Planning and Budgeting
فصلنامه برنامه ریزی و بودجه
JPBUD
Literature & Humanities
http://jpbud.ir
1
admin
2251-9092
2251-9106
10.61186/jpbud
fa
jalali
1390
2
1
gregorian
2011
5
1
16
1
online
1
fulltext
fa
تحلیل رابطه بین منابع مالی و عملکرد آموزشی مناطق آموزش و پرورش شهر تهران
Analyzing the Relationship between Financial Recourses and Educational Performance of Tehran’s Educational Districts
پژوهشي
Research
<p style="DIRECTION: rtl" align="justify">هدف اصلی این مقاله حاضر، بررسی رابطه بین منابع مالی و عملکرد آموزشی در مناطق آموزش و پرورش شهر تهران در سالهای 1385-1379 بوده است. اطلاعات آماری از مناطق آموزش و پرورش گردآوری شده و با استفاده از فنون آماری مناسب (تحلیل همبستگی و رگرسیون چندگانه) مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفته است. نتایج مهم پژوهش حاضر، عبارتاند از (1) روند عملکرد آموزشی مناطق آموزش و پرورش، در دوره مذکور مطلوب نبوده و در برخی دورههای آموزشی (بهویژه دوره متوسطه نظری) کیفیت عملکرد، رکود زیادی داشته است؛ (2) وضعیت منابع و امکانات اختصاص یافته (بهویژه معلم و منابع مالی به ازای یک دانشآموز) نسبتاً بهبود یافته است؛ (3) تحلیلهای رگرسیون در قالب تابع تولید آموزشی برای ارزیابی عوامل مؤثر بر کیفیت عملکرد آموزشی مناطق آموزش و پرورش نشان میدهند که (الف) در دوره ابتدایی، منابع مالی سرانه، حقوق و تحصیلات معلمان، نسبت دانشآموزان به معلم و سهم معلمان زن، به طور مثبت و اندازه مدرسه به طور منفی کیفیت عملکرد آموزشی مناطق را به لحاظ آماری تحت تأثیر قرار میدهند؛ (ب) در دوره راهنمایی، همه متغیرها به جز تحصیلات معلمان، تأثیر مطلوبی در این زمینه نداشتهاند؛ و (ج) در دوره متوسطه نظری، نحوه تأثیر بیشتر متغیرها با دورههای ابتدایی و راهنمایی متفاوت بوده و با مبانی نظری انطباق نداشته است. بدین ترتیب، میزان استفاده بهینه از منابع و امکانات، در دورههای تحصیلی بالاتر، کاهش یافته است. مازاد منابع انسانی آموزشی (معلمان) ناشی از نحوه تخصیص منابع مالی نهادهمحور و نظام تصمیمگیری متمرکز، از دلایل اصلی ناکارایی تخصیص منابع مالی در مناطق آموزش و پرورش شهر تهران هستند. </p>
This paper mainly tries to study the relationship between financial resources and educational performance of the City of Tehran’s educational districts during 2000-2006. Statistical data were collected from educational districts and analyzed by appropriate statistical techniques (correlation analysis and multiple regressions). The main results of this study are as follows: (1) Educational performance trend was not optimal in the educational districts during the study period and in certain courses, especially high school courses, the performance quality was very poor. (2) Allocation of resources and facilities, especially number of teachers and financial resources per student has relatively developed. (3) Regression analyses in the framework of ‘educational production function’ for evaluating the factors which influence performance quality of the educational districts’ show following three findings: (a) in the primary school stage, financial resources per head, teachers’ salaries and education, student-teacher ratio, and female teachers’ share positively affect the statistics of educational performance quality of the educational districts while the size of the schools negatively affects it, (b) in the secondary school stage, all the variables except for ‘teachers’ education’ did not have positive effects, and finally (c) in the high school stage, the most variables affected differently from both previous stages and were against the theoretical expectations. Therefore the degree of optimality in using resources and facilities decreases in higher stages. Extra educational human resources (teachers) resulting from input-orientated financial resources allocation method as well as concentrated decision-making system are two of the main reasons of allocation inefficiency in the City of Tehran’s educational districts.
عوامل آموزشی، منابع مالی، پیشرفت تحصیلی، کیفیت آموزش، تابع تولید آموزشی، آموزش و پرورش تهران، سازوکارهای تخصیص.
Educational Factors, Financial Resources, Educational Achievement, Educational Quality, Educational Production Function, Tehran’s Educational Districts, Allocation Mechanism
129
160
http://jpbud.ir/browse.php?a_code=A-10-4-175&slc_lang=fa&sid=1
Abolghassem
Naderi
ابوالقاسم
نادری
anadery@ut.ac.ir
1003194753284600768
1003194753284600768
Yes
دانشگاه تهران