دوره 26، شماره 1 - ( بهار 1400 )                   دوره26 شماره 1 صفحات 32-5 | برگشت به فهرست نسخه ها


XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Saedi Sarkhanlou A, Dargahi H. Determinants of Government Budget Deficit in the Economy of Iran Emphasizing the Economic and Political Economic Factors. JPBUD. 2021; 26 (1) :5-32
URL: http://jpbud.ir/article-1-1982-fa.html
ساعدی سارخانلو علیرضا، درگاهی حسن. تبیین عوامل مؤثر بر کسری بودجه در ایران با تأکید بر مؤلفه های اقتصادی و اقتصاد سیاسی. فصلنامه برنامه ریزی و بودجه. 1400; 26 (1) :32-5

URL: http://jpbud.ir/article-1-1982-fa.html


1- دانشجوی دکتری اقتصاد، دانشکده اقتصاد و علوم سیاسی، دانشگاه شهید بهشتی، تهران، ایران، تهران اوین دانشگاه شهید بهشتی دانشکده اقتصاد و علوم سیاسی
2- دانشیار دانشکده اقتصاد و علوم سیاسی، دانشگاه شهید بهشتی، تهران، ایران، تهران اوین دانشگاه شهید بهشتی دانشکده اقتصاد و علوم سیاسی ، h-dargahi@sbu.ac.ir
چکیده:   (1267 مشاهده)
به منظور اصلاح ساختار بودجه عمومی دولت در اقتصاد ایران، شناخت ویژگی‌های بودجه ضروری است. در این پژوهش، با مروری بر مشخصه‌های بودجه، عوامل توضیح‌دهنده کسری بودجه دولت در بازه 1398-1344 تحت دو الگوی خودرگرسیونی با وقفه‌های توزیع‌شده مورد بررسی قرار می‌گیرند. شواهد نظری و تجربی نشان می‌دهد که سه مجموعه عوامل ساختاری بودجه، شرایط اقتصاد کلان، و اقتصاد سیاسی می‌توانند در ایجاد کسری بودجه مزمن نقش بسزایی داشته باشند. نتایج برآورد ضرایب بلندمدت الگوهای پژوهش حاکی از آن است که نسبت تراز عملیاتی و سرمایه‌ای به GDP به عنوان شاخص کسری بودجه با اندازه دولت، نسبت نوسان‌های مخارج به نوسان‌های درآمد دولت، نسبت سرمایه‌گذاری دولتی به سرمایه‌گذاری کل، شکاف تولید، شکاف تورم، و شاخص نابرابری درآمد دارای رابطۀ مستقیم است. نکته مهم آن‌که در اقتصاد ایران نیروی پیشران در کسری بودجه، عامل هزینه‌هاست. همچنین، چرخه رونق اقتصادی که به ‏طور عمده با رونق نفتی همراه است، به دلیل ویژگی‌های اقتصاد متکی به وفور منابع طبیعی، به افزایش بیش از اندازۀ هزینه‌های دولت منجر می ‏شود و در نهایت کسری بودجه را می‌افزاید. در دوران رکود اقتصادی که با کاهش درآمدهای نفتی همراه است، چسبندگی هزینه‌های دولت، به ‏ویژه هزینه‌های جاری، به افزایش کسری بودجه منجر می‌شود. از سوی دیگر، شاخص‌های اقتصاد سیاسی همچون ضعف قدرت دولت و تاثیر فشار گروه‌های سیاسی، بر تشدید کسری بودجه موثر هستند. در سال‌هایی که امکان استفاده از منابع حساب ذخیره و صندوق توسعه ملّی برای تامین کسری بودجه فراهم بوده، اثر ثروت بر تشدید کسری بودجه تایید شده است.
