با تأسیس اداره ثبت احوال به منظور ثبت وقایع چهارگانه تولد، فوت، ازدواج و طلاق، ضرورت اطلاع از جمعیت کشور و تعیین سازمانی که موظف به تهیه و جمعآوری آمار باشد، مورد توجه قرار گرفت؛ که در نتیجه در سال 1303 شمسی با تصویب آییننامه 6 مادهای، مسئولیت جمعآوری و مرکزیت بخشیدن به آمارهای موردنیاز به وزارت داخله (کشور) واگذار گردید و عموم وزارتخانهها نیز مکلف بودند موافق دستوری که وزارتخانه داخله تهیه میکند، در قسمتهای مربوط به خود اطلاعات لازم را به وزارت داخله ارسال نمایند. ضمناً در آیین نامه مزبور به منظور تسهیل در روابط میان وزارت کشور با سایر وزارتخانهها، یک هیأت شور دایمی مرکب از نمایندگان سایر وزارتخانهها پیشبینی شد که با تصویب نظامنامه آن در سال 1312 با نام شورای عالی احصاییه، و از سال 1314 با نام شورای عالی آمار به فعالیت خود ادامه داد. به این ترتیب، از بدو تأسیس، نظام آماری کشور، نظامی نیمه متمرکز بود، بدین معنی که علاوه بر وزارت کشور سایر وزارتخانهها نیز به تولید آمار میپرداختند. با تغییراتی که در طول زمان در سازمانهای نظام آماری کشور به وقوع پیوست، نهایتاً منجر به جدا شدن اداره کل آمار عمومی از وزارت کشور و تأسیس مرکز آمار ایران در سال 1344 شد. اگرچه در قانون تأسیس مرکز آمار ایران، بر اصولی از قبیل نظارت مرکز آمار ایران بر تولید و پردازش دادههای آماری حاصل از آمارگیریهای سایر دستگاههای اجرایی و ایجاد پایگاه اطلاعاتی کشور، توجه شده بود، نظام آماری کشور به صورت نیمه متمرکز باقی مانده، و علاوه بر مرکز آمار ایران، سایر دستگاهها در غیاب ارتباط ارگانیک و تعریف شده در درون نظام آماری، به تولید آمار میپرداختند که آمارهای کشاورزی نیز از این موضوع مستثنی نبود. در مقاله حاضر ضمن بررسی تاریخ 40 ساله تولید آمارهای کشاورزی، به طور خلاصه از ویژگیهای نظام آماری مطلوب بحث خواهد شد. ضمناً با تصویب «نظام آماری کشور» در جلسه مورخ 22/12/1379 شورای عالی آمار، بایستی در آینده، ناظر تحولات مثبت و سازندهای در نظام آماری کشور باشیم.
بازنشر اطلاعات | |
![]() |
این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution 4.0 International License قابل بازنشر است. |