fa
jalali
1396
6
1
gregorian
2017
9
1
22
2
online
1
fulltext
fa
تحلیل چالشهای رشد اقتصادی ایران: رویکرد الگوی اقتصادسنجی کلان
An Analysis of Iran’s Economic Growth Challenges: Macroeconometric Modelling Approach
این پژوهش به بررسی چالشهای رشد اقتصادی دوره 1400-1396، بر اساس تصریح و برآورد یک الگوی اقتصادسنجی کلان میپردازد. یافتههای گزینه پایه نشان میدهد که حتی در شرایط عدم تحریم و با فرض افزایش تدریجی تولید و صادرات نفت، میانگین سالانه رشد اقتصادی برای دوره اشاره شده حدود 3 درصد خواهد بود. بنابراین، اجرای مجموعهای از سیاستهای اصلاحی با هدف ثبات اقتصادی و افزایش بهره وری ضروری است. بر اساس نتایج شبیه سازی الگوی پژوهش، با اجرای سیاست های معطوف به ارتقای درونزایی اقتصاد، از راه اصلاح فضای سیاست گذاری اقتصاد کلان با تعریف قواعد مالی، پولی، نرخ ارز و قیمت انرژی، با تاکید بر نقش جدید صندوق توسعه ملی در راستای ثبات سازی بودجه، میتوان رشد پایین گزینه پایه را به رشد متوسط سالانه 5 درصدی افزایش داد. این در حالی است که برای تحقق رشدهای بالای اقتصادی و کاهش نرخ بیکاری، اجرای سیاستهای معطوف به برونگرایی به همراه بهبود فضای کسب وکار و توسعه سرمایهگذاری بخش خصوصی الزامی است.
This paper examines the economic growth challenges of Iran`s economy for the period 2017-2021, based on estimating and analyzing a acroeconometric model. The results of the baseline scenario show that even with no economic sanctions, and assuming gradual increase in production and oil export the economic growth would be about 3 percent per year on average during the above mentioned period. Thus, for the purpose of economic stability and productivity improvement, a set of reform policies should be adopted. According to the findings of different policy simulation of the model, the low annual economic growth in the baseline scenario could be improved to 5 percent through various policy reforms such as conducting specific rules for fiscal, monetary, exchange rate and energy pricing policies, with emphasis on the national development fund`s role in stabilizing government budget. However, to achieve sustainable development with high economic growth and low unemployment, it is necessary to implement outward-oriented policies toward more openness and domestic private investments.
Macroeconometric Model, Economy of Iran, Economic Outlook, Economic Growth, Policy Rules
الگوی اقتصادسنجی کلان, اقتصاد ایران, آینده نگری اقتصادی, رشد اقتصادی, قواعد سیاستی.
3
41
http://jpbud.ir/browse.php?a_code=A-10-1186-1&slc_lang=fa&sid=1
Oct 16 2017
1396/7/24
Apr 15 2018
1397/1/26
Hassan
Dargahi
Shahid Beheshti University
حسن
درگاهی
h-dargahi@sbu.ac.ir
0031947532846007940
0031947532846007940
Yes
دانشگاه شهید بهشتی
fa
کمبود نقدینگی، رقابت برای سپردهپذیری و سیاستهای اعتباری بانک مرکزی
Liquidity Shortages, Competition for Deposits, and Central Bank Policies
با وقوع بحران کمبود نقدینگی، بانکهای غیرنقد، رقابت شدیدی را در بازار سپرده آغاز میکنند تا با افزایش سهمشان در بازار سپرده از نقدکردن داراییها به قیمت ارزان ممانعت کنند. این پژوهش نشان میدهد این رقابت شدید نه تنها به بهبود وضعیت نقدینگی نظام بانکی کمکی نمیکند، بلکه سبب میشود نرخ سود سپرده در بازار بالا رود، هزینه تامین وجوه برای بانکها افزایش یابد و در نتیجه، توانایی این مؤسسات برای بازپرداخت دیون کاهش یابد. شدت گرفتن رقابت در بازار سپرده و عبور از حد آستانه معینی، عامل سرایت مساله کمنقدینگی از بانکهای غیرنقد به بانکهای نقدشونده و توانا در بازپرداخت دیون میشود و پایداری مالی را کاهش میدهد. از این منظر، مدل پژوهش حاضر، مبنایی نظری برای دخالت بانک مرکزی در بازار معرفی میکند. در ادامه سیاستهای مختلف بانک مرکزی شامل اعمال سقف و نظارت بر نرخ سود سپرده، فعالسازی و تعمیق بازار بینبانکی، خارج کردن بانکهای غیرنقد از بازار بینبانکی در شرایط خاص، تامین نقدینگی موقت بانکهای غیرنقد و اعمال نظارت بر نرخ در بازار بینبانکی مورد بررسی قرار گرفته و نشان داده میشود با اعمال این سیاستها میتوان از رقابت ناسالم میان بانکها و سرایت ورشکستگی جلوگیری کرد.
