Planning and Budgeting
فصلنامه برنامه ریزی و بودجه
JPBUD
Literature & Humanities
http://jpbud.ir
1
admin
2251-9092
2251-9106
10.61186/jpbud
fa
jalali
1388
10
1
gregorian
2010
1
1
14
1
online
1
fulltext
fa
بررسی متغیرهای مؤثر بر الگوی نوآوری در شرکتهای متوسط و کوچک شهر کرمان
Variables Effective on the Innovation Model in Small and Medium Enterprises (SME’s) of Kerman-Iran
پژوهشي
Research
<p style="DIRECTION: rtl" align="justify">تلاش برای عملکرد بهتر، همواره از سازمانها، مشتریان، کارکنان و سهامداران انتظار میرود. علاوهبراین، مزیت رقابتی دیروز، تضمینی برای بقای فردا محسوب نمیشود. از این رو، در بازارهای رقابتی امروز که پیوسته در حال تغییر و تحول هستند، شرکتها برای بقا نیازمند ایجاد تغییراتی در رویهها و استراتژیهای خود هستند. در واقع، امروزه نوآوری مزیتی رقابتی برای شرکتها و سازمانها محسوب میشود. هدف پژوهش حاضر، بررسی متغیرهای مؤثر بر نوآوری و اثر این متغیرها بر خروجی نوآوری در شرکتهای متوسط و کوچک شهر کرمان است. در این پژوهش، جنبههای مختلف نوآوری و اثر این نوآوریها بر بازار، شرکت، فرایند و محصول بررسی شده است. تجزیه و تحلیل دادهها با استفاده از آزمون میانگین و رگرسیون انجام شد. طبق نتایج پژوهش، تمام متغیرهای مورد بررسی، متغیرهایی مؤثر و مرتبط هستند و رابطه معنادار بعضی از این متغیرها بر حوزههایی از خروجی نوآوری اثبات شد. همچنین مشخص شد که بیشتر شرکتها افزایش کیفیت محصولات و سهم بازاری خود را در پرتو جنبههای نوآوری دنبال میکنند </p>
Trying to improve the performance is the goal of all organizations including customers, personnel and share-holders. Another point is that the competitive advantage yesterday does not guarantee survival tomorrow. Therefore, in today’s ever-changing competitive markets, enterprises need to change their strategies and policies in order to survive. In fact, today, innovation is considered as a competitive advantage for enterprises and organizations. This paper tries to study the variables effective on innovation and the impact of such variables on innovation outputs in Kerman’s Small and Medium Enterprises (SME’s). This paper examines various aspects of innovation and their impacts on the market, enterprises, processes and products. Data analysis is done through T-test and Regression test. The results indicate that all variables studied were effective and related. The relatedness and significance of some variables in innovation outputs were also proved in some areas. Meanwhile, it was shown that most enterprises use innovations to improve the quality of their products and to increase their market share as well.
نوآوری، خروجی نوآوری، شرکتهای کوچک، شرکتهای متوسط، شهرکرمان
Innovation, Innovation Outputs, Small Enterprises, Medium Enterprises, Kerman
59
74
http://jpbud.ir/browse.php?a_code=A-10-4-88&slc_lang=fa&sid=1
Ali
Molla-Hosseini
علی
ملاحسینی
a_mollahosieni@yahoo.com
1003194753284600413
1003194753284600413
Yes
دانشگاه باهنر کرمان
Farid
Fathi
فرید
فتحی
foulyfathi@yahoo.com
1003194753284600414
1003194753284600414
No