fa
jalali
1378
5
1
gregorian
1999
8
1
4
4
online
1
fulltext
fa
برآورد و تحلیل تابع تقاضای نیروی کار بخش کشاورزی و پیش بینی آن در طول برنامه سوم توسعه
بخش کشاورزی، یکی از مهمترین بخشهای اقتصادی است که در فرایند توسعه اقتصادی جایگاه خاصی دارد. از یک سوی، نزدیک به 85 درصد شاغلان بخش کشاورزی در مناطق روستایی هستند، و از سوی دیگر، حدود 50 درصد کل شاغلان مناطق روستایی در بخش کشاورزی مشغول به کار هستند. بنابراین، بخش کشاورزی نقش بسیار مهمی در ایجاد اشتغال برای روستاییان و جلوگیری از تسریع مهاجرت روستا به شهر دارد. بدین روی، شناسایی عوامل موثر بر تقاضای نیروی کار در بخش کشاورزی از اهمیت فراوانی برخوردار است. در این مطالعه، عوامل موثر بر تقاضای نیروی کار بخش کشاورزی را شناسایی کرده ایم و سپس تقاضای نیروی کار این بخش درطول برنامه سوم توسعه را تخمین زده ایم. همچنین چشم اندازی از عرضه نیروی کار روستایی در برنامه سوم توسعه را تخمین زده ایم. همچنین چشم اندازی از عرضه نیروی کار روستایی در برنامه سوم توسعه را ارائه نموده ایم و با فرض اینکه هدف برنامه، کاهش نرخ بیکاری روستایی به سطح رقم مشابه سال 1375 باشد، سهم بخش کشاورزی و بخشهای غیر کشاورزی در ایجاد اشتغال در مناطق روستایی را برآورد کرده ایم. بخش کشاورزی، به تنهایی، قادر به ایجاد اشتغال کافی در مناطق روستایی نیست و لازم است بخشهای غیر کشاورزی تقویت شود و توسعه یابد. در این زمینه، سرمایه گذاری در صنایع تبدیلی و تکمیلی در مناطق روستایی اهمیت خاصی دارد.
3
29
http://jpbud.ir/browse.php?a_code=A-10-4-366&slc_lang=fa&sid=1
Apr 28 2013
1392/2/8
Dec 31 2019
1398/10/10
Alireza
Amini
علیرضا
امینی
0031947532846001643
0031947532846001643
Yes
سازمان برنامه و بودجه
fa
بررسی متغیرهای اقتصادی اثرگذار بر شاخص قیمت سهام بورس اوراق بهادار تهران
شاخص قیمت سهام هر کشور، مهمترین ابزار شناسایی بورس اوراق بهادار آن کشور است. اگر به عنوان یک راه حل، بتوان تأثیرات قیمتی داراییهای جایگزین سهام را بر شاخص قیمت سهام بورس اوراق بهادار سنجید، شاید به شناسایی برخی از جنبه های بورس اوراق بهادار و عوامل تأثیرگذار بر آن وقوف نسبی یافت. در اینجا نیز اثر قیمتی داراییهای جایگزین سهام (ارز، مسکن وخودرو) را به عنوان عوامل مهم تأثیرگذار (یا متغیرهای اقتصادی) بر شاخص قیمت سهام بورس اوراق بهادار تهران در نظر گرفته ایم. برای این اقدام، یکی از مناسبترین مدلهای اقتصادسنجی که تا اندازه زیادی تحقق هدف و آزمون فرضیه های موردنظر را جامه عمل می پوشاند، انتخاب کرده ایم. توسط مدل خودرگرسیونی برداری (VAR) نسبت به عوامل مهم اثرگذار بر شاخص قیمت سهام، بررسیهای لازم انجام گرفت. نتایج بررسی، عبارتند از: الف) رابطه علیت از طرف نرخ ارز آزاد و شاخص قیمت وسایط نقلیه به سمت شاخص بورس اوراق بهادار معنی دار است (البته در شرایط خاص در وقفه های معدود) و رابطه عکس وجود ندارد. همچنین بین شاخص قیمت مسکن و شاخص قیمت سهام، هیچ ارتباطی (علیت گرانجر) تأیید نگردید.ب) تکانه های وارده از سوی نرخ ارز و شاخص قیمت وسایط نقلیه بر شاخص قیمت سهام دیرپا (بادوام) است.ج) سهم متغیرهای معرفی شده (نرخ ارز و شاخص قیمت وسایط نقلیه) در توضیح دهی تغییرات شاخص قیمت سهام، نسبتاً اندک است.