In the case of a liquidity shortage crisis, illiquid banks start to compete in the deposit market to absorb liquidity, in order to prevent fire-selling their assets. This paper attempts to show that in such crisis, not only the competition in the deposit market does not improve the liquidity needs of these banks but it also raises the deposit interest rates in the market, increases the cost of fund for financial institutions and reduces their power to manage their other obligations. The findings indicate that with high liquidity shortages, there is a contagion in the market such that the liquid banks become illiquid too, declining their financial stability. From this perspective, the results provide a theoretical rationale in favor of central bank’s intervention. This study analyzes various central bank policies and regulation which can reduce these inefficiencies in the market and compare their effectiveness; these policies and regulations include: deposit rate cap, cap rates in the interbank market, excluding illiquid banks from entering the interbank market, interbank intervention by injection and short term bailouts.
Liquidity Shortages, Deposit Rate, Banking Competition, Recession, Central Bank.
کمبود نقدینگی, نرخ سود سپرده, رقابت بانکی, رکود, بانک مرکزی
43
69
http://jpbud.ir/browse.php?a_code=A-10-1073-2&slc_lang=fa&sid=1
Oct 16 2017Jan 10 2018
1396/10/20
Apr 15 2018Jul 28 2018
1397/5/6
Seyed Ali
Madanizade
Graduate School of Management and Economics, Sharif University of Technology, Tehran
سید علی
مدنی زاده
seyedali.madanizadeh@gmail.com
0031947532846005708
0031947532846005708
Yes
دانشکده مدیریت و اقتصاد، دانشگاه صنعتی شریف
Amirabbas
Salarkia
Graduate School of Management and Economics, Sharif University of Technology
امیرعباس
سالارکیا
amir.salarkia@gmail.com
0031947532846005709
0031947532846005709
No
دانشکده مدیریت و اقتصاد، دانشگاه صنعتی شریف
Amineh
Mahmoodzadeh
Sharif University of Technology
امینه
محمودزاده
am.mahmoodzadeh@gmail.com
0031947532846005710
0031947532846005710
No
دانشگاه صنعتی شریف
fa
بررسی تاثیر کیفیت حکمرانی بر مهاجرت دانش آموختگان
The Impact of Governance Quality on Migration of Highly Educated Persons
این پژوهش تأثیر کیفیت حکمرانی بر مهاجرت دانش آموختگان را از جهان درحال توسعه به کشورهای توسعه یافته بررسی می کند. با استفاده از نظریه های سرمایه انسانی و گذار مهاجرتی، دو فرضیه درباره نقش کیفیت حکمرانی در مهاجرت دانش آموختگان پیشنهاد و از داده های مقطعی 2000 و 1990 در قالب یک مدل مطلوبیت تصادفی برای آزمون فرضیه ها استفاده شده است. برای ساخت یک شاخص ترکیبی کیفیت حکمرانی، روش «تحلیل مولفه های اصلی» (ACP) استفاده شده است. آزمون فرضیه های پژوهش نشان می دهد که شکاف موجود در کیفیت حکمرانی بین کشورهای درحال توسعه و توسعه یافته از جمله عواملی بوده که به طور معناداری بر مهاجرت دانش آموختگان از کشورهای آسیایی منتخب به کشورهای اروپای غربی و آمریکای شمالی تاثیر می گذارد. نتایج پژوهش نشان می دهد که برای کاهش مهاجرت دانش آموختگان، کشورهای درحال توسعه باید کیفیت حکمرانی خود را از راه سیاست گذاری برای ایجاد شفافیت و پاسخگویی، حاکمیت قانون، ثبات سیاسی، اثر بخشی دولت و وضع قوانین بهتر، بهبود بخشند. ولی در کوتاه مدت لازم است تا راهکارهایی برای استفاده از ظرفیت هایی نیروی انسانی تحصیلکرده کشورهای درحال توسعه، که مقیم خارج هستند، طراحی شوند. این پیشنهادهای سیاستی برای ایران از اهمیت بیشتری برخوردارند، چرا که در طی این سالیان، در میان کشورهای درحال توسعه، ایران رتبه بالایی در مهاجرت دانش آموختگان به خارج از کشور داشته است.
