بهار                   برگشت به فهرست مقالات | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


1- واحد قم، دانشگاه آزاد اسلامی، قم
2- دانشگاه قم ، hadiarabi@gmail.com
چکیده:   (26 مشاهده)
تحقیق حاضر به دنبال شناسایی و اولویت‌بندی عوامل موثر بر پایداری خدمات بانکی است. نمونه‌گیری به صورت قضاوتی بر اساس تخصص در حوزه‌های فناوری‌های صنعت نسل چهارم و پایداری بانکی انجام شد. در ابتدا 26 عامل از طریق فراترکیب بدست آمد. این کدها در قالب شش دسته عامل اصلی، طبقه‌بندی شدند. عوامل اصلی عبارت بودند از: حکمرانی خوب، تأمین مالی پایدار، مسئولیت اجتماعی، نوآوری باز، خدمات سبز بانکی و فرهنگ مشارکتی و تعالی‌جو. در ادامه عوامل فرعی با روش دلفی فازی غربال شدند. نه عامل دارای عدد دیفازی بالاتر از 7/0 بودند و برای تحلیل و ارزیابی نهایی انتخاب شدند. عوامل غربال شده با روش مارکوس و بر اساس شاخص‌های تخصص خبرگان، شدت اهمیت و میزان قطعیت ارزیابی شدند. نظرات خبرگان در طیف 10تایی گردآوری شد. عوامل اولویت‌دار عبارت بودند از: پیشگامی بانک در انتقال و پیاده‌سازی فناوری‌های نسل چهارم در بخش‌های مختلف، همکاری بانک با فین‌تک‌های مختلف، تقویت توان کارشناسی بانک‌ها در زمینه ارزیابی طرح‌های اقتصادی از طریق همکاری با فین‌تک‌ها و سرمایه‌گذاری و مشارکت راهبردی با فین‌تک‌های تأمین مالی برای خلق روش‌های نوین تأمین مالی.


 
     
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: اقتصاد مالی
دریافت: 1403/3/2 | پذیرش: 1403/9/19 | انتشار الکترونیک: 1404/3/10

بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution 4.0 International License قابل بازنشر است.