Planning and Budgeting
فصلنامه برنامه ریزی و بودجه
JPBUD
Literature & Humanities
http://jpbud.ir
1
admin
2251-9092
2251-9106
10.61186/jpbud
fa
jalali
1389
10
1
gregorian
2011
1
1
15
2
online
1
fulltext
fa
تأثیر فاصله جغرافیایی استانهای ایران بر تاثیرگذاری دستمزد و درآمد استانها بر یکدیگر
The Impact of Geographical Distance of Iran’s Provinces on Wages and Income Influence of Provinces on Each Other
كاربردي
Applicable
<font size="2">جغرافیای اقتصادی نوین، شاخه ای نو از دانش اقتصاد است که بعد از چاپ مقالات کروگمن (1991 و 1992) اقتصاددانان بیشتر به آن توجه کرده اند و ادبیات فزاینده ای در این باره تولید شده است. کروگمن در مجموعه مقالاتی که در این باره تألیف کرده، به تدوین الگوی نظری پرداخته است که طبق آن، باز شدن تجارت، موجب افزایش دستمزد واقعی در برخی مناطق جغرافیایی (مناطقی که عمدتاً تولیدات صنعتی دارند) می شود. با افزایش دستمزد واقعی در این مناطق، نیروی کار بیشتری جذب این مناطق می شود و به دلیل وجود صرفه به مقیاس، این فرایند استمرار می یابد. نتیجه این فرایند، تمرکز فعالیت های صنعتی در چنین مناطقی است. در این مطالعه، با بهره گیری از الگوی تجربی هنسون (1998 و 2005)، الگوی کروگمن با استفاده از داده های ایران مورد آزمون تجربی قرار می گیرد. یافته های تجربی مطالعه حاضر، نشان می دهد که دستمزد در بخش صنعت در هر یک از استان های کشور، از دستمزد و درآمد در بخش صنعت در سایر استان ها متأثر است. میزان چنین تأثیری با فاصله استان ها رابطه ای معکوس دارد، به طوری که هر چه فاصله استان ها از یکدیگر کمتر باشد، اثرگذاری دستمزدها و درآمدهای استانی بر میزان دستمزد یکدیگر بیشتر است. به عبارت دیگر، استان های با درآمد و دستمزد بالا، در کنار هم متمرکز هستند. این نتیجه با الگوی کروگمن سازگار است. بدین ترتیب، نزدیکی هر استان به مراکز مهم صنعتی، در صنعتی شدن و رشد آن استان مؤثر است. پس از آزمون الگوی کروگمن با روش هنسون، برای ارزیابی سازگاری برازش ها، با انجام برآوردهای مشابه برای بازه های زمانی متفاوت (زیرمجموعه های بازه اصلی) این الگو بررسی خواهد شد. در پیوست (2) پاسخ های به دست آمده از برازش الگو در ایران، با برآوردهای مشابهی که در کشورهای دیگر انجام شده است، مورد مقایسه قرار می گیرد.</font>
Modern economic geography is a new filed in economic studies highlighted by Krugman’s papers (1991 & 1992) increasingly welcomed by economists. Krugman in his papers, proposed a theoretical model that holds opening trade leads to increased wages in some geographical areas where major productions are industrial. Increased real wages in such areas leads to more labor employment while scale economy makes such a process perpetual. This process results in the concentration of industrial activities in such areas. This paper uses Hanson’s empirical model (1998 & 2005) to empirically test Krugman model with Iran’s data. The empirical findings indicate that wages in the industry sector in each province of Iran is influenced by the wages and income of the industry sector in other provinces. The extent of such an influence has negative relationship with the distance to other provinces the less the distance between provinces are, the more influence would exert a province’s wages and incomes in other provinces. In other words, the provinces with higher incomes and wages are located near each other. This statement is consistent with Krugman model indications. Accordingly nearness of any province to outstanding industrial centers is regarded a factor of the province’s industrialization and growth. Having tested Krugman model through Hanson method, the paper examines robustness of the model’s fitness by similar estimates during different intervals (sub-categories of the main interval). Annex II compares the model’s fitness in Iran with the similar estimates in other countries.
اقتصاد جغرافیایی, تمرکز, بازگشت صعودی (به مقیاس), فعالیت اقتصادی, رقابت انحصاری
Geographical Economics, Concentration, Increasing Returns, Economic Activity, Monopolistic Competition
89
112
http://jpbud.ir/browse.php?a_code=A-10-4-19&slc_lang=fa&sid=1
Seyyed Ahamad-Reza
Jalali Na’eeni
سید احمدرضا
جلالی نایینی
jalali@imps.ac.ir
10031947532846004681
10031947532846004681
Yes
موسسه عالی آموزش و پژوهش مدیریت و برنامه ریزی
Mohammad- Reza
Gol-sefatan
محمدرضا
گل صفتان
Golsefatan.m@gmail.com
10031947532846004682
10031947532846004682
No
شرکت صا ایران