ذاکرصالحی غلامرضا. بررسی وضعیت موجود علم و فناوری در ایران و جایگاه آن در برنامههای توسعه فصلنامه پژوهشنامه اقتصاد و برنامه ریزی 1390; 16 (4) :47-3
URL: http://jpbud.ir/article-1-451-fa.html
مؤسسه پژوهش و برنامهریزی آموزش عالی ، Zsalehi@irphe.ir
چکیده: (16780 مشاهده)
در اقتصادهای دانشبنیان، علم و فناوری اهمیتی برتر از کار و سرمایه یافته است. از این رو، اکنون راهبردهای کلان علم و فناوری در سطوح ملی و بینالمللی با دقت بررسی و در چارچوب طرحهای میانمدت و بلندمدت، تدوین، اجرا و پایش میشود. نکته مهم، درک واقعی و بیطرفانه نقطه عزیمت و وضع موجود است که پایگاه علم و فناوری کشور نامیده میشود. هدف پژوهش حاضر، در وهله نخست تعیین حدود نسبی این پایگاه و سپس بیان پیشنهادهایی برای درج در بخش علم و فناوری برنامههای توسعه در قالب هستههای جهتدهنده است. پرسش اساسی مقاله حاضر این است که وضعیت پایگاه علم و فناوری، با توجه به الگوی چهارگانهای که در مقاله حاضر مطرح شده است، چگونه است؟ آیا این وضعیت، بیانگر وجود مشکلات، آسیبها و عدم تعادلهایی در نظام علم و فناوری در سطح ملی است؟ روش پژوهش، بررسی و تحلیل آماری و نیز تحلیل محتوای کیفی است که در کنار آن یک، پژوهش آسیبشناختی نیز در حوزه علم و فناوری انجام شده است. یافتهها در قالب دادههای منظم از بررسی آماری و نیز گزارش آسیبشناختی، بیانگر برخی گسستها و عدم تعادلها در این حوزه است. جزیرهای شدن، عدم هماهنگی و انسجام نهادهای سیاستگذاری، ضعف رابطه بین رشد علم و تولید، عدم توان جذب سهم پژوهش از تولید ناخالص داخلی، از جمله عدم تعادلهای مذکور است. در پایان، نگارنده الگوی مطلوبی پیشنهاد کرده و در پیوست مقاله نیز بسته پیشنهادی سیاستی، به طور مدون بیان شده است.
نوع مطالعه:
پژوهشي |
دریافت: 1391/8/27 | انتشار الکترونیک: 1390/10/25