three Decades after the Revolution. Journal of Social Problems of Iran, 7(1), 101-123. [DOI:10.18869/acadpub.jspi.7.1.101]
31. Yousefi Sheikh-Robat, M., & Babaei, F. (2015). Good Governance Model on the Basis of Malik-Ashtar Letter; A Design and Comparison with the World Bank's Good Governance Principles. Islamic Economics, 15(57), 31-62. [Link: http://eghtesad.iict.ac.ir/article_14259.html]
32. باغستانی میبدی، مسعود؛ میری، اشرف‌السادات، و صمدی بروجنی، رضا (1394). لزوم دخالت دولت در مقررات گذاری و نظارت بر بازارهای مالی. نشریه مجلۀ اقتصادی، 15(7 و 8)، 58-43. [Link: http://ejip.ir/article-1-795-fa.html]
33. پورکاظمی، محمدحسین؛ درویشی، باقر، و شهیکی تاش، محمدنبی (1386). سیکل های تجاری سیاسی (مطالعه موردی کشور ایران). نشریه بررسی های اقتصادی، 4(4)، 160-137.

بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution 4.0 International License قابل بازنشر است.