AU - Fareghbal Khamene, MohammadAmin AU - Ahmadi, Khalil AU - Rahmati, MohammadHossein TI - Inequality of Intergovernmental Transfer of Value Added Taxes PT - JOURNAL ARTICLE TA - imps JN - imps VO - 27 VI - 1 IP - 1 4099 - http://jpbud.ir/article-1-2023-fa.html 4100 - http://jpbud.ir/article-1-2023-fa.pdf SO - imps 1 AB  - پس از تصویب قانون مالیات بر ارزش افزوده در سال ۱۳۸۷، مقرر شد بخشی از درآمدهای آن تحت عنوان «عوارض ارزش افزوده» بین شهرداری‌ها و دهیاری‌ها توزیع گردد. سهم‌بری شهرداری‌ها و دهیاری‌های از درآمدهای مالیاتی «درآمدهای انتقالی درون‌حاکمیتی» نامیده و در بسیاری از کشورهای توسعه‌یافته، تامین‌کننده‌ی بخشی از بودجه‌ی دولت‌های محلی و به هدف کاهش نابرابری منطقه‌ای است. نحوه توزیع عوارض در سالیان مختلف هم در قوانین دائمی و هم در قوانین بودجه سنواتی بدلیل اهمیت همواره دستخوش تغییر بوده است. شایان ذکر است که نحوه و ساختار توزیع عوارض و اثر آن بر نابرابری بین‌منطقه‌ای از حیث دلالت‌های سیاستی واجد اهمیت است. این مطالعه با استفاده از داده‌های توزیع عوارض بین شهرستان‌ها (سامانه توزیع عوارض سازمان امور مالیاتی) نتیجه می‌گیرد که ضریب جینی توزیع عوارض مالیات بر ارزش افزوده در سطح استانی در سال ۱۳۹۵، 0/64 بوده که با تغییر قانون توزیع در سال ۱۳۹۶ با اندکی بهبود به 0/61 رسیده است. در سال ۱۳۹۷ تغییرات محسوسی نسبت به سال ۱۳۹۶ نداشته اما سال ۱۳۹۸ با توزیع ناعادلانه‌تر عوارض مالیات بر ارزش افزوده مواجه بوده‌ایم به طوریکه ضریب جینی توزیع آن با اندکی افزایش به 0/67 رسیده است. این مطالعه (۱) نشان می‌دهد توزیع عوارض قانون جدید مالیات بر ارزش افزوده ناعادلانه است (۲) بر اساس تخمین تصریح تابلویی بین‌استانی توزیع ناعادلانه عوارض موجب افزایش نابرابری درآمدی درون‌منطقه‌ای می‌شود (۳) پیشنهاداتی در جهت توزیع منصفانه‌تر عوارض پیشنهاد می‌دهد و ضرورت اصلاح قانون مالیات بر ارزش افزوده مصوب سال ۱۴۰۰ را برجسته می‌کند. CP - IRAN IN - LG - eng PB - imps PG - 57 PT - Research YR - 2022