Planning and Budgeting
فصلنامه برنامه ریزی و بودجه
JPBUD
Literature & Humanities
http://jpbud.ir
1
admin
2251-9092
2251-9106
10.61186/jpbud
fa
jalali
1391
1
1
gregorian
2012
4
1
17
1
online
1
fulltext
fa
نگاهی به نقش عوامل مؤثر اقتصاد کلان در ترکیب انگیزشی کارآفرینان
Macroeconomic Effective Factors on Motivational Structure of Entrepreneurs
پژوهشي
Research
شناخت ترکیب انگیزشی کارآفرینان در هر جامعه، میتواند کمک فراوانی به درک بهتر چگونگی شکلگیری و پیامدهای فعالیتهای کارآفرینانه کند. با توجه به تفاوتهای بسیار زیاد در ترکیب انگیزشی کارآفرینان در کشورهای مختلف و اهمیت ترکیب مذکور، این پرسش نیز مطرح میشود که چه عواملی بر این ترکیب اثرگذارند. در پژوهش حاضر، با استفاده از دادههای شصت کشور عضو دیدهبان جهانی کارآفرینی و روش دادههای پانل، عوامل کلان اقتصادی مؤثر بر نسبت کارآفرینی بهبودگرا به کارآفرینی اجباری بررسی شده است. یافتههای این پژوهش نشان داده است که سطح توسعهیافتگی کشورها، میزان رشد اقتصادی، بیکاری، مشارکت زنان در نیروی کار، سطح توسعه فنی و آموزش عمومی، تأثیر معنیداری بر این نسبت دارد. بنابراین در هر پژوهشی که با هدف مقایسه وضعیت کارآفرینی در جوامع یا مکانهای مختلف انجام میشود و نیز در برنامه-هایی که با هدف گسترش کارآفرینی در سطح ملی تدوین میگردد، این عوامل کلان نیز باید مورد توجه قرار گیرد
Scrutinizing motivational structure of entrepreneurs could sharpen understanding the formation and the implications of entrepreneurial activities in any society. Considering the wide variety of motivational structure among different countries and outstanding role of such a structure, one might wonder which factors influence it. This article employs data pertaining to 60 member countries of Global Entrepreneurship Monitor and panel data method in a try to study the macroeconomic factors that are effective on the ‘improvement-driven’ to ‘necessity-driven’ entrepreneurship ratio. The findings of the research indicate that the levels of development, economic growth, unemployment, women participation in labor, technical development and public education have significant effect on this ratio in the countries. Therefore, these macroeconomic factors should be taken into consideration in any research conducted with the aim of comparing entrepreneurial situation in various communities or places or in plans devised with the aim of entrepreneurial improvement in the national level.
کارآفرینی، ترکیب انگیزشی، عوامل کلان اقتصادی، دیدهبان جهانی کارآفرینی، اقتصاد کلان
Entrepreneurship, Motivational Structure, Macroeconomic Factors, Global Entrepreneurship Monitor
49
72
http://jpbud.ir/browse.php?a_code=A-10-4-235&slc_lang=fa&sid=1
Akbar
Komijani
اکبر
کمیجانی
Komijani@ut.ac.ir
10031947532846002070
10031947532846002070
Yes
دانشکده اقتصاد دانشگاه تهران
Habib
Soheili-Ahmadi
حبیب
سهیلی احمدی
10031947532846002071
10031947532846002071
No
Pouria
Ghorbnani
پوریا
قربانی
10031947532846002072
10031947532846002072
No