fa
jalali
1386
4
1
gregorian
2007
7
1
12
4
online
1
fulltext
fa
استفاده از رویکرد فقر قابلیتی در تحلیل اثربخشی سیاستهای مبارزه با فقر در ایران طی سالهای پس از انقلاب
Analyses the Effectiveness of Anti-Poverty Policies and Programs in Iran after the Islamic Revolution
در سالهای پس از انقلاب تاکنون، بر اساس رویکرد قانون اساسی، تلاشهای بسیاری برای برقراری عدالت اجتماعی و محرومیتزدایی از طریق اقدامات برنامهای و اجرایی دولت و نهادهای حمایتی مانند کمیته امداد انجام شده است. اما پس از ربع قرن، ارزیابیهای انجام شده نشان میدهد این تلاشها، با وجود صرف منابع مالی و انسانی نسبتاً قابل توجه، از اثربخشی مورد انتظار در کاهش فقر و محرومیت برخوردار نبودهاند. این مقاله، با استفاده از رویکرد فقر قابلیتی که سن ارائه کرده است، اثربخشی اقدامات دولت و نهادهای حمایتی (کمیته امداد) در طول سالهای پس از انقلاب را در رفع فقر بررسی و تحلیل میکند. این تحلیلها نشان میدهد عمدهترین ضعف حمایتهای دولت و نهادهای حمایتی، عدم بکارگیری سازوکارهای توانمندساز مبتنی بر رویکرد قابلیت، برای حمایت از گروههای فقیر بوده است. این تحلیلها همچنین بیانگر این موضوع است که حمایتهای انجام شده، مبتنی بر رویکرد رفاهی با هدف جبران محرومیتهای گروههای فقیر و آسیبپذیر، از طریق پرداختهای انتقالی و یارانهها، تنظیم و اجرا شدهاند.
Following the Islamic Revolution in Iran, according guidelines of the Constitution, government and Protectionist Institutions such as Komiteye Emdade Imam Khomeini have executed many anti-poverty programs. But after more than 25 years, evaluations shows that despite the allocation of considerable financial and human resources, these attempts didn’t have expected results. This article uses capability approach for analyzing the effectiveness of the Development plans policies and the programs of Komiteye Emdad in alleviating poverty in Iran. This analysis shows that not utilizing of empowering mechanism for protecting the poor in anti-poverty programs and policies was the main weakness of these efforts. This analysis explains that these programs and policies have been designed and implemented based on welfarism approach and have tried to compensate poor groups by transfer payments and subsidies.
Poverty, Protection Policies, Subsidies, Development Plan, Komiteye Emdade Imam Khomeini
فقر، سیاستهای حمایتی، یارانه ها، برنامه های توسعه، کمیته امداد امام خمینی
3
57
http://jpbud.ir/browse.php?a_code=A-10-4-26&slc_lang=fa&sid=1
Jul 04 2011
1390/4/13
Mahmoud
Motavasseli
محمود
متوسلی
motavaselim@yahoo.com
003194753284600428
003194753284600428
Yes
دانشگاه تهران
Reza
aghababaee
رضا
آقابابائی
aghababaee2001@yahoo.com
003194753284600429
003194753284600429
No
دانشگاه سمنان
fa
بررسی آثار سیاست مالی بر سرمایهگذاری بخش خصوصی در ایران
Investigation the Impact of Fiscal policies on Private Section Investment in Iran
رابطۀ بین عملکرد بخش دولتی و بخش خصوصی، یکی از بحثهای مهم در اقتصاد کلان است. در این مقاله تلاش شده است تأثیر سیاستهای مالی دولت بر سرمایهگذاری بخش خصوصی در ایران بررسی شود. سیاستهای مالی دولت، شامل تغییر درآمدها و مخارج دولت میشود و در واقع، هدف اصلی این مقاله بررسی میزان و نحوه تأثیرگذاری درآمدها و مخارج دولت بر عملکرد سرمایهگذاری بخش خصوصی است. نتایج حاصل از تخمین مدل ارائه شده نشان میدهد که درآمدهای مالیاتی دولت، اثر منفی و درآمدهای حاصل از نفت و گاز، اثر مثبت بر سرمایهگذاری بخش خصوصی دارند. مخارج کل دولت نیز اثر مثبتی بر سرمایهگذاری در بخش خصوصی میگذارند. روش مورد استفاده برای برآورد تابع سرمایهگذاری بخش خصوصی ایران، تکنیک حداقل مربعات معمولی (( OLS و دوره مورد مطالعه از سال 1350 تا سال 1384 بوده است. باتوجه به نتایج بدست آمده از تخمین مدل، پیشبینی میشود که افزایش مخارج دولت در امور زیربنایی و عمومی و کاهش درآمدهای مالیاتی دولت (مالیاتهای اخذ شده از صنایع نوزاد) سبب افزایش سرمایهگذاری در بخش خصوصی میشود.
