fa
jalali
1378
3
1
gregorian
1999
6
1
4
2
online
1
fulltext
fa
رشد اقتصادی و توزیع درآمد: چهار دهه پس از کوزنتس و کالدور
تبیین ارتباط متقابل بین رشد اقتصادی و توزیع درآمد، از عرصه های چالش برانگیز نظریه اقتصاد است. تا اوایل دهه 1990، اکثر قریب به اتفاق اقتصادشناسان بر این عقیده بودند که نابرابری درآمد و ثروت، انگیزه لازم برای انباشت سرمایه و رشد اقتصادی را فراهم می کند. دیدگاه مشابهی قایل به وجود مبادله گریزناپذیری بین کارایی و برابری بود. در حالی که افزایش کارایی، مستلزم نابرابری بیشتر بین آحاد اقتصادی تلقی می گردید، برابری با توزیع درآمد (ثروت) را لازم می آورد.
دیدگاه فوق، مبتنی بر نظریه هایی بود که در دهه 1950، کوزنتس و کالدور ارائه کردند. کوزنتس، در مطالعات خود، یک رابطه سهمی شکل بین درآمد سرانه و نابرابری درآمد مشاهده نمود. وی رابطه مزبور را به این صورت تبیین نمود: در مراحل توسعه اقتصادی، پایین ترین و بالاترین مقادیر است. در مدل کمبریج نیز، که کالدور ارائه کرد، از آنجا که نرخ پس انداز در درآمد ناشی از سود بالاتر از درآمد ناشی از دستمزد تلقی می گردد، توزیع (تابعی) درآمد بین سود و دستمزد، مهمترین محرک رشد ازطریق انباشت سرمایه است.
هر چند نظریه های فوق برای سالهای طولانی در عرصه اقتصاد مسلط بوده و به عنوان یک واقعیت مسلم در برنامه های توسعه اقتصادی کشورهای در حال توسعه تلقی می گردید، به تازگی، برخی اقتصادشناسان مدعی شده اند که نابرابری ممکن است برای رشد اقتصادی زیانبخش باشد.اقتصاد شناسان، از اوایل دهه 1990 به تبیین نظری ارتباط متقابل بین رشد اقتصادی و توزیع درآمد در قالب مدلهای کلان بر پایه اقتصاد خرد پرداختند.مدلهای فوق، از آن جهت که ناهمگنی در ثروت آحاد اقتصادی را در مدلهایی از نوع رمزی یا نسلهای همپوش مدنظر قرار می دادند، توسیعی از مدلهای کارگزار نمونه به شمار می رود، و بدین روی، به عنوان یکی از حوزه های نوین اقتصاد کلان قلمداد می گردند. از سوی دیگر، مدلهای فوق، محرک جدیدی برای رشد اقتصادی معرفی می کنند که تاکنون ناشناخته بوده است. این شاخه جدید از اقتصاد کلان، هم از لحاظ نظری، از جاذبه برخوردار بوده و هم می تواند وقایعی از قبیل رشد شگفت انگیز و نسبتاً عادلانه کشورهای آسیای شرقی و جنوب شرقی در دهه 1980، رشد اندک همراه با نابرابری وسیع در کشورهای آمریکای لاتین و نیز افزایش نابرابری در دستمزد نیروی کار در کشورهای صنعتی در دو دهه گذشته را به خوبی توضیح دهد. علاوه بر این، یافته های پژوهش در این عرصه می تواند سیاستگذاران کشورهای در حال توسعه را در اتخاذ مسیری برای رشد و توسعه عادلانه یاری دهد.
در این مقاله، منابع مربوط به تبیین نظری ارتباط متقابل بین رشد اقتصادی و توزیع درآمد را به اختصار معرفی می کنیم، و ضمن آن، جاذبه های نظری و کاربردهای عملی این حوزه رو به گسترش اقتصاد کلان و نظریه رشد درونزا را معرفی می نماییم.
