Komijani A, Soheili-Ahmadi H, Ghorbnani P. (2012). Macroeconomic Effective Factors on Motivational Structure of Entrepreneurs.
JEPR.
17(1), 49-72.
URL:
http://jpbud.ir/article-1-529-fa.html
کمیجانی اکبر، سهیلی احمدی حبیب، قربانی پوریا. نگاهی به نقش عوامل مؤثر اقتصاد کلان در ترکیب انگیزشی کارآفرینان فصلنامه پژوهشنامه اقتصاد و برنامه ریزی 1391; 17 (1) :72-49
URL: http://jpbud.ir/article-1-529-fa.html
1- دانشکده اقتصاد دانشگاه تهران ، Komijani@ut.ac.ir
چکیده: (13635 مشاهده)
شناخت ترکیب انگیزشی کارآفرینان در هر جامعه، میتواند کمک فراوانی به درک بهتر چگونگی شکلگیری و پیامدهای فعالیتهای کارآفرینانه کند. با توجه به تفاوتهای بسیار زیاد در ترکیب انگیزشی کارآفرینان در کشورهای مختلف و اهمیت ترکیب مذکور، این پرسش نیز مطرح میشود که چه عواملی بر این ترکیب اثرگذارند. در پژوهش حاضر، با استفاده از دادههای شصت کشور عضو دیدهبان جهانی کارآفرینی و روش دادههای پانل، عوامل کلان اقتصادی مؤثر بر نسبت کارآفرینی بهبودگرا به کارآفرینی اجباری بررسی شده است. یافتههای این پژوهش نشان داده است که سطح توسعهیافتگی کشورها، میزان رشد اقتصادی، بیکاری، مشارکت زنان در نیروی کار، سطح توسعه فنی و آموزش عمومی، تأثیر معنیداری بر این نسبت دارد. بنابراین در هر پژوهشی که با هدف مقایسه وضعیت کارآفرینی در جوامع یا مکانهای مختلف انجام میشود و نیز در برنامه-هایی که با هدف گسترش کارآفرینی در سطح ملی تدوین میگردد، این عوامل کلان نیز باید مورد توجه قرار گیرد
نوع مطالعه:
پژوهشي |
دریافت: 1391/11/3 | پذیرش: 1392/6/4 | انتشار الکترونیک: 1392/6/4