fa
jalali
1389
10
1
gregorian
2011
1
1
15
2
online
1
fulltext
fa
رویکردهای متفاوت به هزینه مبادله و دلالتهای آن برای محیط کسب و کار و اقتصاد ایران
Different Approaches toward Transaction Costs and their Indications on Iran’s Business and Economy Environment
در مقاله حاضر، نشان داده میشود که اقتصاد نهادی جدید، خاستگاههای متفاوتی دارد و کلیتی یکپارچه نیست. عدم یکپارچگی در اقتصاد نهادی جدید، در رویکرد به هزینه مبادله نیز بازتاب یافته است، بهطوری که در بحث هزینه مبادله، با دو رویکرد روبرو هستیم که یکی از آنها بر بنگاه و رابط آن متمرکز است و دیگری بر ساختارهای کلان تأکید میکند. در مقاله حاضر، با توجه به رویکرد نورث به هزینه مبادله و تأکید وی بر اجرای قراردادها، هزینه اجرای قرارداد به عنوان یک متغیر مستقل در مدل محیط کسب و کار یانکوف در نظر گرفته میشود. یافتههای بررسی حاضر که با استفاده از روش حداقل مربعات معمولی (OLS) و بهطور مقطع زمانی در بین 115 کشور انجام شده است، نشان میدهند که رابطه معناداری بین هزینه اجرای قراردادها و رشد اقتصادی کشورها وجود دارد. درحالیکه مدلهای محیط و کسب و کار با تکیه بر متغیرهای فراوان، درصدد تبیین رشد اقتصادی هستند، متغیر هزینه اجرای قراردادها به تنهایی بسیاری از تغییرات رشد را تبیین میکند و از این رو، میتوان گفت که هزینه اجرای قراردادها، مهمترین متغیر در میان سایر متغیرهایی است که بر محیط کسب و کار تأثیر میگذارند. در نهایت، با توجه به اهمیت اجرای قراردادها، وضعیت این شاخص در ایران مورد بررسی قرار میگیرد و راهکارهایی برای کاهش آن پیشنهاد میشود.
This paper tries to indicate that new institutional economy has various origins and does not have an integrate wholeness. Lack of integraty in new institutional economy is reflected in its approach toward transaction costs there are two approaches toward transaction costs, one of which focuses on the firm and its relations and the other emphasizes on macro-infrastructures. Considering North’s approach to transaction costs and his emphasis on enforcing contracts, this paper takes contract enforcing costs as an independent variable in Djankov business environment. The paper uses cross-sectional Ordinary Least Squares (OLS) among 115 countries to indicate there is a significant relationship between contract enforcing costs and countries’ economic growth. While business environment models use many variables to explain economic growth, contract enforcing costs variable by itself explains many growth changes. Hence, it could be claimed that contract enforcing cost is the most notable variable among other variables affecting business environment. Eventually, considering the importance of contract enforcing, the paper surveys the status of this indictor in Iran and recommends some solutions to reduce it.