This article examines the impact of governance quality on the migration of highly educated persons. Using human capital and social transition theories of migration, two hypotheses are proposed. The cross-sectional data (for 1990 and 2000) have been used to test the hypotheses via the framework of a random utility model. Principal Component Analysis (PCA) is used to build a composite index of governance quality. Testing the hypotheses denotes that the significant gap between the selected Asian and European-American countries as for their quality of governance, has intensified the migration of highly educated persons from the selected developing countries to developed ones. Accordingly, the main policy insight of this paper is that in order to moderate such migration, the developing countries should take some measures to improve their transparency and accountability, rule of law, political stability, state
effectiveness, and better rules. In short-term, developing countries need to take some measures in order to employ the capacities of their own educated persons. This insight is more important for Iran, because as for the migration of highly educated persons, it has recently been ranked as very high among the developing countries.
Migration, Human Capital, Social Modernization, Quality of Governance, Random Utility Model.
مهاجرت, سرمایه انسانی, مدرنیزاسیون اجتماعی, کیفیت حکمرانی, مدل مطلوبیت تصادفی
71
108
http://jpbud.ir/browse.php?a_code=A-10-1102-1&slc_lang=fa&sid=1
Oct 16 2017Jan 10 2018Mar 11 2017
1395/12/21
Apr 15 2018Jul 28 2018Jan 10 2018
1396/10/20
Hossein
Raghfar
Department of Economics, Alzahra University
حسین
راغفر
h.raghfar@alzahra.ac.ir
0031947532846005711
0031947532846005711
No
دانشگاه الزهرا
Masoud
Mohammadi Alamuti
Assistant Professor, Department of Economics, Institute for Management and Planning Studies
مسعود
محمدی الموتی
m.alamuti@imps.ac.ir
0031947532846005712
0031947532846005712
Yes
موسسه عالی آموزش و پژوهش مدیریت و برنامه ریزی
Elham
Fakheremoosavi
Alzahra University
الهام
فخر موسوی
e.fakhremoosavi@gmail.com
0031947532846005713
0031947532846005713
No
دانشگاه الزهرا
fa
اثرگذاری منازعات حقوقی پیشین کشورها در سازمان تجارت جهانی بر منازعات فعلی آنها
The Impact of Countries’ Previous Legal Disputes in WTO on Their Current Cases
سازوکار رسیدگی به منازعات سازمان تجارت جهانی ابزاری برای امتیازگیری در تعاملات سیاسی و تجاری بینالمللی است. میزان تجربه کشورها و دانش حقوقی آنها بر آغاز و پیشبرد این منازعهها اثرگذار است. پژوهش حاضر، اثر تجربیات گذشته بر نرخ مخاطره شرکت در منازعهها در میان اعضای سازمان تجارت جهانی را به روش تحلیل بقا بررسی مینماید. دادههای مورد استفاده شامل ۴۲۷ منازعه آن سازمان در حدفاصل سالهای 1995 الی 2011 است. نتایج نشان میدهد که 1% افزایش در تعداد منازعههای قبلی برای هر کشور، با افزایش 2/4 درصدی در نرخ مخاطره همراه است. کشش بالای نرخ مخاطره به تجارب قبلی برای هر دو گروه خواهان و خوانده تایید میشود. همچنین، کشورهای درحالتوسعه و طرفین سابق پیمان تجاری گات با نرخ مخاطره بالاتری به منازعههای جدید وارد میشوند. نتایج نسبت به تغییر در مدل و افزودن متغیرهای کنترلی مستحکم است.
The dispute resolution mechanism in the World Trade Organization is a way of leveraging in the political and economic relationships. Countries’ legal knowledge plays a substantial role on disputes’ initiation and continuation. This study assesses the effect of previous WTO disputes on the hazard rate of attendance in a new one, using survival analysis. Our dataset encompasses 427 disputes from 1995 to 2011. Results indicate that 1% increase in a country’s number of previous disputes is associated with a 2.40% higher hazard rate of attendance in a new dispute. The highly elastic behavior of hazard rate with regard to past experiences is confirmed for both respondents and complainants. Moreover, we find that developing countries and GATT members are more likely to enter a dispute. Results are robust with respect to variation in model and control variables.
