دوره 27، شماره 2 - ( تابستان 1401 )                   دوره27 شماره 2 صفحات 191-175 | برگشت به فهرست نسخه ها


XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Dezhsetan N, Alimoradi M, Farhang Moghaddam B. (2022). Two-Stage Model of Dry Port Location Using Hub Location Problem and Cost Function. JPBUD. 27(2), 175-191. doi:10.52547/jpbud.27.2.175
URL: http://jpbud.ir/article-1-2144-fa.html
دژستان نیلوفر، علیمرادی مهرداد، فرهنگ‌مقدم بابک. مدل دومرحله‌ای مکان‌یابی بندر خشک با کاربرد مسئله مکان‌یابی هاب و تابع هزینه‌ فصلنامه برنامه ریزی و بودجه 1401; 27 (2) :191-175 10.52547/jpbud.27.2.175

URL: http://jpbud.ir/article-1-2144-fa.html


1- موسسه عالی آموزش و پژوهش مدیریت و برنامه‌ریزی، تهران، ایران
2- گروه برنامه‌ریزی سیستم‌ها و علوم اقتصادی، موسسه عالی آموزش و پژوهش مدیریت و برنامه‌ریزی، تهران، ایران ، m.alimoradi@imps.ac.ir
3- گروه برنامه‌ریزی سیستم‌ها و علوم اقتصادی، موسسه عالی آموزش و پژوهش مدیریت و برنامه‌ریزی، تهران، ایران.
چکیده:   (1147 مشاهده)
افزایش میزان بار در بندرهای اصلی ایران در سال‌های اخیر به طراحی و راه‌اندازی بندرهای خشک در کشور منجر شده است. از مزایای مهم‌ بندر خشک، کاهش رسوب کالا، افزایش سهم حمل‌ ریلی و کاهش ترافیک جاده‌ها، کاهش هزینه‌های حمل‌ بار کانتینری، و سرعت‌دهی به عملیات گمرک است. تاسیس بندر خشک نیازمند امکانات و تجهیزات برای ورود و ترخیص کالا، تغییر نوع حمل‌ونقل، فضای انبار و عملیات گمرک است که هزینۀ آن با توجه به سطح ظرفیت، متغیر است. این پژوهش با هدف مکان‌یابی بندرهای خشک برای دو بندر شهید رجایی و امام خمینی نوشته شده است. مکان‌یابی بندر خشک بر پایه مکان‌یابی هاب و تابع هزینه مدلسازی شد و چون از گونۀ برنامه‌ریزی خطی مختلط است، با روش‌ الگوریتم دقیق سیمپلکس حل شده است. جایابی بهینه بندر خشک برای دو بندر شهید رجایی و امام خمینی، یک بار جدا برای هر یک و بار دیگر به صورت ترکیبی انجام شد. طبق نتایج پژوهش، هرچه حجم و پراکندگی مبادی/ مقاصد بار کمتر باشد، نیاز به بندر خشک کم می‌شود و کاربرد ظرفیت بندرهای اصلی، بهینه‌تر است، بهگونه‌ای که حالت بهینه‌ ممکن برای بندر شهید رجایی استفاده 37‌ درصدی از ظرفیت آن و برای بندر امام خمینی 74 درصدی است. تعدد بندرهای خشک با پراکندگی مکانی بیشتر در کشور، مطلوبیت بیشتری برای کاربران سامانه دارد. اگر مسئله برای همه بندرهای کشور هم حل شود، به سبب سهم 90 درصدی بندر شهید رجایی در جذب بار کانتینری، مکان‌های بهینه برای ساخت بندر خشک، آپرین، و منطقه ویژه اقتصادی سیرجان خواهد بود و بار بین هاب‌های یادشده و بندر اصلی، متناسب با هزینۀ حمل بار تا بندر اصلی توزیع می‌شود، یعنی بندر خشک بهینه بندر شهید رجایی به سبب نقش بسزای آن در سهم بار کانتینری، تعمیم‌پذیر به مقیاس کلان‌ کشوری است.
 
متن کامل [PDF 562 kb]   (377 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: عمومى
دریافت: 1401/6/16 | پذیرش: 1401/6/10 | انتشار الکترونیک: 1401/9/26