Iran’s Economy, labor, New Institutional Economy, Economic Growth, Business Environment, Transaction Costs
اقتصاد ایران، اقتصاد نهادی جدید، رشد اقتصادی، محیط کسب و کار، هزینه مبادله
3
33
http://jpbud.ir/browse.php?a_code=A-10-4-16&slc_lang=fa&sid=1
May 15 2011
1390/2/25
Mahmoud
Motevasseli
محمود
متوسلی
motavaselim@yahoo.com
003194753284600270
003194753284600270
Yes
دانشکده اقتصاد دانشگاه تهران
Ali
Nikou-Nesbati
علی
نیکونسبتی
alinikoo77@yahoo.com
003194753284600271
003194753284600271
No
اقتصاد
Marjan
Abniki
مرجان
آبنیکی
003194753284600272
003194753284600272
No
fa
اولویتبندی فعالیتهای اقتصادی و تعیین فرصتهای سرمایهگذاری استان اردبیل
Ranking Economic Activities and Determining Investment Opportunities in Ardabil Province
بررسی توانمندی ها و قابلیت های اقتصادی مناطق مختلف کشور، گامی مؤثر در برنامه ریزی منطقه ای و تخصیص بهینه امکانات و منابع است. از این رو، در پژوهش حاضر، بررسی فعالیتهای بخش های مختلف اقتصادی و اولویت بندی آنها در استان اردبیل مورد توجه قرار می گیرد. برای اولویت بندی فعالیت های اقتصادی در بخشهای مختلف، از روش ترکیبی تحلیل عاملی و تاکسونومی و از شاخص های مزیت مطلق و نسبی استفاده شده است. اولویت بندی فعالیت های صنعتی بر مبنای شاخص های مزیت مطلق و نسبی نشان می دهد که تولید محصولات از دانههای آسیاب شده، از چوب و چوب پنبه، تولید محصولات کانی غیرفلزی طبقهبندی نشده و تولید سایر محصولات غذایی (در بخش صنعت)، تولید گندم دیم، عدس، جو دیم و گندم آبی (در بخش زراعت)، سیب، هلو، انگور و گردو (در بخش باغداری)، تولید گوشت گوسفند، گاو بومی، گوشت گاو دورگ و گاومیش (در بخش دام) و عمده فروشی، خرده فروشی، حمل و نقل جاده ای، خدمات واحدهای مسکونی شخصی و آموزش متوسطه دولتی (در بخش خدمات) اولویت های اول تا چهارم سرمایه گذاری در بخش های مختلف اقتصادی را تشکیل می دهند.
Study of empowerment and feasibility of different regions’ economy and its trend is an effective step for regional planning and resource allocation. This research tries to investigate different economic activities in order to determine investment opportunities in Ardabil Province.
For ranking of economic activities a mix method of factor analysis and numeric taxonomy together with absolute advantage and comparative advantage were used.
The research found that manufacture of grain mill products, sawmilling and planning of wood, manufacture of other non-metallic mineral products (in industry sector), production of rain-fed wheat, lentil, rain-fed barley and irrigated wheat (in farming sector), production of apple, pear, grape and walnut (in horticulture sector), production of sheep meat, local cattle meat, mixed cattle meat, and buffalo meat (in livestock breeding sector), and finally wholesale, retail, road transportation, personal residential housing services, and state secondary education (in service sector) were the priority of investment opportunities.
Ardabil, Factor Analysis, Investment Priority, Regional Development, Taxonomy
اردبیل، اولویتهای سرمایهگذاری، تاکسونومی، تحلیل عاملی، توسعه منطقهای
35
62
http://jpbud.ir/browse.php?a_code=A-10-4-17&slc_lang=fa&sid=1
May 15 2011May 15 2011
1390/2/25
Mohammad-Bagher
Beheshti
محمد باقر
بهشتی
beheshti@tabrizu.ac.ir
003194753284600273
003194753284600273
Yes
گروه اقتصاد دانشگاه تبریز
Samad
Hekmati-Farid
صمد
حکمتی فرید
hekmat188@yahoo.com
003194753284600274
003194753284600274
No
fa
رتبهبندی رقابتپذیری صنایع بر اساس شاخص انعطافپذیری نیروی کار
Industries Competitiveness Ranking according to Labor Flexibility Indicator
میزان رقابت را در میان صنایع و بنگاههای مختلف افزایش داده است. از این رو، هر بنگاه به منظور بقا در اقتصاد جهانی باید برای افزایش قدرت رقابتی خود تلاش کند. بدین منظور بنگاههای مختلف سعی میکنند با رشد انعطافپذیری در بازار نیروی کار خود، علاوه بر کاهش هزینههای تولید، انعطافپذیری خود را در مواجه با شرایط بازار جهانی افزایش دهند تا بدین وسیله بتوانند به قدرت رقابتی بیشتری دست یابند. این مطالعه با تمرکز بر اشتغال غیررسمی، به دنبال بررسی این موضوع است که اشتغال غیررسمی تا چه میزان میتواند بر رشد انعطافپذیری نیروی کار بنگاهها، قدرت رقابتی آنها و در نتیجه بر فرایند حرکت صنایع کشور به سوی اقتصاد جهانی مؤثر باشد. نتایج مطالعه حاضر نشان می دهد که این اثر در فعالیت ها و صنایع رقابت پذیر که فناوری پیشرفتهای ندارند، مثبت است و بنگاههای این دسته از صنایع، برای بهبود رقابت پذیری خود باید بیشتر از نیروی کار غیررسمی استفاده کنند. در نهایت، با بهرهگیری از این نتایج، شاخص مزیت رقابتی پویا که ترکیب متوازنی از شاخص رقابت پذیری و سهم اشتغال غیررسمی است، برای رتبهبندی صنایع معرفی شده است.
