انرژی یکی از عوامل مهم رشد و توسعه اقتصادی جوامع مختلف بوده و به دلیل اهمیت نقش آن در هزینههای تولیدی و خدماتی و همچنین مسائل زیستمحیطی، به بهبود وضعیت مصرف و کارایی هر چه بیشتر در استفاده از آن توجه زیادی میشود. در کشور ما به دلیل وجود منابع عظیم نفت و گاز و قابلیت دسترسی نسبتاً آسان به این منابع، نقش هزینه انرژی در مقایسه با سایر هزینهها، ناچیز بوده و از این نظر حساسیت و انگیزه زیادی برای صرفهجویی و استفاده معقول از این موهبت وجود ندارد. این در حالی است که با دخالت دولت، قیمت حاملهای انرژی نسبت به سایر کالاها پایین نگه داشته شده و قیمت حاملهای انرژی به عنوان علامتدهنده فعالیتهای اقتصادی عمل نمیکند. با توجه به مطالب مذکور، هدف این مطالعه بررسی آثار و تبعات هزینهای تعدیل قیمت انرژی بر زیربخشهای حملونقل و همچنین بررسی کششهای قیمتی انواع شبکههای حملونقل جادهای و هوایی برای بررسی نحوه عکسالعمل به تصحیح قیمت انرژی است. برای ارزیابی آثار و تبعات هزینهای تعدیل قیمت انرژی بر برخی زیربخشهای حملونقل و همچنین آثار مصرفی آن به ترتیب از الگوی داده- ستانده و الگوهای اقتصادسنجی استفاده شده است. در این زمینه برای ارزیابی آثار و تبعات هزینهای از جدولهای داده- ستانده انرژی سال 1373 در قالب سناریوهای مختلف استفاده شده است و این نتیجه حاصل شد که در صورت افزایش قیمت بنزین هزینه تولید در حملونقل بار بیشتر از حملونقل مسافر افزایش مییابد. برای ارزیابی آثار مصرفی از متد تصریح تابع تقاضا کلان با استفاده از روش الگوسازی فضا حالت در دهههای 50، 60 و 70 استفاده شد. بر این اساس با تفکیک زیربخش حملونقل جادهای به بار و مسافر، کشش قیمتی بنزین در حملونقل جادهای بار معادل 27/0- و در حملونقل جادهای مسافر معادل 15/0- برآورد شده و در بخش حملونقل هوایی کشش قیمتی سوخت جت نیز در بالاترین حد خود، معادل 2/0- بوده است.
بازنشر اطلاعات | |
![]() |
این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution 4.0 International License قابل بازنشر است. |