این مقاله به منظور بررسی تأثیر افزایش قدرت بازاری و انحصار در بازار محصولات داخلی و صادراتی در بعد کلان اقتصادی، تأثیر شوکهای مارکآپ قیمت کالاهای داخلی و صادراتی را بر متغیرهای کلان اقتصادی و در قالب یک مدل تعادل عمومی پویای تصادفی اقتصاد باز نیوکینزی برای ایران بررسی میکند. برای این منظور، فرآیند قیمتگذاری بهینه بنگاههای کالاهای داخلی، وارداتی و صادراتی در چارچوب مدل چسبندگی قیمت کالو (1983)، با لحاظ پویایی مارکآپ قیمتها و تصریح فرآیند گام تصادفی برای شوکهای مارکآپ مدلسازی شده است. نتایج شبیهسازی و تحلیل پویای تأثیر شوکها نشان میدهد، شوک مثبت مارکآپ قیمت داخلی بر سرمایهگذاری، مصرف، هزینه نهایی داخلی و تولید در کوتاهمدت تأثیر معنادار منفی دارد. از سوی دیگر، شوکهای مثبت مارکآپ داخلی بر صادرات و واردات اثر مثبت و کوتاهمدت دارد. همچنین، شوک مثبت مارکآپ قیمت صادراتی، در کوتاهمدت سرمایهگذاری، هزینه نهایی داخلی و تولید کالاهای صادراتی و تولید را کاهش میدهد. بر پایه نتایج، شوکهای مارکآپ به عنوان عامل افزایش قدرت بازاری و انحصار، اثرات مخربی بر روی تولید، سرمایهگذاری و مصرف در ایران دارد. از اینرو، وضع و اجرای قوانین و سیاستهای ضدتراست و انحصار در راستای کنترل قدرت بازاری و انحصار ضروری است.
بازنشر اطلاعات | |
![]() |
این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution 4.0 International License قابل بازنشر است. |