دوره 25، شماره 2 - ( تابستان 1399 )                   دوره25 شماره 2 صفحات 58-45 | برگشت به فهرست نسخه ها


XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Farhang Moghaddam B, Saedi Z. (2020). Performance Management of Public Transportation by the Network Data Envelopment Analysis (DEA) Model. JPBUD. 25(2), 45-58. doi:10.52547/jpbud.25.2.45
URL: http://jpbud.ir/article-1-1928-fa.html
فرهنگ مقدم بابک، ساعدی زهرا. توسعه حمل ‌و نقل بر اساس ارزیابی عملکرد با استفاده از تحلیل پوششی شبکه‌ای داده‌ها فصلنامه برنامه ریزی و بودجه 1399; 25 (2) :58-45 10.52547/jpbud.25.2.45

URL: http://jpbud.ir/article-1-1928-fa.html


1- دانشیار گروه اقتصاد موسسه عالی آموزش و پژوهش مدیریت و برنامه‌ریزی ، farhang@imps.ac.ir
2- دانشجوی دکتری دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم تحقیقات و فناوری.
چکیده:   (2881 مشاهده)
مدیریت اتوبوس‌ها و مسیرهای حمل‏ و نقل اتوبوسی یک چالش جدی برای هر شهر است و اجرای کارامد آن یک مسئله حیاتی برای شهرداری‌ها و شرکت‌های حمل‏ و نقل به شمار می‏ رود. از این‌رو، ارزیابی حمل‎ و نقل همگانی مسئله‌ای است که جزو جدایی‌ناپذیر سیستم‌هایی است که خواهان بهبود و ارتقا در بازه‌های زمانی هستند. در این پژوهش، عملکرد مسیرهای اتوبوس در یک سیستم حمل‏ و نقل عمومی با استفاده از مدل Two Stage DEA ارزیابی می‌شود. یک چارچوب مفهومی برای ارزیابی عملکرد ارائه می‏ شود و شاخص‌های ورودی و خروجی مناسب برای محاسبه بازده عملیاتی و اثربخشی خدمات هر یک از مسیرها انتخاب می‌شود. سپس، تابع دستاورد تجزیه‏ و تحلیل می‌شود و مسیرهای اتوبوس که نیاز به بهینه‌سازی و تنظیم مجدد دارند، مشخص می‌شوند. مطالعه موردی این پژوهش، خطوط اتوبوس‌های تندروی شهر تهران است که پیاده‌سازی روش پیشنهادی بر اساس اطلاعات اشاره‌شده نتایج قابل‏ توجهی را به همراه دارد.
 
متن کامل [PDF 683 kb]   (1004 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: اقتصاد بخش عمومی
دریافت: 1399/6/16 | پذیرش: 1399/9/7 | انتشار الکترونیک: 1399/11/29

