1- موسسه عالی آموزش و پژوهش مدیریت و برنامهریزی.
2- موسسه عالی آموزش و پژوهش مدیریت و برنامهریزی ، m.fadaee@imps.ac.ir
چکیده: (4123 مشاهده)
در برخی از کالاها مانند انرژی، تقاضا بیدرنگ به تغییرهای قیمت واکنش نشان نمیدهد و سرعت تطبیق تقاضا کُند است. کندبودن سرعت تطبیق تقاضا، یکی از ویژگیهای مهم بازار نفت و انرژی است. این پژوهش، به بررسی اثر کندبودن تطبیق تقاضا بر قیمت و میزان تولید در یک صنعت سوخت فسیلی میپردازد؛ که در آن، عرضه توسط یک بنگاه مسلط بر بازار و بنگاه حاشیهای انجام میشود. بنگاه مسلط، دارای منابع زیاد و هزینۀ تولید کم است و در طرف مقابل، بنگاه حاشیه دارای منابع محدود و هزینۀ استخراج بالا از این منابع است. از آنجا که منافع این دو گروه، متاثر از رفتار راهبردی یکدیگر است و همچنین، مقدار تقاضا و منبع در طول زمان تغییر میکنند، مسئله در چارچوب یک بازی استکلبرگ پویا مدل میشود. نتایج پژوهش نشان میدهند که هرچه سرعت تطبیق تقاضا کمتر باشد، عرضه بیشتر و سرمایهگذاری برای کشف منابع جدید افزایش مییابد. همچنین، افزایش نرخ بهره، سبب نزدیکبین شدن بنگاهها شده و درآمد خود را کمتر به آینده واگذار مینمایند. در نتیجه، مقدار منبع و عرضۀ بلندمدت بنگاه مسلط و حاشیهای کاهش مییابند. در مقابل، افزایش اندازۀ بازار سبب افزایش ذخایر بنگاه حاشیهای در بلندمدت و همچنین، افزایش مقدار عرضۀ دو بنگاه و کاهش قیمت میشود.
نوع مطالعه:
پژوهشي |
دریافت: 1396/8/8 | پذیرش: 1397/6/26 | انتشار الکترونیک: 1396/9/24