دوره ۲۵، شماره ۱ - ( بهار ۱۳۹۹ )                   دوره۲۵ شماره ۱ صفحات ۱۰۸-۸۷ | برگشت به فهرست نسخه ها


XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Bagheri A, Nazeman H. (2020). Investigating Competition in Iran’s Electricity Industry. JEPR. 25(1), 87-108. doi:10.29252/jpbud.25.1.87
URL: http://eprj.ir/article-1-46-fa.html
باقری امیر، ناظمان حمید.(۱۳۹۹). بررسی رقابت در صنعت برق ایران فصلنامه پژوهشنامه اقتصاد و برنامه ریزی ۲۵ (۱) :۱۰۸-۸۷ ۱۰,۲۹۲۵۲/jpbud.۲۵.۱.۸۷

URL: http://eprj.ir/article-۱-۴۶-fa.html


۱- دکتری اقتصاد، دانشگاه علامه طباطبایی، تهران، ایران ، a.bagheri@imps.ac.ir
۲- دکتری اقتصاد، دانشگاه آزاد بروکسل
چکیده:   (۶۱۱۳ مشاهده)

گذر از ساختار سنتی یکپارچه عمودی صنعت برق به ساختار جدید آن با بخشهای تولید، انتقال، توزیع، و خردهفروشی مجزا از یکدیگر، به‏ طور معمول با ایجاد بازار برق در سطح عمده‌فروشی یا خرده‌فروشی همراه است. یکی از انتظارهای نهاد تنظیم‌گر بخش برق از بازارهای برق فعال در هر کشوری، از جمله ایران، میزان رقابتی بودن نتایج این بازارها در جهت حفظ منافع مصرف‌کنندگان است. پژوهش حاضر در چارچوب مدلسازی بیشینه‏ سازی سود نیروگاه‌ها، عملکرد بازار عمده‌فروشی برق ایران را به واسطه انحراف از معیار رقابت کامل ارزیابی می‏ کند. نتایج این پژوهش نشان می‌دهد که به ‏طور متوسط عملکرد بازار برق ایران اختلاف 18 درصدی با نتایج مورد انتظار از یک بازار رقابتی دارد.

متن کامل [PDF 1563 kb]   (۱۶۷۷ دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: اقتصاد بخش عمومی
دریافت: 1398/11/12 | پذیرش: 1399/8/19 | انتشار الکترونیک: 1399/8/28

فهرست منابع
1. Batstone, S. R. (2000). An Equilibrium Model of an Imperfect Electricity Market. Department of Management, University of Canterbury, New Zealand.
2. Fatemi Ardestani, S. F., Mardani, H., & Ghazizadeh, M. S. (2017). Testing Optimality of Firms' Actual Bid in Iran Wholesale Electricity Market. International Transactions on Electrical Energy Systems, 27(11), e2411. [DOI:10.1002/etep.2411.]
3. Joskow, P., & Kahn, E. (2001). Identifying the Exercise of Market Power: Refining the Estimates. Identifying the Exercise of Market Power. Mimeo.
4. Lai, L. L. (2001). Power System Restructuring and Deregulation: Trading, Performance and Information Technology: John Wiley & Sons. [DOI:10.1002/0470846119]
5. Milgrom, P. R., & Weber, R. J. (1982). A Theory of Auctions and Competitive Bidding. Econometrica: Journal of the Econometric Society, 50(5), 1089-1122. [DOI:10.2307/1911865.]
6. Pineau, P.-O. (2002). Competition, Marginal Cost Pricing and Profitability in the Electricity Sector. Paper Presented at the Energy Markets in Turmoil: Making Sense of it All.
7. Reynolds, S. S. (2018). Measuring Market Power in Wholesale Electricity Markets: A Dynamic Competition Approach.
8. Rosse, J. N. (1970). Estimating Cost Function Parameters Without Using Cost Data: Illustrated Methodology. Econometrica: Journal of the Econometric Society, 38(2), 256-275. [DOI:10.2307/1913008.]
9. Varian, H. R. (1992). Microeconomic Analysis: WW Norton.
10. Wolak, F. A. (2001). Identification and Estimation of Cost Functions Using Observed Bid Data: An Application to Electricity Markets (0898-2937). NBER Working Paper Series, NO. 8191. [DOI:10.3386/w8191]
11. Wolak, F. A. (2015). Measuring the Competitiveness Benefits of a Transmission Investment Policy: The Case of the Alberta Electricity Market. Energy Policy, 85(1), 426-444. [DOI:10.1016/j.enpol.2015.05.024.]
۱۲. خدادادکاشی، فرهاد (۱۳۷۹). ارزیابی قدرت و حجم فعالیت‌ های انحصاری در بازار ایران. انتشارات موسسه مطالعات و پژوهش‌های بازرگانی.
۱۳. ربیعی، مریم؛ ممی‌پور سیاب، و حیدری، کیومرث (۱۳۹۵). ارزیابی قدرت بازار در بازار برق ایران با تاکید بر شرایط نیروگاه ها در شبکه. نشریه تحقیقات مدلسازی اقتصادی، ۶(۲۳)، ۱۰۱-۷۵. [http://jemr.khu.ac.ir/article-۱-۱۲۵۰-fa.html]
۱۴. رزمی، جعفر؛ قادری، سیدفرید، و ذکایی آشتیانی، امین ( ۱۳۸۹). تحلیل شاخص های ارزیابی رقابتی بودن بازار برق ایران: مطالعه موردی. نشریه مدیریت بازرگانی، ۲(۵)، ۶۰-۴۱.
۱۵. سوری، داود، و مردانی، حسن (۱۳۸۶). تخمین هزینه نهایی نیروگاه نکا با استفاده از قیمت و مقدار توان پیشنهادشده به بازار برق ایران. نشریه مطالعات اقتصاد انرژی، ۴(۱۴)، ۹۶-۷۷.
۱۶. سیاهکلی، حسن (۱۳۹۲). تجدید ساختار در صنعت برق با مروری بر ساختار صنعت برق ایران. انتشارات شیوه.
۱۷. محمدی، تیمور (۱۳۷۹). قیمتگذاری بهینه رمزی برای صنعت برق ایران. پایان‌ نامه دکتری دانشکده اقتصاد دانشگاه علامه طباطبایی.
۱۸. ناظمی، علی؛ خوش‌اخلاق، رحمان؛ عمادزاده، مصطفی، و شریفی، علیمراد (۱۳۹۰). برآورد قدرت بازار در بازار برق عمده ‌فروشی ایران. نشریه تحقیقات مدلسازی اقتصادی، ۱(۴)، ۵۵-۳۱. [http://jemr.khu.ac.ir/article-۱-۲۶۱-fa.html]

بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به فصلنامه پژوهشنامه اقتصاد و برنامه ریزی می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2025 CC BY-NC 4.0 |

Designed & Developed by : Yektaweb