3
45
http://jpbud.ir/browse.php?a_code=A-10-4-359&slc_lang=fa&sid=1
Apr 27 2013
1392/2/7
Farhad
Nili
فرهاد
نیلی
0031947532846001633
0031947532846001633
Yes
دانشگاه یورک انگلستان
fa
الگویی برای بازار زمین
درفعالیتهای اقتصادی، زمین گاهی به صورت نهاده و گاهی به شکل کالا و در برخی از موارد، به عنوان دارایی مورد استفاده قرار می گیرد، به همین جهت، بازار زمین، مجموعه ای از اطلاعاتی را که هر یک از بازارهای نهاده، کالا، و دارایی ارائه می کنند، به تنهایی عرضه می کند. این قابلیت ویژه سبب شده که از آغاز دوره تدوین نظریات تحلیلی اقتصادی، بازار زمین مورد توجه اقتصاددانان قرار گیرد و اطلاعاتی که در این بازار برای هدایت فعالیتهای اقتصادی پدید می آید، مورد بحث و تفسیر قرار گیرد. به رغم مشکلات شگرفی که کلاسیکها و نئوکلاسیکها در تدوین توابع عرضه و تقاضای زمین داشته اند، و نیز تلاشهای فراوانی که اقتصاددانان متأخر در توضیح نقش ویژگیهای زمین در تعیین قیمت تعادلی و مقدار بهینه آن ویژگیها داشته اند، هنوز ابهامایی در تفسیر و شناسایی توابع تقاضا و عرضه زمین باقی مانده است. هدف این مقاله، پس از تشریح ابهاماتی یاد شده، ارائه الگویی است برای استخراج توابع عرضه و تقاضای زمین تا هم بتوان آنها را در کوتاه و بلندمدت شناسایی کرد و هم اثر ویژگیهای زمین و عوامل دورنزا و برونزا در بازار آن را تبیین کرد. اطلاعاتی که از این طریق برای دست اندرکاران بازار زمین حاصل می شود، اعم از آنکه زمین به صورت نهاده یا کالا مورد تقاضا یا عرضه باشد، به تفصیل ارائه و تفسیر خواهد شد.
47
74
http://jpbud.ir/browse.php?a_code=A-10-4-360&slc_lang=fa&sid=1
Apr 27 2013Apr 27 2013
1392/2/7
Seye kazem
Sadr
سیدکاظم
صدر
0031947532846001634
0031947532846001634
Yes
دانشگاه شهید بهشتی
Mojtaba
Khalesi
مجتبی
خالصی
0031947532846001635
0031947532846001635
No
دانشگاه استرداد کلاد انگلستان
fa
الگوی سرمایه گذاری و شیوه تأمین منابع مالی در مناطق جنگزده
هدف اصلی این پژوهش، ارائه مدلی نوین برای سرمایه گذاری، و بررسی راههای گوناگون تأمین منابع مالی طرحها، در مناطق جنگزده است. در آغاز، نظام سرمایه گذاری مارکویتس را بررسی می کنیم و با استفاده از دو سازه "ریسک" و "بازده" الگوی مناسبی برای سرمایه گذاری در مناطق جنگزده ارائه می نماییم. این الگو، هنجاری است، و براساس مفهوم "شبیه سازی" بنا شده است. چهار بخش اساسی آن، عبارتند از: 1) انجام ارزشیابی اولیه 2) تنظیم طرح سرمایه گذاری 3) واکاوی حساسیت 4) اجرای سیاستهای حمایتی سپس شیوه های گوناگون تأمین منبعای مالی سرمایه گذاری ها را بررسی می کنیم. این بحث را در دو قسمت می خوانید: 1) تأمین هزینه های طرحها از طریق منابع مالی داخلی، 3) استفاده از سرمایه گذاری خارجی نتیجه گیری مقاله هم در پایان می آید.
75
99
http://jpbud.ir/browse.php?a_code=A-10-4-361&slc_lang=fa&sid=1
Apr 27 2013Apr 27 2013Apr 27 2013
1392/2/7
Mohammad
Namazi
محمد
نمازی
0031947532846001636
0031947532846001636
Yes
دانشگاه شیراز
fa
مدلهای برآورد تابع تقاضای سوخت در بخش حمل و نقل
