TY - JOUR T1 - Pricing Behavior Indicators and the Factors Affecting It: Evidence from Refah Stores’ Price Microdata TT - شاخص‌های رفتار قیمتگذاری و عوامل موثر بر آن: شواهدی از داده‌های خرد قیمتی کالاهای عرضه ‌شده در فروشگاه رفاه JF - imps JO - imps VL - 26 IS - 1 UR - http://jpbud.ir/article-1-1974-fa.html Y1 - 2021 SP - 69 EP - 113 KW - Pricing Behavior KW - Price Stickiness KW - Frequency of Price Changes KW - Magnitude of Price Changes KW - Duration of Price Changes. N2 - چسبندگی قیمت‌ها که با شاخص‌هایی همچون بسامد تغییرات قیمت و دورۀ ماندگاری قیمت‌ها اندازه‌گیری می‌شود، یکی از مولفه‌های تاثیرگذار بر نحوه مدیریت و کنترل نقش‌آفرینی سیاست‌های پولی در اقتصاد است. در واقع، می‌توان گفت چسبندگی قیمت‌ها از جهت ایجاد امکان بهبود متغیرهای حقیقی در کوتاه‌مدت به نفع سیاستگذاری پولی است. کشف عوامل موثر بر شاخص‌های رفتار قیمتگذاری نیز به سیاستگذار پولی این امکان را می‌دهد که بتواند از طریق رصد تحولات این عوامل تاثیرگذار، تغییرات شاخص‌های رفتار قیمتگذاری را تا حدودی پیش‌بینی کند. محاسبات صورت‏ گرفته برای دوره زمانی 17 ساله _ از آبان 1379 تا مهر 1396 _ با استفاده از 84 میلیون داده خرد قیمتی کالاهای عرضه ‏شده در فروشگاه‌های زنجیره‌ای رفاه که وزن ۵۰ درصدی از سبد مصرفی خانوارها را شامل می‌شود، حاکی از آن است که قیمت کالاها به‏ طور متوسط بیش از 2/52 ماه ماندگاری ندارد و در هر ماه به‏ طور متوسط قیمت دست‏کم 47/34 درصد کالاهای مورد بررسی دستخوش تغییر شده است. این امر نشانگر کم بودن چسبندگی قیمت در ایران است. در راستای کشف عوامل موثر بر شاخص‌های رفتار قیمتگذاری، نتایج نشان می‌دهد که بسامد تغییرات قیمت با نرخ تورم (بر مبنای هر دو شاخص قیمت مصرف‌کننده و تولیدکننده) رابطۀ مثبت آستانه‌ای دارد، به‌طوری که با عبور از نرخ تورم آستانه 18 درصد، شدت این اثر مثبت کم‏تر می‌شود. همچنین، نرخ ارز روندزدایی ‏شده با اندازه تغییر قیمت همبستگی مستقیم دارد. نکته قابل‏ توجه آن‌که نرخ تورم به‏ تنهایی عامل اصلی توضیح‌دهنده رفتار قیمتگذاری نیست، بلکه رشد نقدینگی، رشد تولید، و رشد نرخ ارز نیز اثرات مثبت قابل‌توجهی بر بسامد و اندازۀ تغییرات قیمت دارند. M3 10.52547/jpbud.26.1.69 ER -