World Trade Organization, Trade Dispute, Learning, Survival Analysis, Hazard Rate.
سازمان تجارت جهانی, منازعه تجاری, یادگیری, تحلیل بقا, نرخ مخاطره.
109
136
http://jpbud.ir/browse.php?a_code=A-10-1297-1&slc_lang=fa&sid=1
Oct 16 2017Jan 10 2018Mar 11 2017Jul 29 2017
1396/5/7
Apr 15 2018Jul 28 2018Jan 10 2018Jan 21 2018
1396/11/1
Homa
Taheri
Institute for Management and Planning Studies
هما
طاهری
homataheri1@gmail.com
0031947532846005676
0031947532846005676
Yes
موسسهی عالی آموزش و پژوهش در برنامهریزی و مدیریت
Kowsar
Yousefi
Institute for Management and Planning Studies
کوثر
یوسفی
k.yousefi@imps.ac.ir
0031947532846005677
0031947532846005677
No
موسسهی عالی آموزش و پژوهش در برنامهریزی و مدیریت
fa
تاثیر چرخههای انتخاباتی بر نرخ تورم در کشورهای منتخب توسعهیافته و درحالتوسعه
The Impact of Election Cycles on Inflation in Selected Developing and Developed Countries
پس از مقاله اثرگذار نوردهاوس (1975) بررسی نقش متغیرهای سیاسی در اثرگذاری بر متغیرهای کلان اقتصادی مورد توجه قرار گرفته است. از جمله متغیرهای مورد بررسی، اثر انتخابات به عنوان یک پدیده سیاسی بر متغیرهای اقتصادی است که در ادبیات اقتصادی از آن به ادوار انتخاباتی تعبیر شده است. طبق این دیدگاه سیاستگذاران با هدف جلب نظر رای دهندگان، رفتارهای اقتصادی خود را در دورههای نزدیک به انتخابات به گونهای تنظیم میکنند که برای رای دهندگان خوشایند باشد و در نهایت به انتخاب مجدد آنان منجر شود. ازاینرو، هدف پژوهش حاضر بررسی تاثیر زیر اجزای چرخههای انتخاباتی (شاخص سال انتخابات، ایدئولوژی دولت، دولت اقلیت و ائتلاف) بر نرخ تورم در کشورهای برگزیده درحال توسعه و توسعه یافته با استفاده از روش پنل پویا طی دوره زمانی 2012- 1994 است. نتایج مطالعه بیانگر آن است که سیاستمداران در کشورهای مورد بررسی با هر درجهای از توسعه یافتگی و فارغ از ایدئولوژی خود (راستگرا یا چپگرا بودن) سعی میکنند در سال انتخابات نرخ تورم را کاهش دهند.
Following the influential Nordhaus (1975) article, investigation of the influence of political variables on the macroeconomic ones became an interesting subject matter for economic analyses. In this regard, the impact of elections on economic variables, which in the economic literature has been interpreted as “election cycles”, is one of the most prominent political phenomena. Policymakers, aiming for being re-elected in the following election, try to behave in particular ways that are favorable to voters. The present study attempts to investigate the impact of “electoral cycles” on the inflation rate in the selected countries. In view of that, this study examines the impact of election cycle’s sub-component (election year index, government ideology, minority government, and coalition) on the inflation rate in the developed and developing countries for the period 1994- 2012. The results of the dynamic panel method estimation show that during the election year, policymakers, irrespective of the degree of development of the target countries or policymakers’ ideology, try to reduce the inflation rate.
Election Cycle, Inflation, Political Economy, Government, Development.