امروزه اهمیت انرژی بر کسی پوشیده نیست، بنابراین، اقتصادشناسان برای برآورد و پیش بینی تقاضای انرژی (به ویژه فرآورده های نفتی) در بخشهای مختلف و با توجه به اوضاع اقتصادی و اجتماعی هر کشور، مدلهای پیشنهادی و آزمون کرده اند. از آنجا که انرژی در بخشهای اقتصادی، تورش ایجاد خواهد کرد. بدین روی، می توان با انتخاب مدل مناسب و متغیرهای مهم تأثیرگذار بر مصرف در هر بخش یا زیربخش اقتصادی، ضریبهای مربوطه را محاسبه کرد که از این طریق کمک شایانی به برنامه ریزان و سیاستگذاران در جهت انتخاب سیاستهای خود، از جمله تغییر قیمت و سیاستهای حمایتی می شود.حمل و نقل، یکی از بخشهای مهم اقتصادی هر کشور به شمار می رود و جزو معدود بخشهایی است که در بیشتر کشورها، وابستگی تام به فرآورده های نفتی دارد. از سوی دیگر، متغیرهای مهم این بخش، با توجه به اینکه تقاضای آن تقاضای مشتق می باشد؛ با بخشهای دیگر متفاوت است. در این مقاله، نمونه هایی از مدلهای مختلف را که برای برآورد تابع تقاضای سوخت در بخش حمل و نقل استفاده شده و در کشورها نیز آزمون گردیده، معرفی کرده ایم.به طور خلاصه، در این مقاله، 15 مدل معرفی شده که از مدلهای ساده به مدلهای پیچیده طبقه بندی شده است. از سوی دیگر، از آنجا که در بخش حمل و نقل نیز چند زیربخش (جاده ای، راه آهن، هوایی) وجود دارد، مدلهای هر زیربخش جداگانه معرفی شده اند که با توجه به اهمیت حمل و نقل جاده ای در کشورها، بیشتر مدلهای انتخابی، مربوط به تقاضای بنزین و گازوئیل در بخش جاده ای می باشد.به طور کلی، متغیرهای مهم برای برآورد تقاضای سوخت در زیربخشهای حمل و نقل، شامل قیمت سوخت، درآمد قابل تصرف، تعداد وسایل نقلیه موجود، عمر وسایل نقلیه، نرخ استفاده و کارایی آنها، مسافر و تن کیلومتر حمل شده، قیمت خدمات حمل و نقل، وضعیت خاص هر کشور (سیاست های دولت، وضعیت جنگی، آب و هوا و . . .) می باشد. با توجه به اینکه وارد کردن تمام متغیرها در یک مدل، از کارایی آن می کاهد، با در نظر گرفتن وضعیت خاص هر کشور، می توان یکی از مدلهای معرفی شده را انتخاب و برآورد کرد.
101
128
http://jpbud.ir/browse.php?a_code=A-10-4-362&slc_lang=fa&sid=1
Apr 27 2013Apr 27 2013Apr 27 2013Apr 27 2013
1392/2/7
Apr 27 2013
1392/2/7
Zahra
Akhani
زهرا
آخانی
0031947532846001637
0031947532846001637
Yes
سازمان برنامه و بودجه
fa
برآورد تقاضای سوخت در بخش حمل و نقل ایران (1356-1374)
تابع تقاضای سوخت در بخش حمل و نقل، تقاضای مشتق می باشد که از تقاضای خدمات حمل و نقل به دست می آید. از آنجایی که تخمین تقاضای خدمات حمل و نقل در بخش جاده ای با مشکل عدم دسترسی به آمار و اطلاعات مواجه است، طبق مطالعات به عمل آمده، در بیشتر کشورهای جهان، تابع تقاضای سوخت در بخش جاده ای (بنزین و گازوئیل) تابع متغیرهایی از قبیل قیمت سوخت، درآمد واقعی، تعداد وسایل نقلیه موجود و کارایی خودروها فرض می شود. ماهیت بخش راه آهن و هوایی با بخش جاده ای متفاوت است. در دو بخش یاد شده، آمارهای مسافر و بار وجود دارد. بنابراین، ابتدا تقاضای حمل و نقل بار و مسافر برآورد گردیده و سپس تقاضای سوخت تخمین زده شده است. در مطالعه حاضر، برای تابع تقاضای بنزین شش مدل که متغیرهای قیمت سوخت، درآمد واقعی، وسایل نقلیه موجود و کارایی را شامل می گردد، تخمین زده شده است. کشش قیمتی تقاضا از 2/0- تا 1/0 - و کشش درآمدی نیز از 6/0 تا 36/0 متغیر است که بیانگر نبود کالای جایگزین بنزین در کشور و نرمال بودن این کالاست. تقاضا برای گازوئیل، در بخش جاده ای عمدتاً نسبت به قیمت، جمعیت، موجودی وسایل نقلیه و درآمد حساسیت نشان می دهد که در قالب چهار مدل این نتایج به دست آمده است. کششهای قیمتی گازوئیل نیز از 9/1 تا 1/0- و کششهای درآمدی نیز از 3- تا 3 متغیر می باشد.تقاضای سوخت در بخش راه آهن، ارتباط مثبت با تن کیلومتر و مسافر کیلومتر حمل شده دارد. افزایش یک درصد در قیمت تن کیلومتر و مسافر کیلومتر، به ترتیب، 13/0 و 3/0 درصد از مصرف گازوئیل می کاهد؛ زیرا افزایش قیمت تن کیلومتر و مسافر کیلومتر، تقاضا برای بار و مسافر را کاهش می دهد که منجر به کاهش مصرف سوخت می شود.تقاضای سوخت در بخش هوایی نیز از تقاضا برای بار و مسافر مشتق می گردد. تقاضای سوخت در این بخش تابعی از مسافر کیلومتر حمل شده، درآمد ناخالص واقعی، قیمت کالاهای جایگزین (قیمت بلیط مسافر در بخش جاده ای) است. افزایش یک درصد قیمت بلیط راه آهن، 38/0 درصد، به طور متوسط، بر مصرف سوخت هوایی می افزاید