Globalization has increased competition level among various industries and firms. Therefore any firm should inevitably improve its competition power in order to survive in global economy. Hence different firms try to increase the flexibility of their labor market to decrease their costs and become more flexible in the face of global market situations this, in turn, makes them more competitive. This study focuses on informal employment to assess how much the informal employment could be effective on labor flexibility and competitiveness of firms and as a result on the trend of Iran’s movement toward global economy. The results indicate that such an impact is positive in competitive activities and industries that have lower technology and such firms should use informal employment to improve competitiveness. Finally, dynamic competitive advantages indicator which is a balanced combination of competitiveness indicator and informal employment share is introduced for ranking the industries.
Competitiveness, Labor, Flexibility, Industries, Globalization
رقابت پذیری، نیروی کار، انعطاف پذیری، صنایع، جهانی شدن
63
88
http://jpbud.ir/browse.php?a_code=A-10-4-18&slc_lang=fa&sid=1
May 15 2011May 15 2011May 15 2011
1390/2/25
Mohsen
Renani
محسن
رنانی
renani@ase.ui.ac.ir
003194753284600275
003194753284600275
Yes
گروه اقتصاد دانشگاه اصفها
Shirin
Arbabian
شیرین
اربابیان
arbabian_sh@yahoo.com
003194753284600276
003194753284600276
No
عضو هیأت علمی مؤسسه آموزش عالی شهید اشرفی اصفهانی
Mohammad
Mirza’ee
محمد
میرزایی
mohammad_mirza@yahoo.com
003194753284600277
003194753284600277
No
معاونت مدیریت و برنامهریزی استانداری اصفهان
fa
تأثیر فاصله جغرافیایی استانهای ایران بر تاثیرگذاری دستمزد و درآمد استانها بر یکدیگر
The Impact of Geographical Distance of Iran’s Provinces on Wages and Income Influence of Provinces on Each Other
جغرافیای اقتصادی نوین، شاخه ای نو از دانش اقتصاد است که بعد از چاپ مقالات کروگمن (1991 و 1992) اقتصاددانان بیشتر به آن توجه کرده اند و ادبیات فزاینده ای در این باره تولید شده است. کروگمن در مجموعه مقالاتی که در این باره تألیف کرده، به تدوین الگوی نظری پرداخته است که طبق آن، باز شدن تجارت، موجب افزایش دستمزد واقعی در برخی مناطق جغرافیایی (مناطقی که عمدتاً تولیدات صنعتی دارند) می شود. با افزایش دستمزد واقعی در این مناطق، نیروی کار بیشتری جذب این مناطق می شود و به دلیل وجود صرفه به مقیاس، این فرایند استمرار می یابد. نتیجه این فرایند، تمرکز فعالیت های صنعتی در چنین مناطقی است. در این مطالعه، با بهره گیری از الگوی تجربی هنسون (1998 و 2005)، الگوی کروگمن با استفاده از داده های ایران مورد آزمون تجربی قرار می گیرد. یافته های تجربی مطالعه حاضر، نشان می دهد که دستمزد در بخش صنعت در هر یک از استان های کشور، از دستمزد و درآمد در بخش صنعت در سایر استان ها متأثر است. میزان چنین تأثیری با فاصله استان ها رابطه ای معکوس دارد، به طوری که هر چه فاصله استان ها از یکدیگر کمتر باشد، اثرگذاری دستمزدها و درآمدهای استانی بر میزان دستمزد یکدیگر بیشتر است. به عبارت دیگر، استان های با درآمد و دستمزد بالا، در کنار هم متمرکز هستند. این نتیجه با الگوی کروگمن سازگار است. بدین ترتیب، نزدیکی هر استان به مراکز مهم صنعتی، در صنعتی شدن و رشد آن استان مؤثر است. پس از آزمون الگوی کروگمن با روش هنسون، برای ارزیابی سازگاری برازش ها، با انجام برآوردهای مشابه برای بازه های زمانی متفاوت (زیرمجموعه های بازه اصلی) این الگو بررسی خواهد شد. در پیوست (2) پاسخ های به دست آمده از برازش الگو در ایران، با برآوردهای مشابهی که در کشورهای دیگر انجام شده است، مورد مقایسه قرار می گیرد.
