Bolou G, Moazez E, Khan-Hosseini D, NikooNesbati M. (2012). The Relationship between Managers’ Standpoints and ‘Sticky Prices’ in Tehran Stock Exchange.
JEPR.
17(3), 79-95.
URL:
http://jpbud.ir/article-1-637-fa.html
بولو قاسم، معزز الهه، خان حسینی داود، نیکونسبتی محمد. بررسی رابطه بین دیدگاه مدیریت و چسبندگی هزینهها فصلنامه پژوهشنامه اقتصاد و برنامه ریزی 1391; 17 (3) :95-79
URL: http://jpbud.ir/article-1-637-fa.html
1- دانشگاه علامه طباطبایی
2- دانشگاه آزاد اسلامی ، khanhossini@gmail.com
3- مرکز آموزش عالی رجاء
چکیده: (22840 مشاهده)
یافتههای پژوهشهای اخیر درباره رفتار هزینهها نشان داده است که هزینهها متناسب با تغییرات فروش تغییر نمیکند. به عبارت دیگر، هزینهها به تناسب با افزایش در فروش افزایش مییابد، اما به تناسب کاهش در فروش، کاهش نمییابد، این رفتار نامتناسب هزینهها، چسبندگی هزینه نامیده میشود. دو نظریه درباره چسبندگی هزینه مطرح شده است. بر اساس نظریه اول، چسبندگی هزینهها، نتیجه تصمیم آگاهانه مدیران است و بر اساس نظریه دیگر، چسبندگی هزینهها ممکن است به این دلیل باشد که هزینهها همزمان و به سرعت کاهش در فروش، کاهش نمییابد. تاکنون نظریه تصمیم آگاهانه به طور مستقیم آزمون نشده است، از این رو، در پژوهش حاضر، نظریه تصمیمگیری آگاهانه با استفاده از پیشبینی مدیریت از وضعیت فروش در آینده آزمون گردید. بر اساس نتایج پژوهش حاضر که بر اساس اطلاعات شرکتهای پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران، برای دوره پنج ساله از سال 1384 تا 1388 انجام شده است، زمانی که مدیران به فروش در آینده خوشبین هستند، شدت چسبندگی هزینهها افزایش مییابد.
نوع مطالعه:
پژوهشي |
دریافت: 1391/12/21 | پذیرش: 1392/6/4 | انتشار الکترونیک: 1392/6/4