Abbasi G, Mirzaee-nejad M, Donyabin F. (2012). The Factors Influencing Exports in Iranian Industry with the Emphasis on Market Structure.
JEPR.
17(3), 97-113.
URL:
http://jpbud.ir/article-1-638-fa.html
عباسی غلامرضا، میرزایی نژاد محمدرضا، دنیابین فهیمه. عوامل مؤثر بر صادرات در صنایع ایران با تأکید بر ساختار بازار فصلنامه پژوهشنامه اقتصاد و برنامه ریزی 1391; 17 (3) :113-97
URL: http://jpbud.ir/article-1-638-fa.html
1- دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکزی
2- دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکزی ، Donyabin@hotmail.com
چکیده: (12737 مشاهده)
تحول در نظریههای مزیت و نقض فرض همگن بودن بنگاهها، اهمیت ویژگیهای بنگاه و عوامل محیطی مانند درجه رقابتی بازار را در تجارت آشکار کرد و رویکرد بررسی در موضوعات مربوط به تجارت را از سطح کلان و متغیرهای قیمتی مانند نرخ ارز و نرخ تورم، به حوزه خرد مانند اندازه بنگاه، مخارج پژوهش و توسعه، مهارت نیروی کار و ساختار بازار سوق داد. در پژوهش حاضر، الگویی شامل عوامل قیمتی، ساختار بازار و سایر ویژگیهای بنگاه به منظور تعیین عوامل مؤثر بر صادرات در سطح صنایع، با کد چهار رقمی ISIC برای 99 صنعت دارای صادرات در ایران مورد توجه قرار گرفت. نتایج پژوهش نشان داد که علاوه بر نرخ ارز، متغیرهای مرتبط با ویژگیهای خاص هر صنعت، مانند مخارج پژوهش و توسعه، شدت مهارت، نفوذ واردات، ساختار بازار (میزان تمرکز) و نسبت نیروی کار به سرمایه نیز بر صادراتی بودن صنعت، تأثیر مثبت و معنیدار دارد.
نوع مطالعه:
پژوهشي |
دریافت: 1391/12/21 | پذیرش: 1392/6/4 | انتشار الکترونیک: 1392/6/4