متن کامل [PDF 782 kb]   (501 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: اقتصاد کلان
دریافت: 1399/12/13 | پذیرش: 1400/3/26 | انتشار الکترونیک: 1400/6/17

فهرست منابع
1. Abell, J. D. (1990). Twin Deficits during the 1980s: An Empirical Investigation. Journal of Macroeconomics, 12(1), 81-96. [DOI:10.1016/0164-0704(90)90057-H]
2. Agnello, L., & Sousa, R. M. (2009). The Determinants of Public Deficit Volatility. European Central Bank (ECB) Working Paper, No. 1042. [DOI:10.2139/ssrn.1367529]
3. Alesina, A., & Perotti, R. (1999). Budget Deficits and Budget Institutions, in; Poterba, J., von Hagen, J. (Eds), Fiscal Institutions and Fiscal Performance NBER. In: University of Chicago Press.
4. Alesina, A., & Tabellini, G. (1990a). A Positive Theory of Fiscal Deficits and Government Debt. The Review of Economic Studies, 57(3), 403-414. [DOI:10.2307/2298021]
5. Alesina, A., & Tabellini, G. (1990b). Voting on the Budget Deficit. American Economic Review, 80(1), 37-49.
6. Alesina, A., & Tabellini, G. (2005). Why is Fiscal Policy Often Procyclical? NBER Working Paper, No. 11600. [DOI:10.3386/w11600]
7. Alesina, A., Campante, F. R., & Tabellini, G. (2008). Why is Fiscal Policy Often Procyclical? Journal of the European Economic Association, 6(5), 1006-1036. [DOI:10.1162/JEEA.2008.6.5.1006]
8. Alt, J. E., & Lassen, D. D. (2006). Fiscal Transparency, Political Parties, and Debt in OECD Countries. European Economic Review, 50(6), 1403-1439. [DOI:10.1016/j.euroecorev.2005.04.001]
9. Alt, J. E., & Lowry, R. C. (1994). Divided Government, Fiscal Institutions, and Budget Deficits: Evidence from the States. American Political Science Review, 88(4), 811-828. [DOI:10.2307/2082709]
10. Auerbach, A. J., & Kotlikoff, L. J. (1987). Dynamic Fiscal Policy: Cambridge University Press.
11. Baron, D. P., & Ferejohn, J. A. (1989). Bargaining in Legislatures. The American Political Science Review, 83(4), 1181-1206. [DOI:10.2307/1961664]
12. Barro, R. J. (1974). Are Government Bonds Net Wealth? Journal of Political Economy, 82(6), 1095-1117. [DOI:10.1086/260266]
13. Barro, R. J. (1989). The Ricardian Approach to Budget Deficits. Journal of Economic Perspectives, 3(2), 37-54. [DOI:10.1257/jep.3.2.37]
14. Bernheim, B. D. (1987). Ricardian Equivalence: An Evaluation of Theory and Evidence. NBER Macroeconomics Annual, 2(1), 263-304. [DOI:10.1086/ma.2.4623723]
15. Bluedorn, J., & Leigh, D. (2011). Revisiting the Twin Deficits Hypothesis: The Effect of Fiscal Consolidation on the Current Account. IMF Economic Review, 59(4), 582-602. [DOI:10.1057/imfer.2011.21]
16. De Haan, J., & Klomp, J. (2013). Conditional Political Budget Cycles: A Review of Recent Evidence. Public Choice, 157(3-4), 387-410. [DOI:10.1007/s11127-013-0106-6]
17. De Haan, J., & Sturm, J.-E. (1997). Political and Economic Determinants of OECD Budget Deficits and Government Expenditures: A Reinvestigation. European Journal of Political Economy, 13(4), 739-750. [DOI:10.1016/S0176-2680(97)00033-5]
