با تصویب قانون ساختار وزارت علوم، تحقیقات و فناوری و برنامه پنجم توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی، انجام تغییرات اساسی در نظام مدیریت دانشگاهی ایران قطعی شده است که مهمترین بخش این تغییرات، به نظام مالی دانشگاه مربوط میشود. در نظام بودجهریزی متداول در مؤسسات آموزش عالی، بودجه بر اساس عوامل متعددی مانند تعداد دانشجویان، اعضای هیأت علمی و کادر ستادی تعیین میگردد، یعنی تخصیص هزینهها طبق یک معیار حجمی انجام میشود و هیچگونه تفکیکی بین انواع هزینههای دانشجویان رشتههای مختلف تحصیلی انجام نمیشود. همچنین میزان هزینه برخی دروس، توسط منابع مازاد حاصل از ارائه دروس دیگر پوشش داده میشود که این کار، نیازمند بهبود شیوههای کنترل و مدیریت منابع مالی است. این امر میتواند موجب تمرکز بیشتر دانشگاهها بر مقوله کارایی و اثربخشی منابع مالی شود و تنها راه تحقق این اهداف، استقرار نظام بودجهریزی عملیاتی در مؤسسات آموزش عالی است.
هدف از تدوین مقاله حاضر، شناخت بودجهریزی عملیاتی و اجرای آن در مؤسسات آموزش عالی است که بر بودجهریزی عملیاتی در دانشگاه بر اساس سیستم ABC تمرکز میکند. جامعه آماری مورد مطالعه، دانشگاه پیام نور استان گیلان میباشد و روش تحقیق، از نوع توصیفی تحلیلی است. با توجه به نتایج تحقیق میتوان گفت استقرار نظام بودجهریزی عملیاتی به اجرای هر چه بهتر برنامهها و فعالیتهای دانشگاهها کمک میکند و اثربخشی و کارایی هزینهها را به بودجهریزی متداول اضافه مینماید و نظامABC نیز با تمرکز بر فعالیتها، موجب آشکار شدن کاستیهای سنتی موجود در برنامهریزی مؤسسات آموزش عالی میشود و قادر است از طریق ارائه منظم اطلاعات درباره مواردی از قبیل بهای تمام شده، بهرهوری، کارایی و اثربخشی، وضعیت و شرایط موجود را به چالش کشاند و زمینه بهبود هر چه بیشتر امور مربوط را فراهم کند.
بازنشر اطلاعات | |
![]() |
این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution 4.0 International License قابل بازنشر است. |