Planning and Budgeting
فصلنامه برنامه ریزی و بودجه
JPBUD
Literature & Humanities
http://jpbud.ir
1
admin
2251-9092
2251-9106
10.61186/jpbud
fa
jalali
1391
8
1
gregorian
2012
11
1
17
3
online
1
fulltext
fa
بررسی رابطه بین دیدگاه مدیریت و چسبندگی هزینهها
The Relationship between Managers’ Standpoints and ‘Sticky Prices’ in Tehran Stock Exchange
پژوهشي
Research
یافتههای پژوهشهای اخیر درباره رفتار هزینهها نشان داده است که هزینهها متناسب با تغییرات فروش تغییر نمیکند. به عبارت دیگر، هزینهها به تناسب با افزایش در فروش افزایش مییابد، اما به تناسب کاهش در فروش، کاهش نمییابد، این رفتار نامتناسب هزینهها، چسبندگی هزینه نامیده میشود. دو نظریه درباره چسبندگی هزینه مطرح شده است. بر اساس نظریه اول، چسبندگی هزینهها، نتیجه تصمیم آگاهانه مدیران است و بر اساس نظریه دیگر، چسبندگی هزینهها ممکن است به این دلیل باشد که هزینهها همزمان و به سرعت کاهش در فروش، کاهش نمییابد. تاکنون نظریه تصمیم آگاهانه به طور مستقیم آزمون نشده است، از این رو، در پژوهش حاضر، نظریه تصمیمگیری آگاهانه با استفاده از پیشبینی مدیریت از وضعیت فروش در آینده آزمون گردید. بر اساس نتایج پژوهش حاضر که بر اساس اطلاعات شرکتهای پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران، برای دوره پنج ساله از سال 1384 تا 1388 انجام شده است، زمانی که مدیران به فروش در آینده خوشبین هستند، شدت چسبندگی هزینهها افزایش مییابد.
Studies conducted on the behavior of costs indicate that costs do not change proportionately to the fluctuations of selling. In other words, costs increase in proportion to selling increases, yet they do not decrease proportionate to selling decreases such a disproportionate behavior of costs is known as ‘sticky costs’. There are two prevailing theories on this phenomenon. The first theory holds that sticky costs are as a result of deliberate decisions made by managers while the latter holds that sticky costs might be the result of the fact that costs could not be reduced simultaneously and as speedily as selling decreases. So far, the deliberate decisions of managers have not been tested. Therefore, this study tries to test the former theory, i.e. deliberate decisions through managers’ selling predictions for future. The results of the research, based on the data related to the enterprises admitted to Tehran Stock Exchange for a five year period (2005-2009) shows that when the managers are optimistic about the selling in the future, the sticky prices increase.
پیشبینی فروش، تصمیم آگاهانه، چسبندگی هزینه، رفتار هزینه، ساختار هزینه
Selling Predictions, Deliberate Decision, Sticky Costs, Behavior of Costs, Structure of Costs
79
95
http://jpbud.ir/browse.php?a_code=A-10-4-317&slc_lang=fa&sid=1
Ghassem
Bolou
قاسم
بولو
10031947532846002104
10031947532846002104
No
دانشگاه علامه طباطبایی
Elaheh
Moazez
الهه
معزز
10031947532846002105
10031947532846002105
No
دانشگاه علامه طباطبایی
Davoud
Khan-Hosseini
داود
خان حسینی
khanhossini@gmail.com
10031947532846002106
10031947532846002106
Yes
دانشگاه آزاد اسلامی
Mohammad
NikooNesbati
محمد
نیکونسبتی
10031947532846002107
10031947532846002107
No
مرکز آموزش عالی رجاء