دوره 17، شماره 3 - ( پاییز 1391 )                   دوره17 شماره 3 صفحات 113-97 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Abbasi G, Mirzaee-nejad M, Donyabin F. (2012). The Factors Influencing Exports in Iranian Industry with the Emphasis on Market Structure. JPBUD. 17(3), 97-113.
URL: http://jpbud.ir/article-1-638-fa.html
عباسی غلامرضا، میرزایی نژاد محمدرضا، دنیابین فهیمه. عوامل مؤثر بر صادرات در صنایع ایران با تأکید بر ساختار بازار فصلنامه برنامه ریزی و بودجه 1391; 17 (3) :113-97

URL: http://jpbud.ir/article-1-638-fa.html


1- دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکزی
2- دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکزی ، Donyabin@hotmail.com
چکیده:   (12167 مشاهده)
تحول در نظریه‌های مزیت و نقض فرض همگن بودن بنگاه‌ها، اهمیت ویژگی‌های بنگاه و عوامل محیطی مانند درجه رقابتی بازار را در تجارت آشکار کرد و رویکرد بررسی در موضوعات مربوط به تجارت را از سطح کلان و متغیرهای قیمتی مانند نرخ ارز و نرخ تورم، به حوزه خرد مانند اندازه بنگاه، مخارج پژوهش و توسعه، مهارت نیروی کار و ساختار بازار سوق داد. در پژوهش حاضر، الگویی شامل عوامل قیمتی، ساختار بازار و سایر ویژگی‌های بنگاه به منظور تعیین عوامل مؤثر بر صادرات در سطح صنایع، با کد چهار رقمی ISIC‌ برای 99 صنعت دارای صادرات در ایران مورد توجه قرار گرفت. نتایج پژوهش نشان داد که علاوه بر نرخ ارز، متغیرهای مرتبط با ویژگی‌های خاص هر صنعت، مانند مخارج پژوهش و توسعه، شدت مهارت، نفوذ واردات، ساختار بازار (میزان تمرکز) و نسبت نیروی کار به سرمایه نیز بر صادراتی بودن صنعت، تأثیر مثبت و معنی‌دار دارد.
متن کامل [PDF 303 kb]   (7671 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي |
دریافت: 1391/12/21 | پذیرش: 1392/6/4 | انتشار الکترونیک: 1392/6/4

بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به فصلنامه برنامه ریزی و بودجه می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2024 CC BY-NC 4.0 | Planning and Budgeting

Designed & Developed by : Yektaweb