The relationship between the function of the public and private section and exploring this relationship has been a long discussion in macroeconomic. In this paper we attempted to consider the effect of fiscal policies on private section investment in Iran. The fiscal policies include a change in the government’s income and spending, In fact, the main purpose of this paper is to study the degree and the way in which the government’s income and spending effect the function of macroeconomic in the field of private section investment. The results of the presented estimate model in this article show that government income of Oil and Gas have positive effect and Tax have negative effect, and it’s spending has positive effect on the investment in the private section. And the budget deficit of government encourages investment in the private section. The method used for estimating the function of the private section investment in Iran is the ordinary least square technique. This research is focused on time period from 1350 till 1384. With due attention to the results obtained from estimate model suggest that an increase in the government spending in fundamental and public affairs and a decrease in the tax incomes of the government (taxes gathered from the new industries) causes an increase in the private section investment.
Fiscal policy, private section Investment, Government spending, Government income, JEL: R42, C22
سیاست مالی، سرمایهگذاری بخش خصوصی، مخارج دولت، درآمد دولت
59
84
http://jpbud.ir/browse.php?a_code=A-10-4-27&slc_lang=fa&sid=1
Jul 04 2011Jul 04 2011
1390/4/13
Ali
Ghanbari
علی
قنبری
Dr_alighanbari@yahoo.com
003194753284600430
003194753284600430
Yes
دانشگاه تربیت مدرس
Majid
Aghaei Khondabi
مجید
آقایی خوندابی
majid_aghaei3@yahoo.com
003194753284600431
003194753284600431
No
دانشگاه تربیت مدرس
محمد
رضایی
rezaei_92@yahoo.com
003194753284600432
003194753284600432
No
دانشگاه تربیت مدرس
fa
مطالعات علم و فناوری:مروری بر زمینه های جامعه شناسی فناوری
Science and Technology Studies: A Review on Sociological Backgrounds of Technology
مقاله حاضر با اشاره به اهمیت و ماهیت تکنولوژی و ارتباط آن با علم، به مرور نظریات جامعهشناختی تکنولوژی میپردازد. برای این منظور، نخست دو پارادایم جبرگرایی تکنولوژیک و تعیین اجتماعی، اقتصادی و سیاسی تکنولوژی، مورد بررسی قرار میگیرد و انتقادهای وارد بر هر یک، بیان میشود. سپس سه رهیافت مطرح در پارادایم تعین اجتماعی، اقتصادی و سیاسی تکنولوژی (نظریات برساختگرایانه، نظامهای تکنیکی - اجتماعی و کنشگر - شبکه) و دلالتهای این نظریات در جامعهشناسی تکنولوژی، به تفصیل تشریح میشود.
Referring to the importance and nature of technology and its relations with science, this paper reviews sociological theories of technology. To this end, two paradigms namely, Technological Determinism and Social, Economic and Political Determinism of Technology are critically analyzed. Later, three outstanding approaches to Social, Economic and Political Determinism of Technology, i.e. Constructivist, Techno-Social Systems and Actor-Network Theories, as well as their reasoning in technological sociology are explained in detail.
