دوره 28، شماره 4 - ( زمستان 1402 )                   دوره28 شماره 4 صفحات 74-43 | برگشت به فهرست نسخه ها


XML English Abstract Print


1- دانشکده علوم اقتصادی، دانشگاه علامه طباطبایی، تهران، ایران ، a.j.shahrestani@gmail.com
2- گروه توسعه اقتصادی و برنامه‌ریزی، دانشکده علوم اقتصادی، دانشگاه علامه طباطبایی، تهران، ایران
چکیده:   (1801 مشاهده)
هدف این پژوهش بررسی مشابهت‌­ها در واگذاری شرکت‌های دولتی به روش رد دیون (مطالعه موردی واگذاری شرکت‌های هواپیمایی آسمان، ماشین‌سازی تبریز، حمل‌ونقل ریلی رجا، و دخانیات به صندوقهای بازنشستگی) و چالش‌­های ادارۀ این شرکت‌های در دوران پس از واگذاری، با استفاده از روش نظریه دادهبنیاد است. داده­‌های مورد نیاز از طریق مصاحبه با ذی­نفعان واگذاری و اَسناد سازمانی گردآوری شدهاند. اهم یافته‌‌‍­های پژوهش عبارتاند از: 1) شرکت‌ها به صورت غیررقابتی و بدون رضایت صندوق‌­های بازنشستگی به آنها واگذار شده‌­اند؛ 2) به‌رغم مشکلات ساختاری شرکت‌ها و با وجود صراحت قانون، اصلاح ساختار پیش از واگذاری انجام نشده است؛ 3) سازمان خصوصی‌­سازی نظارتی بر عملکرد بنگاه‌های واگذارشده نداشته است؛ 4) اهلیت تخصصی خریداران ارزیابی نگردیده است؛ 5) رویه واحدی برای ارزشگذاری شرکت‌ها وجود نداشته است؛ و 6) پیش از واگذاری تمهید مناسب برای انتقال وظایف حاکمیتی شرکت‌ها به بخش‌های حاکمیتی ذی­ربط اندیشیده نشده است. از آنجایی که در هیچ‌­یک از این واگذاری‌­ها، دولت پیشنیازهای واگذاری را رعایت نکرده است، خصوصی‌سازی به مفهوم انتقال مالکیت به بخش خصوصی برای ارتقای کارایی و انتفاع از شرایط رقابتی اتفاق نیاُفتاده و دولت تعهدات خود را برای دستیابی به اهداف خصوصی‌سازی در برابر تامین مالی برای رفع کسری بودجه نقض نموده است.
متن کامل [PDF 1033 kb]   (518 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: اقتصاد بخش عمومی
دریافت: 1402/9/16 | پذیرش: 1402/11/15 | انتشار الکترونیک: 1403/3/1