129
153
http://jpbud.ir/browse.php?a_code=A-10-4-363&slc_lang=fa&sid=1
Apr 27 2013Apr 27 2013Apr 27 2013Apr 27 2013Apr 28 2013
1392/2/8
Zahra
Akhani
زهرا
آخانی
0031947532846001639
0031947532846001639
Yes
سازمان برنامه و بودجه
fa
بررسی تحولات سواد و سوادآموزی در ایران طی دوره 1355-1377
تفکر و اندیشه، همواره برای بشر نعمتی گرانقدر بوده است و این وجه تمایز با سایر موجودات سبب شده است تا انسان در رهگذر تاریخ و در طول زمان به تکامل دست یابد. بی تردید، پیشرفت و گسترش علوم و شئونات جوامع انسانی، در ارتباط مستقیم با علم و دانش قرار دارد و برخورداری از آن به عنوان یک توانایی ارزشمند، شرط ضروری و اجتناب ناپذیر بر زندگی توآم با رشد ارزشهای انسانی است. امروزه حیات اقتصادی جوامع بیش از آنکه به وسیله عوامل اصلی تولید، همچون کار و سرمایه، رقم زده شود، با میزان و سطح تعلیمات عمومی جوامع پیوند خورده است و اهمیت تعلیمات عمومی به عنوان ابتدایی ترین وسیله برای نیل به شکوفایی و توسعه مورد تأکید است. با برخورداری آحاد ملت از نعمت سواد، فرهنگ انتقال می یابد، ارزشها تثبیت می گردد و سلامت جوامع تأمین می شود. با مطالعه اجمالی کشورهای در حال توسعه، به روشنی می توان به ارتباط مستقیم و مستحکمی که بین عامل سواد و توسعه در زمینه های فرهنگی، اقتصادی، سیاسی و اجتماعی وجود دارد، پی برد. بیشترین میزان فقر، گرسنگی، بیماری، مرگ و میز زودرس، خرافات، روابط ناسالم اجتماعی، و به ویژه آثار شوم استثمار فرهنگی، سیاسی و اقتصادی در مناطقی از جهان وجود دارد که بیشترین آمار بی سوادان و بالاترین شاخص بی سوادی را دارا می باشند. اسلام با دیدی واقعگرا، از فضیلت علم آموزی سخن گفته و آن را فرضیه ای برای هر فرد مسلمان دانسته است. کمتر مذهب یا مکتب مادی یا الهی بدین پایه کلامی بیان کرده است. همچنین رهبر کبیر انقلاب اسلامی، حضرت امام خمینی "ره"، نیز در فرمان تاریخی خود در مورد تشکیل نهضت سوادآموزی بر این امر تأکید ورزیده و از بیان ایشان مشخص می گردد که تحقق هدفهای عالی انقلاب از بعد فرهنگی و تأمین استقلال اقتصادی، و سیاسی، اجتماعی و ... منوط به محو بی سوادی از جامعه اسلامی می باشد.
155
178
http://jpbud.ir/browse.php?a_code=A-10-4-365&slc_lang=fa&sid=1
Apr 27 2013Apr 27 2013Apr 27 2013Apr 27 2013Apr 28 2013Apr 28 2013
1392/2/8
Mehrdad
Rahdari
مهرداد
راهداری
0031947532846001642
0031947532846001642
Yes
fa
داستان اقتصاد کلان
(پاراگراف دوم اشاره) چارچوب ارائه شده در این مقاله توسط بسیاری از اقتصاددانان در تفکر درباره موضوعات اقتصاد کلان و نتیجه گیریهای اصلی آنان استفاده می شود و همچنین موضوعاتی که آنان بر سر آنها اتفاق نظر ندارند را در بر می گیرد. اینکه این ایده های اساسی در طول زمان چگونه شکل گرفته است، خود داستان جالبی است که در این فصل به آن خواهیم پرداخت.
179
202
http://jpbud.ir/browse.php?a_code=A-10-4-364&slc_lang=fa&sid=1
Apr 27 2013Apr 27 2013Apr 27 2013Apr 27 2013Apr 28 2013Apr 28 2013Apr 28 2013
1392/2/8
Apr 27 2013Apr 28 2013
1392/2/8
Olivier
Blanchard
اولیویر
بلانچارد
0031947532846001640
0031947532846001640
Yes
Abass
Valadkhani
عباس
ولدخانی
0031947532846001641
0031947532846001641
No
سازمان برنامه و بودجه