Technology, Sociological Theories, Social Constructivism, Network Actor, and Technological Systems
تکنولوژی، نظریه های جامعه شناختی، برساختگی اجتماعی، کنشگر شبکه، نظامهای تکنولوژیک
85
124
http://jpbud.ir/browse.php?a_code=A-10-4-28&slc_lang=fa&sid=1
Jul 04 2011Jul 04 2011Jul 04 2011
1390/4/13
Mohammad-Reza
Mehdiazdeh
محمدرضا
مهدی زاده
mahdizam@yahoo.com
003194753284600433
003194753284600433
Yes
دانشگاه تهران
Mohammad
Tavakol
محمد
توکل
tavakol@irunesco.org
003194753284600434
003194753284600434
No
دانشگاه تهران
fa
بودجه ریزی و مدیریت مبتنی بر نتیجه
Results-Oriented Budgeting and Management
هدف مقاله حاضر، ارائه چارچوب، انگیزهها، چالشهای اجرا و گزینه های طراحی و تجربیات واقعی کاربرد نظام بودجه ریزی و مدیریت مبتنی بر نتیجه است. این نظام، از طریق افزایش دامنه اطلاعات و نوع اطلاعات تولید شده و به کار برده شده، دامنه مدیریت و بودجهریزی را ارتقا میدهد. نظام بودجه ریزی و مدیریت مبتنی بر نتیجه، مکمل نظام بودجه ریزی بر مبنای محصول است و کارایی روشهای اندازه گیری، اثربخشی مدیریت و بودجه ریزی را افزایش میدهد. مهمترین چالشهای پیشرو در اجرای این نظام، عبارتاند از: اندازه گیری میزان تحقق نتیجه، هزینهیابی نتایج، وجود سلیقههای مختلف در ارزشیابی، بررسی نتایج مشترک بین چند سازمان و مشکلات مربوط به فرآوری اطلاعات. انگیزهها و دلایل اجرای نظام بودجه ریزی و مدیریت مبتنی بر عملکرد نیز عبارتاند از: افزایش کارایی و اثربخشی بخش دولتی، بهبود آموخته ها، تدوین بهتر سیاستها و برنامه های اجرایی و افزایش شفافیت و پاسخگویی. برای تبیین کاربرد نظام مذکور، به تجربیات نه کشور عضو سازمان همکاری اقتصادی و توسعه (OECD) در اجرای آن اشاره میشود. این کشورها دریافتهاند که نیاز روزافزونی به افزایش فعالیتها و ستاندههای دولت، تقویت پاسخگویی برای فعالیتها و نتایج، افزایش کارایی و اثربخشی در اجرای برنامهها وجود دارد. تا جایی که این اهداف، مدیریت و بودجهریزی بخش عمومی را تحت تأثیر قرار میدهد، انتظار میرود اجرای نظام بودجهریزی و مدیریت مبتنی بر نتیجه، تداوم یابد تا در کشورهای مزبور، به میزان کافی توسعه یابد و در سالهای آینده، به سایر کشورها نیز گسترش پیدا کند.
The aim of this article is to inform on the frameworks, motivations, performance challenges, planning alternatives and real experiences of applying “results-oriented budgeting and management”. This system improves the domain of budgeting and management through increasing the domain and types of information produced. Results-oriented budgeting and management system supplements product-oriented budgeting system and improves measurement efficiency methods, management and budgeting effectiveness. The major challenges on the way of implementing this system are as follows: measuring the amount of results achievement, results cost assessment, variety of tastes for evaluations, analyzing common results among several organizations, and data-processing problems. Motivations and reasons for implementing such a budgeting and management system are as follows: increasing governmental sectors’ efficiency and effectiveness, improving the previously-learned materials, devising better executive policies and programs, and increasing transparency and accountability. The paper cites the experiences of 9 OECD countries to exemplify the applications of such a budgeting and management system. The countries have realized that there is an ever-growing need to increase the governmental activities and outputs, strengthening accountability for activities and results, and increasing efficiency and effectiveness in implementing the programs. As far as these goals affect the public sector management and budgeting, it is expected that implementing results-oriented budgeting and management system would be perused to get enough developed in all OECD countries and extended to other countries in following years.
