دوره 23، شماره 1 - ( بهار 1397 )                   دوره23 شماره 1 صفحات 3-27 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Vesal M, Rahmati M H, Sedaghatkish N. Testing for Asymmetric Information in Automobile Insurance Market an Iranian Insurance Company. The Journal of Planning and Budgeting. 2018; 23 (1) :3-27
URL: http://jpbud.ir/article-1-1588-fa.html
وصال محمد، رحمتی محمد حسین، صداقت‌کیش نازنین. بررسی وجود اطلاعات نامتقارن در بازار بیمه خودرو. فصلنامه برنامه ریزی و بودجه. 1397; 23 (1) :3-27

URL: http://jpbud.ir/article-1-1588-fa.html


دانشکده مدیریت و اقتصاد، دانشگاه صنعتی شریف ، m.vesal@sharif.edu
چکیده:   (476 مشاهده)
وجود اطلاعات نامتقارن ازجمله عواملی است که در کاهش کارایی صنعت بیمه و افزایش ضریب خسارت آن نقش مهمی دارد. در این پژوهش، همبستگی موجود بین میزان پوشش انتخاب‌شده هنگام خرید بیمه‌نامه و ریسک تصادف مشروط بر متغیرهای مشاهده‌شده توسط شرکت بیمه با استفاده از روش پروبیت دوگانه و پروبیت‌های مستقل در بازار بیمه خودروی یکی از شرکت‌های بیمه بررسی شده است. داده‌های مورد استفاده شامل تمام اطلاعات پرونده‌های بیمه‌نامه و خسارت شخص ثالث و بدنه برای خودروهایی با کاربری شخصی در بازه سال‌های ۱۳۹۲ تا ۱۳۹۵ است. پس از کنترل ریسک‌گریزی افراد (با محدود کردن نمونه به آن‏هایی که فقط بیمه ثالث حداقلی یا مازاد تهیه کرده‌اند)، شواهدی برای اطلاعات نامتقارن یافت شد. نتایج پژوهش نشان می‌دهد افرادی که مازاد بر بیمه شخص ثالث بیمه بدنه خریداری می‌کنند، به‏نسبت از ریسک تصادف بالاتری برخوردارند و این افزایش با ریسک قیمتگذاری انجام‏شده توسط شرکت بیمه جبران نمی‌شود. 
متن کامل [PDF 1009 kb]   (90 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: اقتصاد مالی
دریافت: ۱۳۹۶/۹/۲۳ | پذیرش: ۱۳۹۷/۱۲/۶ | انتشار الکترونیک: ۱۳۹۸/۵/۱۹

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به فصلنامه برنامه ریزی و بودجه می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2019 All Rights Reserved | The Journal of Planning and Budgeting

Designed & Developed by : Yektaweb