Modern economic geography is a new filed in economic studies highlighted by Krugman’s papers (1991 & 1992) increasingly welcomed by economists. Krugman in his papers, proposed a theoretical model that holds opening trade leads to increased wages in some geographical areas where major productions are industrial. Increased real wages in such areas leads to more labor employment while scale economy makes such a process perpetual. This process results in the concentration of industrial activities in such areas. This paper uses Hanson’s empirical model (1998 & 2005) to empirically test Krugman model with Iran’s data. The empirical findings indicate that wages in the industry sector in each province of Iran is influenced by the wages and income of the industry sector in other provinces. The extent of such an influence has negative relationship with the distance to other provinces the less the distance between provinces are, the more influence would exert a province’s wages and incomes in other provinces. In other words, the provinces with higher incomes and wages are located near each other. This statement is consistent with Krugman model indications. Accordingly nearness of any province to outstanding industrial centers is regarded a factor of the province’s industrialization and growth. Having tested Krugman model through Hanson method, the paper examines robustness of the model’s fitness by similar estimates during different intervals (sub-categories of the main interval). Annex II compares the model’s fitness in Iran with the similar estimates in other countries.
Geographical Economics, Concentration, Increasing Returns, Economic Activity, Monopolistic Competition
اقتصاد جغرافیایی, تمرکز, بازگشت صعودی (به مقیاس), فعالیت اقتصادی, رقابت انحصاری
89
112
http://jpbud.ir/browse.php?a_code=A-10-4-19&slc_lang=fa&sid=1
May 15 2011May 15 2011May 15 2011May 15 2011
1390/2/25
Nov 20 2017
1396/8/29
Seyyed Ahamad-Reza
Jalali Na’eeni
سید احمدرضا
جلالی نایینی
jalali@imps.ac.ir
0031947532846004681
0031947532846004681
Yes
موسسه عالی آموزش و پژوهش مدیریت و برنامه ریزی
Mohammad- Reza
Gol-sefatan
محمدرضا
گل صفتان
Golsefatan.m@gmail.com
0031947532846004682
0031947532846004682
No
شرکت صا ایران
fa
سنجش مجدد کمی از رابطه توسعه مالی ـ رشد: کاربرد مدلهای ARDL و VDCM
Quantitative Reassessment of the Financial Development–Growth Nexus: Application of ARDL and VDCM Models
مطالعه حاضر، تأثیر توسعه مالی بر رشد اقتصادی ایران را در دوره زمانی 1352-1386، با استفاده از روشهای خودرگرسیون با وقفههای توزیعی (ARDL) [1] و تابع تجزیه واریانس (VDCM) [2] ، بهطور کمی مورد ارزیابی قرار میدهد. نتایج پژوهش نشان میدهد که توسعه مالی بر رشد اقتصادی در کوتاهمدت و بلندمدت، اثر مثبت و معنیداری دارد. کششهای کوتاهمدت و بلندمدت تولید واقعی نسبت به توسعه مالی بسیار کم است و حساسیت بسیار کم تولید واقعی نسبت به تغییرات کوتاهمدت و بلندمدت توسعه مالی را نشان میدهد، ولی کشش بلندمدت آن بیشتر از کشش کوتاهمدت آن است. [1] . Autoregressive Distributed Lags [2] . Variance Decomposition Function
This study is a quantitative reassessment of the effects of financial development on Iran’s economic growth within the period of 1973-2007 using both Autoregressive Distributed Lag (ARDL) and Variance Decomposition (VDCM) approaches. The empirical results reveal that the financial development has a significant and positive impact on shot-run and long-run economic growth. The shot-run and long-run elasticity of the real GDP to financial development are very little, indicating its very low sensitivity to shot-run and long-run changes of financial development though its long-run elasticity is higher than the short-run one.