Public Sector Management, Data Based Management, Output-Based Management, Performance indicator
بودجه ریزی، مدیریت بخش عمومی، کشورهای عضو سازمان همکاری اقتصادی و توسعه(OECD)1، مدیریت مبتنی برداده، مدیریت مبتنی برستانده، شاخصهای عملکرد
125
156
http://jpbud.ir/browse.php?a_code=A-10-4-29&slc_lang=fa&sid=1
Jul 04 2011Jul 04 2011Jul 04 2011Jul 04 2011
1390/4/13
Mohammad
Kordbache
محمد
کردبچه
mkordbache@yahoo.com
003194753284600435
003194753284600435
Yes
معاونت برنامهریزی و نظارت راهبردی
fa
ارزیابی میزان توانمندی صادرکنندگان صنعت چرم استان آذربایجانشرقی
Evaluating East Azarbaijan Provinces Leather Industry Exporters Capability
بازارهای جهانی، دروازههای خود را به روی جریان آزاد کالاها و خدمات، سرمایهگذاری و دیگر فعالیتهای اقتصادی گشوده و موانعی که در گذشته بر سر راه تجارت در سطح جهانی موجود بود، کمتر شده و گسترش وسایل ارتباطی، تأثیر عامل زمان و مکان را در مبادلات تجاری کاهش داده است. تحولات گسترده در حوزههای مختلف، ماهیت فعالیت اقتصادی را به نحو چشمگیری تغییر داده و بازارهای بینالمللی، مستعد انجام هر گونه فعالیت تجاری شده است. با این حال، بهرهبرداری از این فضای آماده برای تجارت بینالمللی، نیازمند توسعۀ توانمندیهای صادرکنندگان است، به نحوی که بتوانند الزامات شرایط جدید را درک کنند، نقاط ضعف خود را بشناسند و در ترمیم و تقویت آنها کوشش کنند. بر این اساس، استانداردهای زیادی برای اطمینان از توانایی صادرکنندگان، تدوین میگردد و برنامههای گستردهای به منظور ارتقای توانمندی آنها طراحی و اجرا میشود. در این مقاله، هدف آن است تا با تکنیکهای مرتبط با این موضوع، میزان توانمندیهای صادرکنندگان استان ارزیابی شود و با بررسی نقاط قوت و ضعف آنها، راهکارهایی برای ارتقاء این توانمندیها ارائه گردد. این مقاله، در هشت قسمت شامل: مقدمه، مروری بر مطالعات خارجی و داخلی، مرور پیشینۀ نظری، روش تحقیق، بررسی وضعیت تولید چرم در استان آذربایجانشرقی، سنجش میزان توانمندی صادرکنندگان صنعت چرم استان و نتیجهگیری تدوین شده است. نتایج بهدست آمده از مطالعۀ میدانی نشان میدهد سطح توانمندی صادرکنندگان صنعت چرم استان آذربایجان شرقی 2/7 میباشد که پایینتر از نمره متوسط است (نمرۀ متوسط سطح توانمندی بر اساس روششناسی تحقیق، 5/11 است)
Global markets have opened their gates to the free flow of products, services, investments and other economic activities and the amount of impediments on the way of trade in global level have become less moreover, the improvement of communication media have downsized the effect of time and space in commercial transactions. Vast changes in various fields have markedly transformed the nature of economic activities and the international market is potentially subject to any type of economic activity. Yet, any operation in this potential environment for international trade requires that exporters capabilities be improved so that they could realize the requirements of the new situations, get aware of their weaknesses and try to overcome them. Accordingly, a good number of standards are devised to make sure that exporters are capable enough. Likewise, extensive programs are designed and implemented to develop the exporters capacities. This paper tries to evaluate East Azarbaijan provincial exporters capabilities through the use of the techniques concerned as well as to suggest solutions for improving their capacities through analyzing their weaknesses and strengths. This paper is composed of the following parts: Introduction, a review of the domestic and foreign studies, theoretical review of the related literature, research methodology, leather production situation in East Azarbaijan, Evaluation of the provincial leather exporters capability level, and Conclusion. Result of the related field studies reveals that East Azarbaijan provincial leather exporters capabilities level is 7.2, which is lower that the average number. According to the methodology the average capability level number is 11.5.
