دوره 16، شماره 1 - ( بهار 1390 )                   دوره16 شماره 1 صفحات 96-75 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


1- استادیار و رئیس گروه اقتصاد، مؤسسه عالی آموزش و پژوهش مدیریت و برنامه‌ریزی
2- استادیار گروه راه و ترابری و حمل‌ونقل، دانشکده عمران و محیط زیست، دانشگاه تربیت مدرس
3- مربی گروه اقتصاد، مؤسسه عالی آموزش و پژوهش مدیریت و برنامه‌ریزی ، m.alimoradi@imps.ac.ir
4- کارشناس‌ارشد مهندسی سیستم‌های اقتصادی- اجتماعی (برنامه‌ریزی حمل‌و‌نقل)، مؤسسه عالی آموزش و پژوهش مدیریت و برنامه‌ریزی
چکیده:   (17041 مشاهده)
افزایش روزافزون سفرهای شهری و استفاده بی رویه از ناوگان موتوری، به ویژه خودرو شخصی و پیامدهای نامطلوب آن از جمله افزایش بی رویه مصرف سوخت، تدوین راهبردها و راهکارهای مناسب را برای برنامه ریزی و مدیریت منابع انرژی ضروری می کند. در پژوهش حاضر، راهبردها و راهکارهای مدیریت مصرف سوخت در حمل ونقل شهری بر اساس اطلاعات گردآوری شده از چهارده کشور برگزیده جهان، شناسایی و با روش نمودار هسه (نظریه ترتیب جزئی) اولویت بندی می شود. طبق یافته های پژوهش، می توان سیزده راهبرد و چهل و چهار راهکار زیرمجموعه آنها را در سه گروه (حوزه ناوگان، حوزه مدیریت حملونقل، حوزه سوخت) دسته بندی کرد. نتایج اولویت بندی با روش نمودار هسه نشان می دهد که سیزده راهکار از ده راهبرد مختلف، به طور عمومی برای کلانشهرهای ایران مناسب هستند. راهبرد برتر، گسترش حملونقل عمومی است. مناسبترین راهکارها نیز عبارتند از: -1 گسترش شبکه حمل و نقل عمومی؛ -2 تدوین و اجرای استانداردهای کارایی مصرف سوخت ناوگان؛ -3 آگاه کردن کاربران از روش های گوناگون حمل و نقل برای بهبود تقاضای سفر که اولویت بسیار راهکارهای گروه مدیریت حمل و نقل را نسبت به دو گروه ناوگان و سوخت نشان می دهد.
متن کامل [PDF 349 kb]   (4132 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي |
دریافت: 1390/11/29 | پذیرش: 1396/8/29 | انتشار الکترونیک: 1396/8/29

بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution 4.0 International License قابل بازنشر است.