امروزه با گسترش جهانی شدن و تقویت فعالیت های سازمان تجارت جهانی، سیاست های حمایتی یکی از موضوع های مهم مطرح در کشورهای در حال توسعه، به ویژه در زمینه طراحی و تدوین سیاست های تجاری و صنعتی است. سیاست های حمایتی تجاری دولت باعث تغییر ساختار انگیزشی، انتقال منابع و تغییر توان رقابتی بنگاه های تولیدی می شوند. مهم ترین عامل اتخاذ این سیاست ها، افزایش توان رقابتی بنگاه های تولیدی هر کشور در برابر بنگاه های خارجی است.
صنعت خودرو، از جمله صنایعی است که در ایران شدیداً متأثر از سیاست های حمایتی بوده است. این صنعت هم اکنون به عنوان نماد صنایع تحت حمایت ایران می باشد و در روند کاهش و تعدیل سیاست های حمایتی برای پیوستن به سازمان تجارت جهانی، نقشی مهم ایفا می نماید.
در این پژوهش، با استفاده از معیارهای نظری، شامل نرخ حمایت ضمنی، نرخ حمایت ضمنی، نرخ حمایت موثر و معیار هزینه منابع داخلی مبتنی بر روش داده- ستانده، به بررسی ساختار حمایت این صنعت پرداخته ایم. براین اساس، روش بهینه حمایت از این صنعت استفاده از نرخ تعرفه مقیاس ساز است و این صنعت در نرخ تعرفه ۵۰ درصد در نرخ ارز بازار آزاد قادر به ادامه حیات و رقابت با صنایع خارجی است.
بازنشر اطلاعات | |
![]() |
این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution 4.0 International License قابل بازنشر است. |