Financial Development, Economic Growth, ARDL, VDCM
توسعه مالی، رشد اقتصادی، روش ARDL، روش VDCM
113
139
http://jpbud.ir/browse.php?a_code=A-10-4-20&slc_lang=fa&sid=1
May 15 2011May 15 2011May 15 2011May 15 2011May 15 2011
1390/2/25
Frozan
Mohammadi
فروزان
محمدی
003194753284600284
003194753284600284
Yes
عضو هیأتعلمی گروه حسابداری دانشگاه آزاد اسلامی واحد کرمانشاه
Saeed
Solaymani
سعید
سلیمانی
sd_solimani@yahoo.com
003194753284600285
003194753284600285
No
علوم اقتصادی
Mohammad
Solaymani
محمد
سلیمانی
solimanimanage@yahoo.com
003194753284600286
003194753284600286
No
مدیریت بازرگانی
fa
شناسایی و رتبهبندی عوامل مؤثر بر توسعه صادرات نرمافزار در ایران
Identifying and Ranking the Factors Influencing Iran’s Software Exports Promotion
هدف مقاله حاضر، شناسایی و رتبهبندی عوامل مؤثر بر صادرات نرم افزار در ایران است. در این پژوهش، با بهرهگیری از مدل جامع بررسی عوامل مؤثر بر صادرات نرمافزار (مدل اوال) و نیز تجزیه و تحلیل اطلاعات کسب شده، رتبه بندی عوامل مذکور در ایران از دید شرکت های برتر صادرکننده صادرات انجام شده است. طبق یافته های این پژوهش در طول سالهای 1384 و 1385، برقراری ارتباطات مؤثر از طریق نمایندگیها و دفاتر خارجی، وجود زیرساختهای مناسب، میزان درآمد سرانه، وجود نیروی کارشناس مناسب در صنعت نرمافزار، تسهیلات لازم برای زندگی شخصی و کاری، گستردگی و توسعه یافتگی صنعت، سیاست های دقیق دولت، پرورش نیروی انسانی و نیز سرمایهگذاری در صنعت نرمافزار، به ترتیب مهمترین عوامل مؤثر بر صادرات نرمافزار شناخته شده اند.
This paper tries to identify and rank the factors influencing Iran’s software exports promotion. This study uses OVAL comprehensive software exports promotion factors model as well as gathered data analysis to rank the influencing factors in Iran from the standpoint of outstanding exporting companies. According to the findings of this study, within 2005-2006, the most remarkable factors influencing software exports promotion were respectively: effective communications through agencies and offices abroad, appropriate infrastructures, income per-capita, employing skilled software experts, precise governmental policies, human resources development, and investment in software industry
Software Exports, Communications, Infrastructures, Industry, Facilities
صادرات نرمافزار، ارتباطات، زیرساخت، صنعت، تسهیلات
141
157
http://jpbud.ir/browse.php?a_code=A-10-4-21&slc_lang=fa&sid=1
May 15 2011May 15 2011May 15 2011May 15 2011May 15 2011May 15 2011
1390/2/25
Maryam
Toyserkani
مریم
تویسرکانی
003194753284600282
003194753284600282
Yes
اقتصاد دانشگاه تهران
Zahra
Farzi-zadeh
زهرا
فرضی زاده
zahra_farzizade@yahoo.com
003194753284600283
003194753284600283
No
جامعهشناسی توسعه روستایی دانشگاه تهران
fa
توسعه فرهنگ کارآفرینی؛ عوامل و راهکارها (مطالعه موردی: دانشگاه پیام نور استان مازندران)
Entrepreneurship Culture Development Factors and Solutions: Mazandaran Provincial Payam Nour University Case Study