فهرست منابع
1. Banker, R. D., Charnes, A., & Cooper, W. W. (1984). Some Models for Estimating Technical and Scale Inefficiencies in Data Envelopment Analysis. Management Science, 30(9), 1078-1092. [DOI:10.1287/mnsc.30.9.1078]
2. Barnum, D. T., Tandon, S., & McNeil, S. (2008). Comparing the Performance of Bus Routes after Adjusting for the Environment Using Data Envelopment Analysis. Journal of Transportation Engineering, 134(2), 77-85. [DOI:10.1061/(ASCE)0733-947X(2008)134:2(77)]
3. Boame, A. K. (2004). The Technical Efficiency of Canadian Urban Transit Systems. Transportation Research Part E: Logistics and Transportation Review, 40(5), 401-416. [DOI:10.1016/j.tre.2003.09.002]
4. Boilé, M. P. (2001). Estimating Technical and Scale Inefficiencies of Public Transit Systems. Journal of Transportation Engineering, 127(3), 187-194. [DOI:10.1061/(ASCE)0733-947X(2001)127:3(187)]
5. Cavaignac, L., & Petiot, R. (2017). A Quarter Century of Data Envelopment Analysis Applied to the Transport Sector: A Bibliometric Analysis. Socio-Economic Planning Sciences, 57(1), 84-96. [DOI:10.1016/j.seps.2016.11.003]
6. Charnes, A., Cooper, W. W., & Rhodes, E. (1978). Measuring the Efficiency of Decision Making Units. European Journal of Operational Research, 2(6), 429-444. [DOI:10.1016/0377-2217(78)90138-8]
7. Farrell, M. J. (1957). The Measurement of Productive Efficiency. Journal of the Royal Statistical Society: Series A (General), 120(3), 253-281. [DOI:10.2307/2343100]
8. Fielding, G. J., Glauthier, R. E., & Lave, C. A. (1978). Performance Indicators for Transit Management. Transportation, 7(4), 365-379. [DOI:10.1007/BF00168037]
9. Hwang, S.-N., Lee, H.-S., & Zhu, J. (2016). Handbook of Operations Analytics Using Data Envelopment Analysis: Springer. [DOI:10.1007/978-1-4899-7705-2]
10. Karlaftis, M. G. (2004). A DEA Approach for Evaluating the Efficiency and Effectiveness of Urban Transit Systems. European Journal of Operational Research, 152(2), 354-364. [DOI:10.1016/S0377-2217(03)00029-8]
11. Karlaftis, M. G., & Tsamboulas, D. (2012). Efficiency Measurement in Public Transport: Are Findings Specification Sensitive? Transportation Research Part A: Policy and Practice, 46(2), 392-402. [DOI:10.1016/j.tra.2011.10.005]
12. Lao, Y., & Liu, L. (2009). Performance Evaluation of Bus Lines with Data Envelopment Analysis and Geographic Information Systems. Computers, Environment and Urban Systems, 33(4), 247-255. [DOI:10.1016/j.compenvurbsys.2009.01.005]
13. Liu, H.-h., Yang, G.-l., Liu, X.-x., & Song, Y.-y. (2020). R&D Performance Assessment of Industrial Enterprises in China: A Two-Stage DEA Approach. Socio-Economic Planning Sciences, 71(1), 100753. [DOI:10.1016/j.seps.2019.100753]
14. Mahmoudi, R., Emrouznejad, A., Shetab-Boushehri, S.-N., & Hejazi, S. R. (2020). The Origins, Development and Future Directions of Data Envelopment Analysis Approach in Transportation Systems. Socio-Economic Planning Sciences, 69(1), 100672. [DOI:10.1016/j.seps.2018.11.009]
15. Nolan, J. F., Ritchie, P. C., & Rowcroft, J. (2001). Measuring Efficiency in the Public Sector Using Nonparametric Frontier Estimators: A Study of Transit Agencies in the USA. Applied Economics, 33(7), 913-922. 10.1080/00036840122663 [DOI:10.1080/00036840122663]
16. Odeck, J., & Alkadi, A. (2001). Evaluating Efficiency in the Norwegian Bus Industry Using Data Envelopment Analysis. Transportation, 28(3), 211-232. [DOI:10.1023/A:1010333518966]
17. Omrani, H., Shafaat, K., & Alizadeh, A. (2019). Integrated Data Envelopment Analysis and Cooperative Game for Evaluating Energy Efficiency of Transportation Sector: A Case of Iran. Annals of Operations Research, 274(1-2), 471-499. [DOI:10.1007/s10479-018-2803-5]
18. Pina, V., & Torres, L. (2001). Analysis of the Efficiency of Local Government Services Delivery. An Application to Urban Public Transport. Transportation Research Part A: Policy and Practice, 35(10), 929-944. [DOI:10.1016/S0965-8564(00)00033-1]
19. Sampaio, B. R., Neto, O. L., & Sampaio, Y. (2008). Efficiency Analysis of Public Transport Systems: Lessons for Institutional Planning. Transportation Research Part A: Policy and Practice, 42(3), 445-454. [DOI:10.1016/j.tra.2008.01.006]
20. Taboada, G. L., & Han, L. (2020). Exploratory Data Analysis and Data Envelopment Analysis of Urban Rail Transit. Electronics, 9(8), 1270. [DOI:10.3390/electronics9081270]
21. Tomazinis, A. R. (1977). Study of Efficiency Indicators of Urban Public Transportation Systems. Final Report. Transportation Studies Center, Pennsylvania University, Philadelphia (USA). [DOI:10.2172/5406787]
22. Tsamboulas, D. A. (2006). Assessing Performance under Regulatory Evolution: A European Transit System Perspective. Journal of Urban Planning and Development, 132(4), 226-234. [DOI:10.1061/(ASCE)0733-9488(2006)132:4(226)]
23. Viton, P. A. (1997). Technical Efficiency in Multi-Mode Bus Transit: A Production Frontier Analysis. Transportation Research Part B: Methodological, 31(1), 23-39. [DOI:10.1016/S0191-2615(96)00019-7]
24. Viton, P. A. (1998). Changes in Multi-Mode Bus Transit Efficiency, 1988-1992. Transportation, 25(1), 1-21. [DOI:10.1023/A:1004906024774]
25. شریفیان‌پور، نسیم، و فریادی، شهرزاد (1391). تحلیل مزایا و معایب سیستم حمل‌ و نقل در شهر اصفهان. دوازدهمین کنفرانس مهندسی حمل ‌و نقل و ترافیک ایران.

بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به فصلنامه برنامه ریزی و بودجه می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2024 CC BY-NC 4.0 | Planning and Budgeting

Designed & Developed by : Yektaweb