فهرست منابع
1. Abbasi, B., & Akbari, M. (2016). The Role and Impacts of Non-Governmental Institutions in Privatization in Iran. Planning and Budgeting, 21(3), 23-48. [In Farsi] [http://jpbud.ir/article-1-1531-fa.html]
2. Balasooriya, A. F., Alam, Q., & Coghill, K. (2008). Market‐Based Reforms and Privatization in Sri Lanka. International Journal of Public Sector Management, 21(1), 58-73. [DOI:10.1108/09513550810846113]
3. Bartelsman, E, Di Mauro, F., Inferrera, S., Matani, M., Panizza, U., & Polder, M. (2023). DP18640 Microdata for Economic Research in Europe: Challenges and Proposals. CEPR Discussion Paper, No. 18640. [https://cepr.org/publications/dp18640]
4. Brown, D. J., Earle, J. S., & Telegdy, A. (2016). Where Does Privatization Work? Understanding the Heterogeneity in Estimated Firm Performance Effects. Journal of Corporate Finance, 41(1), 329-362. [DOI:10.1016/j.jcorpfin.2016.10.001]
5. Darrehshiri, M. R., Abolhasani Hastiani, A., Mousavi Jahromi, Y., & Monsef, A. (2022). Transformation of the Government's Economic Governance Style is a Prerequisite for Successful Privatization Case Study: Banking Industry. Journal of Improvement Management, 16(1), 93-123. [In Farsi] [DOI:10.22034/jmi.2022.323835.2728]
6. Lagakos, D., & Shu, M. (2023). The Role of Micro Data in Understanding Structural Transformation. Oxford Development Studies, 51(4), 436-454. [DOI:10.1080/13600818.2023.2278601]
7. Langedijk, S., Vollbracht, I., & Paruolo, P. (2019). The Potential of Administrative Microdata for Better Policy-Making in Europe. In N. Crato & P. Paruolo (Eds.), Data-driven Policy Impact Evaluation: How Access to Microdata is Transforming Policy Design (pp. 333-346). Springer. [DOI:10.1007/978-3-319-78461-8_20]
8. Megginson, W. L. (2005). The Financial Economics of Privatization. Oxford University Press. [DOI:10.1093/0195150627.001.0001]
9. Momeni, F., & Hajinoroozi, S. (2017). Political Economy of Privatization with Corruption. Economics Research, 17(67), 221-252. [In Farsi] [DOI:10.22054/joer.2018.8568]
10. Moradi, H., Sadeghi, S. S., & Akhavan Kazemi, M. (2022). The Political Economy of Rentrism and Privatization in Iran after the Islamic Revolution. International Political Economy Studies, 5(1), 287-319. [In Farsi] [DOI:10.22126/ipes.2021.5135.1240]
11. Najafikhah, M. (2017). The Border between Public and Private Sectors in Iran's Law with Emphasis on Privatization and Outsourcing. Planning and Budgeting, 21(4), 101-133. [In Farsi] [http://jpbud.ir/article-1-1439-fa.html]
12. Nassiri Aghdam, A., & Aghajani Memar, E. (2017). Contradiction between Efficiency in Privatization with the Goal of Pursuing Income and Profit. Majlis and Rahbord, 24(92), 137-173. [In Farsi]
13. Nassiri Aghdam, A., & Fatehizadeh, M. (2011). Does Privatization in Iran Increase the Size of the Private Sector? Journal of Iran's Economic Essays, 8(16), 9-48. [In Farsi]
14. North, D. C. (1971). Institutional Change and Economic Growth. The Journal of Economic History, 31(1), 118-125. [DOI:10.1017/S0022050700094109]
15. Ramezanzadeh Velis, G., & Momeni, F. (2013). Shortsightedness in Petroleum Dependent Economies with Insufficient Capital. Economics Research, 13(51), 19-51. [In Farsi]
16. Sadeghi, H., & Bagheri Zarin-Ghabaee, H. (2016). The Nature and the Legal Effects of Settling Debts of State-Owned Companies through Share Transfers. Planning and Budgeting, 21(3), 67-88. [In Farsi] [http://jpbud.ir/article-1-1532-fa.html]
17. Sappington, D. E., & Stiglitz, J. E. (1987). Privatization, Information and Incentives. Journal of Policy Analysis and Management, 6(4), 567-585. [DOI:10.2307/3323510]
18. Stiglitz, J. E. (1998). More Instruments and Broader Goals: Moving toward the Post-Washington Consensus. The World Bank, WIDER Annual Lecture.
19. Tan, J. (2007). Privatization in Malaysia: Regulation, Rent-Seeking and Policy Failure. Routledge. [DOI:10.4324/9780203934807]
20. Williamson, J. (2018). What Washington Means by Policy Reform. In Modern Political Economy and Latin America (pp. 18-23). Routledge. [DOI:10.4324/9780429498893-4]
21. Williamson, O. E. (2005). Transaction Cost Economics. In C. Menard & M. M. Shirley (Eds.), Handbook of New Institutional Economics (pp. 41-65). Springer. [DOI:10.1007/0-387-25092-1_4]
22. World Bank (1997). World Development Report 1997: The State in a Changing World. Available in: [http://documents.worldbank.org/curated/en/518341468315316376/World-development-report-1997-the-state] [DOI:10.1596/978-0-1952-1114-6]
23. استیگلیتز، جوزف (1384). جهانی‌سازی و مسائل آن. ترجمۀ حسن گلریز، چاپ سوم، انتشارات نی.
24. اینتریلیگیتور، مایکل (1382). یک سیاست اقتصادی جدید برای روسیه. ترجمۀ حسین راغفر، منتشرشده در «دولت، فساد و فرصت‌های اجتماعی»، (صص 351-347)، انتشارات نقش و نگار.
25. توتون صنعت (1399). بررسی ماهیت شرکت دخانیات ایران پس از خصوصی‌سازی. 19 بهمن. [https://totonsanat.ir]
26. توتون صنعت (1400). تفکیک امور حاکمیتی صنعت دخانیات از شرکت دخانیات ایران. 2 خرداد. [https://totonsanat.ir]
27. شیخ‌محمدی، حامد، و قائمی، نیلوفر (1401). درس‌های یک دهه تجربه خصوصی‌سازی در شرکت دخانیات ایران و رهاشدگی صنعت دخانیات کشور. نخستین رویداد بین‌المللی خصوصی‌سازی در اقتصاد ایران.
28. کریمی، مظفر (1390). تنظیم فعالیت‌های اقتصادی صندوق‌های بازنشستگی در راستای قانون اجرای سیاست‌های کلی اصل چهل و چهارم قانون اساسی. مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی، شماره مسلسل 10756.
29. کمیسیون ویژه حمایت از تولید ملّی و نظارت بر اجرای اصل چهل و چهار قانون اساسی (1399). گزارش عملکرد نظارتی مجلس شورای اسلامی در حوزۀ اجرای سیاست‌های کلی اصل چهل و چهار قانون اساسی، شماره گزارش، 365.
30. کوربین، جولیت، و اشتراوس، آنسلم (1391). اصول تحقیق کیفی: شیوه‌ها و رویه‌های توسعه گراندد تئوری. ترجمۀ تابنده صادقی، ناهید دهقان‌نیری، علی فخر موحدی، مریم اسماعیلی، و زهرا طیبی، انتشارات اندیشه رفیع.
31. نصیری اقدم، علی، و جعفری شهرستانی، علی (1401). آسیب‌شناسی تجربه خصوصی‌سازی شرکت رجا. هشتمین کنفرانس بین‌المللی پیشرفت‌های اخیر در مهندسی راه‌آهن.
32. نصیری اقدم، علی؛ جعفری شهرستانی، علی؛ غلامی، الهام؛ پیروزراهی، زینب؛ عزیزمحمدی، فرشته، و چمن، طیبه (1402). درس‌های خصوصی‌سازی شرکت‌های دولتی در ایران (مطالعه موردی شرکت‌های رجا، ایران ایرتور، کشت و صنعت هفت‌تپه و آلومینیوم المهدی). مرکز پژوهش‌های اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران و انتشارات سبزان.
33. ین، رابرت ک. (1387). کاربرد تحقیق موردی. ترجمۀ سید محمد اعرابی، محمد رحمانی و روح‌‏اله سهرابی، انتشارات دفتر پژوهش‌های فرهنگی.

بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution 4.0 International License قابل بازنشر است.