حسینی سید محمد، لطفعلی پور محمد رضا، فیضی مهدی، صدیق اورعی غلامرضا. بررسی اثر قومیت بر ترجیحهای زمانی: شواهدی از افغانستان فصلنامه پژوهشنامه اقتصاد و برنامه ریزی 1397; 23 (4) :86-63
URL: http://jpbud.ir/article-1-1788-fa.html
1- دانشجوی دکتری اقتصاد دانشگاه فردوسی مشهد
2- استاد گروه اقتصاد دانشگاه فردوسی مشهد ، lotfalipour@um.ac.ir
3- استادیار گروه اقتصاد دانشگاه فردوسی مشهد
4- استادیار گروه علوم اجتماعی دانشگاه فردوسی مشهد
چکیده: (3508 مشاهده)
هویت یکی از اساسی ترین عوامل تاثیرگذار بر رفتار و عملکرد اقتصادی افراد است. از اینرو، اقتصاد هویت به عنوان زیرمجموعه ای مهم از شاخه اقتصاد رفتاری، به بررسی اثرگذاری مولفه های مختلف هویت بر رفتار اقتصادی انسانها می پردازد. پژوهش حاضر در این چارچوب، ضمن تاکید بر تفاوت رفتار انسان ها با آنچه در مدل های متعارف ارائه می شود، ملاحظههای روانشناختی اجتماعی را با استفاده از روش پیشزمینهسازی در قالب یک آزمایش میدانی از دانشجویان افغان، از اقوام تاجیک و هزاره، در نظر می گیرد. نتایج ما نشان میدهد که در جامعه چندقومی افغانستان، مولفه قومیت به عنوان بخش مهمی از هویت اجتماعی مردم، اثری معنادار بر ترجیحهای زمانی آنها (به عنوان یک تصمیم اقتصادی) دارد؛ به طوری که تداعی قومیت، اقوام تاجیک را اکنون گراتر از اقوام هزاره میکند. در حالی که بدون برجستهسازی قومیت، ترجیح زمانی اقوام هزاره بیشتر معطوف به زمان حال است و اقوام تاجیک، آینده گرایی بیشتری از خود به نمایش می گذارند.
نوع مطالعه:
پژوهشي |
موضوع مقاله:
عمومى دریافت: 1398/3/18 | پذیرش: 1398/7/9 | انتشار الکترونیک: 1399/1/30