Capability Level, Leather industry, Human and Finical Resources, Competition, Exporting Skills, Exporting Capacities
سطح توانمندی، صنعت چرم، منابع انسانی و مالی، رقابت، مهارتهای صادراتی، ظرفیتهای صادراتی
157
185
http://jpbud.ir/browse.php?a_code=A-10-4-30&slc_lang=fa&sid=1
Jul 04 2011Jul 04 2011Jul 04 2011Jul 04 2011Jul 04 2011
1390/4/13
Akbar
Keshavarzian Peyvasti
اکبر
کشاورزیان پیوستی
Peyvasti@gmail.com
003194753284600436
003194753284600436
Yes
بانک سپه
Samad
Aali
صمد
عالی
samad.aly@gmail.com
003194753284600437
003194753284600437
No
سازمان مدیریت صنعتی استان آذربایجان شرقی
fa
بررسی رابطه ابعاد ساختاری (تمرکز، رسمیت، پیچیدگی) با تعهد سازمانی(در سطح مدارس شهرستان کوهدشت لرستان)
Relation between Organizational Commitment and Structural Dimensions (Formality, Complexity and Centralization)
تعهد سازمانی، به عنوان حمایت از اهداف و ارزشهای سازمانی و نیز نگرشی مثبت به کل سازمان، نقش تعیینکنندهای در کارایی و اثربخشی سازمانها دارد. از این رو، مدیران بایستی به عوامل مؤثر بر این متغیر و اهمیت آن، توجه جدی داشته باشند. در مقاله حاضر، تأثیر ابعاد ساختاری که بیانگر ویژگیهای درونی سازمان هستند و شدت یا ضعف هر کدام از این سه بعد (رسمیت، پیچیدگی، تمرکز) که در شکلگیری کل ساختار سازمان مؤثر هستند، بر تعهد سازمانی کارکنان تعدادی از سازمانها و وزارتخانههای ایران، بررسی شده است. بر اساس نتایج این مطالعه، بین تمرکز و پیچیدگی سازمانی، با تعهد سازمانی ارتباط معناداری وجود ندارد، ولی بین رسمیت و تعهد سازمانی، رابطه معنادار مشاهده میشود.
تعهد سازمانی، به عنوان حمایت از اهداف و ارزشهای سازمانی و نیز نگرشی مثبت به کل سازمان، نقش تعیینکنندهای در کارایی و اثربخشی سازمانها دارد. از این رو، مدیران بایستی به عوامل مؤثر بر این متغیر و اهمیت آن، توجه جدی داشته باشند. در مقاله حاضر، تأثیر ابعاد ساختاری که بیانگر ویژگیهای درونی سازمان هستند و شدت یا ضعف هر کدام از این سه بعد (رسمیت، پیچیدگی، تمرکز) که در شکلگیری کل ساختار سازمان مؤثر هستند، بر تعهد سازمانی کارکنان تعدادی از سازمانها و وزارتخانههای ایران، بررسی شده است. بر اساس نتایج این مطالعه، بین تمرکز و پیچیدگی سازمانی، با تعهد سازمانی ارتباط معناداری وجود ندارد، ولی بین رسمیت و تعهد سازمانی، رابطه معنادار مشاهده میشود.
