دوره 13، شماره 2 - ( پاييز و زمستان 1387 1387 )                   دوره13 شماره 2 صفحات 74-23 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Hashemi S H, Pour-Aminzad S. (2008). Performance Budgeting as a Tool for University Procedures and Programs Improvement, Emphasizing on ABC System. JEPR. 13(2), 23-74.
URL: http://jpbud.ir/article-1-10-fa.html
هاشمی سید حامد، پورامین زاد سعیده. بودجه‌ریزی عملیاتی؛ ابزاری برای بهبود روش‌ها و برنامه‌ها در دانشگاه با نگاهی ویژه به سیستم ABC فصلنامه پژوهشنامه اقتصاد و برنامه ریزی 1387; 13 (2) :74-23

URL: http://jpbud.ir/article-1-10-fa.html


1- دانشگاه پیام نور استان گیلان ، hamed58h@gmail.com
2- مدیریت بازرگانی
چکیده:   (18683 مشاهده)

با تصویب قانون ساختار وزارت علوم، تحقیقات و فناوری و برنامه پنجم توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی، انجام تغییرات اساسی در نظام مدیریت دانشگاهی ایران قطعی شده است که مهمترین بخش این تغییرات، به نظام مالی دانشگاه مربوط می­شود. در نظام بودجه­ریزی متداول در مؤسسات آموزش عالی، بودجه بر اساس عوامل متعددی مانند تعداد دانشجویان، اعضای هیأت علمی و کادر ستادی تعیین می­گردد، یعنی تخصیص هزینه­ها طبق یک معیار حجمی انجام می­شود و هیچ­گونه تفکیکی بین انواع هزینه­های دانشجویان رشته­های مختلف تحصیلی انجام نمی­شود. همچنین میزان هزینه­ برخی دروس، توسط منابع مازاد حاصل از ارائه دروس دیگر پوشش داده می­شود که این کار، نیازمند بهبود شیوه­های کنترل و مدیریت منابع مالی است. این امر می­تواند موجب تمرکز بیشتر دانشگاه­ها بر مقوله کارایی و اثربخشی منابع مالی شود و تنها راه تحقق این اهداف، استقرار نظام بودجه­ریزی عملیاتی در مؤسسات آموزش عالی است.

هدف از تدوین مقاله حاضر، شناخت بودجهریزی عملیاتی و اجرای آن در مؤسسات آموزش عالی است که بر بودجهریزی عملیاتی در دانشگاه بر اساس سیستم ABC تمرکز میکند. جامعه آماری مورد مطالعه، دانشگاه پیام نور استان گیلان می‌باشد و روش تحقیق، از نوع توصیفی تحلیلی است. با توجه به نتایج تحقیق میتوان گفت استقرار نظام بودجهریزی عملیاتی به اجرای هر چه بهتر برنامه‌ها و فعالیت‌های دانشگاه‌ها کمک میکند و اثربخشی و کارایی هزینه‌ها را به بودجهریزی متداول اضافه می‌نماید و نظامABC نیز با تمرکز بر فعالیت‌ها، موجب آشکار شدن کاستی‌های سنتی موجود در برنامهریزی مؤسسات آموزش عالی می‌شود و قادر است از طریق ارائه منظم اطلاعات درباره مواردی از قبیل بهای تمام شده، بهرهوری، کارایی و اثربخشی، وضعیت و شرایط موجود را به چالش کشاند و زمینه بهبود هر چه بیشتر امور مربوط را فراهم کند.

متن کامل [PDF 524 kb]   (5370 دریافت)    
نوع مطالعه: كاربردي |
دریافت: 1390/2/25 | انتشار الکترونیک: 1387/2/26

بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به فصلنامه پژوهشنامه اقتصاد و برنامه ریزی می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2025 CC BY-NC 4.0 |

Designed & Developed by : Yektaweb