31
60
http://jpbud.ir/browse.php?a_code=A-10-4-367&slc_lang=fa&sid=1
Apr 28 2013Apr 28 2013
1392/2/8
Dec 31 2019Dec 31 2019
1398/10/10
Mehdi
Taghavi
مهدی
تقوی
0031947532846001644
0031947532846001644
Yes
دانشکده اقتصاد دانشگاه علامه طباطبایی
Taymoor
Mohammadi
تیمور
محمدی
0031947532846001645
0031947532846001645
No
دانشکده اقتصاد دانشگاه علامه طباطبایی
Mohammad
Barzandeh
محمد
برزنده
0031947532846001646
0031947532846001646
No
fa
تحلیل عوامل موثر بر مالیات و پیش بینی آن مورد مطالعه ایران (1352-1378)
مالیاتها به دلیل تأثیر بر فعالیتهای اقتصادی، به عنوان یکی از مهمترین ابزارهای سیاستگذاری دولت به شمار می روند. گرچه محدویتهای مدیریتی و سیاسی، مانع افزایش مالیاتهاست، ولی روشهای دیگری به منظور افزایش درآمد مالیاتی، از قبیل گسترش پایه مالیاتی، افزایش نرخهای مالیاتی و معرفی مالیاتهای جدیدی وجود دارد. در این پژوهش، تأثیر عوامل مذکور بر درآمدهای مالیاتی، براساس یک مدل اقتصاد سنجی، بررسی شده است. نتایج پژوهش، حاکی از آن است که اولاً کشش درآمدی اجزای اصلی مالیات مستقیم (مالیات بر شرکتها، مالیات بر درآمد و سایر مالیاتهای مستقیم) بزرگتر از یک و کشش درآمدی اجزای اصلی مالیات غیرمستقیم (مالیات بر واردات و مالیات بر مصرف و فروش) کمتر از یک است. ثانیاً بهبود در نظام مالیاتی در بخشهای مالیات بر مصرف و فروش و سایر مالیاتهای مستقیم، در افزایش درآمد مالیاتی، موثرتر از بقیه بخشهاست. با توجه به اینکه مالیاتها در ایران، پس از نفت، مهمترین منبع درآمدی دولت است، هر چه پیش بینی آن براساس آمار، اطلاعات سیاستهای مالیاتی دقیقتر انجام شود، بیشتر می تواند به برنامه ریزان توسعه اقتصادی، در پیش بینی بودجه بخش عمومی، کمک کند. بدین روی، با استفاده از مدل برآورد شده و براساس پیش بینی موجود مالیات در متون اقتصادی، درآمدهای مالیاتی برای سالهای 1376- 1378 پیش بینی گردیده است.
