XML English Abstract Print


دانشگاه پیام نور، تهران، ایران ، noraniazad@pnu.ac.ir
چکیده:   (989 مشاهده)
هدف محوری این پژوهش ارزیابی رشد بهره­وری کل عوامل و انواع مولفه­های کارایی موثر در آن در شرکت­های حمل­و نقل هوایی بخش مسافربری کشور می­باشد. بدین منظور از رویکرد پارامتریک تابع تولید تجزیه­پذیر مرزی که در آن رشد بهره­وری عوامل تولید متاثر از  نرخ رشد پیشرفت فنی، تغییرات کارایی فنی و کارایی مقیاس می­باشد استفاده شد تا ضمن بهره­گیری از داده­های 12 شرکت فعال در صنعت هوایی ایران طی سال­های 97-1390 به این مهم پرداخته شود.  نتایج پژوهش مؤید آن است که سال 1393 بیشترین ضریب نرخ رشد بهره­وری را به خود اختصاص داده است. همچنین طی سال­های مطالعه متوسط بهره­وری عوامل تولید برابر 136/8 درصد بوده است و در بین عوامل موثر بر رشد بهره­ وری عوامل تولید، تغییرات کارایی فنی و کارایی مقیاس بیشترین نقش و اثرگذاری را داشته است. از طرفی بجز شرکت معراج و قشم ایر که از تمامی صرفه­ های مقیاس بهره­ برداری نموده­ اند در بقیه شرکت ها ضمن وجود بازدهی فزاینده نسبت به مقیاس تمامی صرفه­ های مقیاس تخلیه نشده و انتظار می­ رود که با افزایش مقیاس تولید و ظرفیت ناوگان امکان بهره­ برداری از صرفه­­ های مقیاس فراهم شود. علاوه بر این نتایج دلالت بر آن دارد که با افزایش سهم بازاری هر شرکت عدم کارایی در این صنعت کاهش یافته است؛ بنابراین سهم بازاری هم سو با نرخ رشد پیشرفت فنی، تغییرات کارایی فنی و بهره ­برداری از صرفه مقیاس به عنوان عاملی مزید بر افزایش بهره­ وری عوامل تولید و کارایی در این صنعت بوده است.
 
متن کامل [PDF 1228 kb]   (5 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: توسعه اقتصادی، اقتصاد منطقه ای و رشد
دریافت: ۱۳۹۸/۷/۲۶ | پذیرش: ۱۳۹۹/۲/۲۹ | انتشار الکترونیک پیش از انتشار نهایی: ۱۳۹۹/۲/۲۹

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به فصلنامه برنامه ریزی و بودجه می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2020 All Rights Reserved | The Journal of Planning and Budgeting

Designed & Developed by : Yektaweb