کارآفرینی نقشی مهمی در فرهنگ سازمانی و بهرهوری نیروی انسانی ایفا میکند. توسعه فرهنگ کارآفرینی، نیازمند وجود برخی عوامل و مؤلفه ها است. از این رو، در مطالعه حاضر عوامل مؤثر بر توسعه فرهنگ کارآفرینی در دانشگاه پیام نور استان مازندران، با هدف اصلی شناخت و دسته بندی میزان تأثیر این عوامل و ارائه راهکارهایی در این باره مورد بررسی قرار می گیرد. پژوهش حاضر از لحاظ ماهیت، غیرتجربی می باشد و با روش پیمایش انجام شده است. این پژوهش از نوع اکتشافی است و با استفاده از پرسشنامه، اطلاعات جمع آوری شده است. جامعه آماری این پژوهش، کارشناسان ستادی دانشگاه پیام نور (چهارصد نفر) هستند. حجم نمونه نیز طبق فرمول کوکران، دویست نفر تعیین گردید و با استفاده از نمونه گیری مطبق و تصادفی ساده، نمونه های مورد مطالعه از میان کارشناسان ستادی دانشگاه پیام نور استان مازندران انتخاب شدند. به منظور تجزیه و تحلیل نتایج پژوهش، از آمار توصیفی و استنباطی (شامل تحلیل عاملی اکتشافی و آزمون ناپارامتری فریدمن) استفاده شده است. با استفاده از تحلیل عاملی اکتشافی، مجموع بیست و نه گویه (عوامل مؤثر بر توسعه فرهنگ کارآفرینی) در سه عامل: مدیریتی، انسانی- روانشناختی، جهت گیری استراتژیک دسته بندی شده اند. سپس به منظور اولویتبندی میزان تأثیر عوامل مؤثر بر توسعه فرهنگ کارآفرینی (عوامل سه گانه) از آزمون ناپارامتری فریدمن استفاده شد که عوامل انسانی- روانشناختی (9/5)، مدیریتی (7/3) و جهتگیری استراتژیک (1/2) به ترتیب بیشترین و کمترین تأثیر را بر توسعه فرهنگ کارآفرینی در دانشگاه پیام نور استان مازندران داشته اند.
Entrepreneurship is deemed one of the issues playing key role in organizational culture and human resources productivity. In turn, developing entrepreneurship culture requires a series of factors and elements. Accordingly, this paper discusses issues affecting entrepreneurship culture development in Mazandaran Provincial Payam Nour University with the aim of identifying and classifying the extent of effects of such factors as well as providing some solutions for it. This study is a non-empirical survey in nature and could be classified among exploratory field researches conducted by using questionnaires. The statistical population of the research encompasses Payam Nour University staff experts (400 persons). The sample volume was consisted of 200 persons through Cochran’s formula the sample was distributed among Mazandaran Provincial Payam Nour University staff experts through the use of simple stratified and random sampling. Descriptive and inferential statistics such as exploratory factor analysis test and Friedman nonparametric test were used in order to analyze the research results. Having used exploratory factor analysis test, a number of 29 factors affecting entrepreneurship culture development were classified in three factors, i.e. managerial, human-psychological, and strategic orientation factors. Then, Friedman nonparametric test was used to prioritize the extent of these three factors affecting entrepreneurship culture development and it ranked human psychological, managerial and strategic orientation factors (respectively 5.9, 3.7, and 2.1) as effective on entrepreneurship culture development in Mazandaran Provincial Payam Nour University
Entrepreneurship, Entrepreneur, Entrepreneurship Culture, Organizational Entrepreneurship
کارآفرینی، کارآفرین، فرهنگ کارآفرینی، کارآفرینی سازمانی
159
182
http://jpbud.ir/browse.php?a_code=A-10-4-22&slc_lang=fa&sid=1
May 15 2011May 15 2011May 15 2011May 15 2011May 15 2011May 15 2011May 15 2011
1390/2/25
Reza
Veisi
رضا
ویسی
r_veicy@yahoo.com
003194753284600280
003194753284600280
Yes
معاونت برنامهریزی و نظارت راهبردی رئیسجمهور و مدرس دانشگاه
Parisa
Karim-zadeh
پریسا
کریم زاده
p.karimzadeh@yahoo.com
003194753284600281
003194753284600281
No
دانشگاه علوم پزشکی تهران