فهرست منابع
1. Alumur, S., & Kara, B. Y. (2008). Network Hub Location Problems: The State of the Art. European Journal of Operational Research, 190(1), 1-21. [DOI:10.1016/j.ejor.2007.06.008]
2. Ambrosino, D., & Sciomachen, A. (2014). Location of Mid-Range Dry Ports in Multimodal Logistic Networks. Procedia-Social and Behavioral Sciences, 108(1), 118-128. [DOI:10.1016/j.sbspro.2013.12.825]
3. De Langen, P., & Sornn-Friese, H. (2019). Ports and the Circular Economy. In Green Ports (pp. 85-108): Elsevier. [DOI:10.1016/B978-0-12-814054-3.00005-0]
4. Eydi, A., & Mirakhorli, A. (2012). Hybrid Heuristic Method Based on Genetic Algorithm for the Hub Covering Problem under Fuzzy Environment. International Journal of Industiral Engineering & Producion Management, 23(2), 161-173. [http://ijiepm.iust.ac.ir/article-1-878-fa.html]
5. Feng, X., Zhang, Y., Li, Y., & Wang, W. (2013). A Location-Allocation Model for Seaport-Dry Port System Optimization. Discrete Dynamics in Nature and Society. [DOI:10.1155/2013/309585]
6. Hale, T. S., & Moberg, C. R. (2003). Location Science Research: A Review. Annals of Operations Research, 123(1), 21-35. [DOI:10.1023/A:1026110926707]
7. Hatami Nasab, S. H., & Zare, H. (2018). Understanding Foregroung Factors in Creating Dry Ports in Iran by Hybrid Approach of GRA, MCDM and Interval-Valued Triangular Fuzzy Numbers. New Marketing Research Journal, 8(1), 57-74.
8. Karimi, H., & Bashiri, M. (2011). Hub Covering Location Problems with Different Coverage Types. Scientia Iranica, 18(6), 1571-1578. [DOI:10.1016/j.scient.2011.09.018]
9. Kovačič Lukman, R., Brglez, K., & Krajnc, D. (2022). A Conceptual Model for Measuring a Circular Economy of Seaports: A Case Study on Antwerp and Koper Ports. Sustainability, 14(6), 3467. [DOI:10.3390/su14063467]
10. Li, F., Shi, X., & Hu, H. (2011). Location Selection of Dry Port Based on AP Clustering-the Case of Southwest China. Journal of System and Management Sciences, 1(5), 79-88.
11. Mańkowska, M., Kotowska, I., & Pluciński, M. (2020). Seaports as Nodal Points of Circular Supply Chains: Opportunities and Challenges for Secondary Ports. Sustainability, 12(9), 3926. [DOI:10.3390/su12093926]
12. Nguyen, L. C., Thai, V. V., Nguyen, D. M., & Tran, M. D. (2021). Evaluating the Role of Dry Ports in the Port-Hinterland Settings: Conceptual Framework and the Case of Vietnam. The Asian Journal of Shipping and Logistics, 37(4), 307-320. [DOI:10.1016/j.ajsl.2021.09.001]
13. O'kelly, M. E. (1987). A Quadratic Integer Program for the Location of Interacting Hub Facilities. European Journal of Operational Research, 32(3), 393-404. [DOI:10.1016/S0377-2217(87)80007-3]
14. O'Kelly, M. E., & Miller, H. J. (1994). The Hub Network Design Problem: A Review and Synthesis. Journal of Transport Geography, 2(1), 31-40. [DOI:10.1016/0966-6923(94)90032-9]
15. Owen, S. H., & Daskin, M. S. (1998). Strategic Facility Location: A Review. European Journal of Operational Research, 111(3), 423-447. [DOI:10.1016/S0377-2217(98)00186-6]
16. Roso, V. (2008). Factors Influencing Implementation of a Dry Port. International Journal of Physical Distribution & Logistics Management, 38(10), 782-798. [DOI:10.1108/09600030810926493]
17. Shoukat, R., & Xiaoqiang, Z. (2022). Sustainable Logistics Network Optimization from Dry Ports to Seaport: A Case Study From Pakistan. Transportation Research Record, 03611981221115121. [DOI:10.1177/03611981221115121]
18. Steuer, B., Staudner, M., & Ramusch, R. (2021). Role and Potential of the Circular Economy in Managing End-of-Life Ships in China. Resources, Conservation and Recycling, 164(1), 105039. [DOI:10.1016/j.resconrec.2020.105039]
19. پارسی، سارا، و سلطانی‌نژاد، الهه (1394). بررسی وضعیت بنادر خشک در ایران. مرکز تحقیقات و بررسی‌های اقتصادی اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران.
20. خبرگزاری تین نیوز (1393). آیین‌نامه اجرایی ایجاد و فعالیت بنادر خشک در کشور. 29 اردیبهشت. [https://www.tinn.ir/fa/tiny/news-7505]
21. سعیدی، سیدناصر؛ نورامین، امیرسعید؛ جوادپور، منصور، و مطهری، امیرحسین (1390). مفهوم بندر خشک با نگاهی ویژه به نیازمندی‌های ایجاد آن در کشور ایران. همایش ملّی دریانوردی و حمل‌ونقل دریایی.
22. سعیدی‌پور، محمدعلی (1389). چرا باید هاب شویم؟ (بررسی ضرورت‎ ها و چالش‎ های بنادر کانونی). نشریه بندر و دریا، 25(175).
23. شیخ‌الاسلامی، عبدالرضا، و براتی، الهام (1390). بررسی معیارهای تعیین‌کننده در مکان‌یابی بنادر خشک و تحلیل مراحل مکان‌یابی. ششمین کنگره ملّی مهندسی عمران.

بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به فصلنامه برنامه ریزی و بودجه می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2024 CC BY-NC 4.0 | Planning and Budgeting

Designed & Developed by : Yektaweb