Organizational Structure, Formality, Complexity, Centralization, Organizational Commitment,
ساختار سازمانی، رسمیت، پیچیدگی، تمرکز، تعهد سازمانی
187
207
http://jpbud.ir/browse.php?a_code=A-10-4-31&slc_lang=fa&sid=1
Jul 04 2011Jul 04 2011Jul 04 2011Jul 04 2011Jul 04 2011Jul 04 2011
1390/4/13
Ali
jamshidi
علی
جمشیدی
jamshidi_1973@yahoo.com
003194753284600438
003194753284600438
Yes
دانشگاه پیام نور
fa
پیشبینی تقاضای فولاد خام ایران در سال 1400
Predicting Iran’s Raw Steel Demand in 2021
توسعه صنعت زیربنایی فولاد، بر اساس آرمان ملی تحقق چشمانداز بیستساله، امری ضروری است. بدیهی است که برنامهریزی برای پاسخ به نیازهای داخلی، نیازمند مطالعات فنی و اقتصادی متمرکز است که باید بهطور جدی، مورد توجه قرار گیرد. در این راستا، شناخت الگوی تقاضای فولاد کشور و پیشبینی آن، زیربنای هر گونه برنامهریزی تولید، بهینهسازی و توسعه صنعت فولاد کشور است و از اولویت ویژهای برخوردار میباشد. از این رو، در این مطالعه با هدف پیشبینی مصرف فولاد خام در سال 1400، بر اساس سناریوی ادامه روندهای متغیرها، مطابق با روندهای برنامه سوم و سناریوی تحقق اهداف برنامه چهارم و پنجم و ششم، دو مدل مصرف فولاد خام در ایران برآورد میشود. این دو مدل، بر اساس روش شدت استفاده، با دو رویکرد متفاوت، مصرف فولاد خام در ایران را پیشبینی میکنند. مدل اول، با استفاده از متغیر درآمد، در چارچوب کلاسیک تابع مصرف و نیز سرمایهگذاری خصوصی و دولتی، به عنوان شاخصهای تغییر ساختار اقتصاد و تأثیر عملکرد دولت، میزان مصرف فولاد را برآورد و پیشبینی میکند. مدل دوم نیز مصرف فولاد را از دید بخشی، با عملکرد مهمترین بخشهای متقاضی فولاد یعنی نفت، صنایع و معادن و ساختمان ارزیابی میکند. بر اساس نتایج این دو مدل، مصرف فولاد خام در سال1400، در صورت تحقق اهداف برنامههای چهارم و پنجم توسعه، به ترتیب 7/55 و 8/45 میلیون تن و در صورت ادامه روند رشد متغیرها مطابق با برنامه سوم، 7/44 و 41 میلیون تن پیشبینی میشود.
On the basis of Iran’s National 20-Year Development Outlook, it is considered a must to develop infrastructural steel industry. Evidently, planning for meeting the domestic needs seriously requires focused technical and economic studies. In this way, identifying and projecting Iran’s raw steel demand pattern are regarded of infrastructural importance and priority for any production program. Therefore, in this study, two models for raw steel consumption are estimated according to “trends of variables continuation” scenario, based on 3rd plan as well as according to “goals accomplishment of 4th, 5th, and 6th plans” scenario so as to predict Iran’s raw steel consumption in 2021. These two models make use of “Intensity of Use” method with two differing approaches to predict Iran’s raw steel consumption. The first Model uses the “income” variable to predict and estimate Iran’s Raw steel consumption amount in the classical “consumption function” context and private and state investment as two indicators of “economic structure change” and “government’s performance impact”. The second model, estimates raw steel consumption from the sectors’ point of view this model considers the performance of the major steel-consuming sector, i.e. petroleum, industry, mines and construction. According to the findings of these models, raw steel consumption in 2021 will be 55.7 and 45.8 million tons respectively providing that goals of 4th and 5th Development Plans are achieved. Meanwhile, according to these two models, the amounts are predicted to be 44.7 and 41 million tons if the variables growth trend would be according to 3rd Development Plan.
Steel Consumption, VAR, Intensity of Use, Econometrics, Demand Predication
مصرف فولاد، مدل var ، شدت استفاده، اقتصادسنجی، پیشبینی تقاضا
209
232
http://jpbud.ir/browse.php?a_code=A-10-4-32&slc_lang=fa&sid=1
Jul 04 2011Jul 04 2011Jul 04 2011Jul 04 2011Jul 04 2011Jul 04 2011Jul 04 2011
1390/4/13
Hossein
Goudarzi
حسین
گودرزی
003194753284600439
003194753284600439
Yes