چرخههای انتخابات, تورم, اقتصاد سیاسی, دولت, توسعه
137
156
http://jpbud.ir/browse.php?a_code=A-10-296-10&slc_lang=fa&sid=1
Oct 16 2017Jan 10 2018Mar 11 2017Jul 29 2017Jun 25 2016
1395/4/5
Apr 15 2018Jul 28 2018Jan 10 2018Jan 21 2018Nov 08 2017
1396/8/17
Abolfazl
Shahabadi
Department of Economics, Faculty of Social Science and Economics
ابوالفضل
شاه آبادی
a.shahabadi@alzahra.ac.ir
0031947532846005714
0031947532846005714
Yes
دانشکده علوم اجتماعی و اقتصادی
Saeid
Siyahvashi
Faculty of Economics and Social Sciences, Bu-Ali Sina University
سعید
سیاه وشی
s.siyahvashi@ymail.com
0031947532846005715
0031947532846005715
No
دانشکده اقتصاد و علوم اجتماعی، دانشگاه بوعلی سینا
Vahid
Omidi
Faculty of Economics and Social Sciences, Bu-Ali Sina University,
وحید
امیدی
Vahidomidi.eco@gmail.com
0031947532846005716
0031947532846005716
No
دانشکده اقتصاد و علوم اجتماعی، دانشگاه بوعلی سینا
fa
بررسی ماهیت هیأت داوری موضوع ماده ۳۰ قانون اجرای سیاستهای کلی اصل ۴۴ با نگاهی به رویه قضایی
A Study of the Nature of Arbitration Panel (Article 30 of Iran's Law on Implementation of General Policies of Principle 44) with
Attention to the Judicial Precedent
با وجود اینکه سالها از معرفی هیأت داوری واگذاری (موضوع ماده ۳۰ قانون اجرای سیاستهای کلی اصل ۴۴) میگذرد، هنوز مشخص نیست که آیا اطلاق نام داوری به این هیأت تاسیسی تنها یک اشتراک لفظی است، یا به واقع نهاد داوری ـ در معنای دقیق حقوقیـ مورد نظر قانونگذار بوده است. در پژوهش حاضر، برای پاسخ به این پرسش و بررسی ماهیت این هیأت، دو رویکرد مختلف مورد توجه قرار گرفته است. در بخش نخست، مبانی بنیادین داوری معرفی گردیده و در هر مورد، با انطباق آن بر هیأت داوری موضوع ماده ۳۰ قانون اجرای سیاستهای کلی اصل ۴۴، آزموده شده، که آیا این هیأت داوری واجد این ویژگیهای بنیادین است یا خیر. در بخش دوم، رویه قضایی ایران مورد بررسی قرار گرفته تا مشخص شود که نگاه و رویکرد مرجع قضایی به این هیأت چگونه است. اگرچه نتایج به دست آمده از هر دو بخش این پژوهش، حاکی از ابهام و تشتت مقنن و مرجع قضایی در مواجهه با این نهاد تاسیسی است، و اگرچه دلایلی در رد یا تایید هر دو سوی ماجرا وجود دارد، اما مجموع بررسیها نشان از تفاوتهای اساسی این هیأت تاسیسی با نهاد داوری دارد.
Under the third chapter of Iran's Third Five-year Development Plan, titled as "Ceding the Shares and Management of Governmental Companies", an arbitration panel is established for settling the disputes arising out of ceding processes. This panel was further validated in the article 30 of the Law on Implementation of General Policies of Principle 44. However, a question might arise that whether the established panel is indeed arbitration in the real sense, or it is a mere similarity in title. In order to answer this question, two different approaches are considered in this study. In the first approach, some fundamental essences of arbitration are selected; then the arbitration panel of the Third Development Plan is examined in each and all essences to see whether it fulfills the requirements of arbitration. In the second approach, Iran's judicial precedent with regard to this arbitration panel is studied to see whether, under Iranian judicial system, this panel is considered as arbitration or not. While both approaches demonstrate some inconsistencies and ambiguities in the legal nature of so-called Arbitration Panel, they both concur that this is not arbitration in the real sense
Arbitration, Arbitration Panel, Privatization, General Policies of Principle 44, Third Development Plan.
داوری, هیأت داوری واگذاری, خصوصیسازی, سیاستهای کلی اصل ۴۴, قانون برنامه سوم توسعه
157
182
http://jpbud.ir/browse.php?a_code=A-10-1-40&slc_lang=fa&sid=1
Oct 16 2017Jan 10 2018Mar 11 2017Jul 29 2017Jun 25 2016Mar 19 2017
1395/12/29
Apr 15 2018Jul 28 2018Jan 10 2018Jan 21 2018Nov 08 2017Aug 19 2017
1396/5/28
Department of Law, Institute for Management and Planning Studies (IMPS)
اویس
رضوانیان
o.rezvanian@imps.ac.ir
0031947532846005247
0031947532846005247
Yes
موسسه عالی آموزش و پژوهش مدیریت و برنامهریزی