61
89
http://jpbud.ir/browse.php?a_code=A-10-4-368&slc_lang=fa&sid=1
Apr 28 2013Apr 28 2013Apr 28 2013
1392/2/8
Dec 31 2019Dec 31 2019Dec 31 2019
1398/10/10
Anoshirvan
Taghipoor
انوشیروان
تقی پور
0031947532846001647
0031947532846001647
Yes
سازمان برنامه و بودجه
Rozbeh
Alikhan ghomi
روزبه
علیخان قمی
0031947532846001648
0031947532846001648
No
سازمان برنامه و بودجه
fa
آثار تمرکززدایی از ساختار مدیریتی بخش عمومی در ایران بر سطح رفاه جامعه با تأکید بر ابعاد اقتصادی
براساس نظریه بخش عمومی، وظایف بخش عمومی را در جوامع مختلف می توان به سه دسته تخصیص منابع، توزیع درآمد و ثروت و تثبیت اقتصادی طبقه بندی کرد. انجام این وظایف توسط دولت، می تواند به صورت متمرکز، به وسیله دولت مرکزی یا به صورت غیرمتمرکز توسط مقامات محلی منتخب مردم مناطق یا دولت مرکزی انجام گیرد (تمرکز زدایی از ساختار مدیریتی بخش عمومی). واگذاری اختیارات و مسئولیتهای مربوط به وظایف تخصیصی در مورد کالاها و خدمات عمومی ملی و وظایف توزیعی و تثبیتی، کارایی مدیریت متمرکز بخش عمومی را ندارد و منجر به کاهش رفاه اجتماعی می گردد. ولی واگذاری اختیارات و مسئولیتهای مربوط به تخصیص منابع در مورد کالاها و خدمات عمومی محلی، رفاه جامعه را افزایش می دهد. زیرا سلیقه ها و ترجیحات مقامات محلی، به ویژه مقامات محلی منتخب مردم مناطق (عرضه کنندگان کالاها و خدمات عمومی محلی)، تناسب و نزدیکی بیشتری با سلیقه ها و ترجیحات مصرف کنندگان محلی دارد. بنابراین، به نظر می رسد تمرکززدایی از ساختار مدیریتی موجود بخش عمومی در ایران، رفاه اجتماعی را بهبود خواهد بخشید. پیشنهاد این مقاله در زمینه تمرکززدایی از ساختار مدیریتی موجود بخش عمومی، تشکیل مجالس استانی مرکب از اعضای شوراهای شهر و روستای هر استان و تفویض اختیار تخصیص منابع در مورد کالاها و خدمات عمومی محلی به آنها می باشد.
91
128
http://jpbud.ir/browse.php?a_code=A-10-4-369&slc_lang=fa&sid=1
Apr 28 2013Apr 28 2013Apr 28 2013Apr 29 2013
1392/2/9
Dec 31 2019Dec 31 2019Dec 31 2019Dec 31 2019
1398/10/10
Parviz
Khoshkalam Khosroo shahi
پرویز
خوشکلام خشروشاهی
0031947532846001649
0031947532846001649
Yes
سازمان برنامه و بودجه
fa
مسائل و جهتگیریهای جدید در مدیریت مخارج بخش عمومی
نظام مدیریت مخارج عمومی در حال دگرگونی است. روشهای سنتی مدیریت مخارج، با محدویتهای جدی در تعیین وظایف جاری و آینده مواجه می باشند. روشهای جدید، با هدف بهبود مدیریت مخارج عمومی، که بر ایجاد سازمانهای وظیفه گرا، موافقتنامه های عملکرد و مناقصه ها و قراردادهای رقابتی تأکید دارند، از توان بالقوه شایان توجهی در انجام این وظایف برخوردار هستند. ولی شناسایی جنبه های تفصیلی این روشهای جدید بسیار ضروری است به طوری که این روشها موجب ایجاد دولت سایه ای نگردد، یا دولتی که به برخورد ضعیف با قراردادها و معاملات با اشخاص ثالث ادامه می دهد.
129
180
http://jpbud.ir/browse.php?a_code=A-10-4-370&slc_lang=fa&sid=1
Apr 28 2013Apr 28 2013Apr 28 2013Apr 29 2013Apr 29 2013
1392/2/9
Dec 31 2019Dec 31 2019Dec 31 2019Dec 31 2019Dec 31 2019
1398/10/10
Ali
Habibi
علی
حبیبی
0031947532846001650
0031947532846001650
Yes
سازمان برنامه و بودجه