18. Diamond, P. A. (1965). National Debt in a Neoclassical Growth Model. The American Economic Review, 55(5), 1126-1150.
19. Dindarrostami, M., Shirinbakhsh, S., & Afshari, Z. (2020). Investigating Factors Affecting Cyclical and Structural Budget Deficit in Iran. Journal of Applied Economics Studies in Iran, 9(33), 199-225. [DOI: https://dx.doi.org/10.22084/aes.2020.19634.2912]
20. Eisner, R. (1989). Budget Deficits: Rhetoric and Reality. Journal of Economic Perspectives, 3(2), 73-93. [DOI:10.1257/jep.3.2.73]
21. Eslava, M. (2011). The Political Economy of Fiscal Deficits: A Survey. Journal of Economic Surveys, 25(4), 645-673. [DOI:10.1111/j.1467-6419.2010.00647.x]
22. Fatahi, S., Heydari Dizgarani, A., & Askari, E. (2014). The Study of Government Debt Sustainability in Iran's Economy. Quarterly Journal of Fiscal and Economic Policies, 2(6), 67-86. [Link:http://qjfep.ir/article-1-152-en.html]
23. Gavin, M., & Perotti, R. (1997). Fiscal Policy in Latin America. NBER Macroeconomics Annual, 12(1), 11-61. [DOI:10.2307/3585216]
24. Hagemann, R. (1999). The Structural Budget Balance The IMF's Methodology. International Monetary Fund Working Paper No. 99/95. [DOI:10.5089/9781451851809.001]
25. Hagen, J. v. (2002). Fiscal Rules, Fiscal Institutions and Fiscal Performance. The Economic and Social Review, 33(3), 263-284.
26. Holmes, M. J. (2010). A Reassessment of the Twin Deficits Relationship. Applied Economics Letters, 17(12), 1209-1212. [DOI:10.1080/00036840902845434]
27. Irwin, T. C. (2015). Defining the Government's Debt and Deficit. Journal of Economic Surveys, 29(4), 711-732. [DOI:10.1111/joes.12123]
28. Kaminsky, G. L., Reinhart, C. M., & Végh, C. A. (2004). When It Rains, It Pours: Procyclical Capital Flows and Macroeconomic Policies. NBER Macroeconomics Annual, 19(1), 11-53. [DOI:10.1086/ma.19.3585327]
29. Komijani, A., & Varhrami, V. (2012). Assessing the Role of Various Factors Causing Budget Deficit in Iran. Rahbord, 21(64), 27-42. [Link:http://rahbord.csr.ir/article_124446.html]
30. Krogstrup, S., & Wyplosz, C. (2010). A Common Pool Theory of Supranational Deficit Ceilings. European Economic Review, 54(2), 269-278. [DOI:10.1016/j.euroecorev.2009.06.010]
31. Lucas, R. E. (1973). Some International Evidence on Output-Inflation Tradeoffs. The American Economic Review, 63(3), 326-334.
32. Maltritz, D., & Wüste, S. (2015). Determinants of Budget Deficits in Europe: The Role and Relations of Fiscal Rules, Fiscal Councils, Creative Accounting and the Euro. Economic Modelling, 48(1), 222-236. [DOI:10.1016/j.econmod.2014.12.001]
33. Mawejje, J., & Odhiambo, N. M. (2020). The Determinants of Fiscal Deficits: A Survey of Literature. International Review of Economics, 67(3), 403-417. [DOI:10.1007/s12232-020-00348-8]
34. Morrison, T. K. (1982). Structural Determinants of Government Budget Deficits in Developing Countries. World Development, 10(6), 467-473. [DOI:10.1016/0305-750X(82)90003-1]
35. Mowlaei, M., & Abdian, M. (2018). Determinants of Government's Budget Deficit in Iran: 1989-2015. The Journal of Planning and Budgeting, 23(1), 59-78. [Link:http://jpbud.ir/article-1-1681-en.html]
36. Nordhaus, W. D. (1975). The Political Business Cycle. The Review of Economic Studies, 42(2), 169-190. [DOI:10.2307/2296528]
37. Pesaran, M. H., Shin, Y., & Smith, R. J. (2001). Bounds Testing Approaches to the Analysis of Level Relationships. Journal of Applied Econometrics, 16(3), 289-326. [DOI:10.1002/jae.616]
38. Roubini, N. (1991). Economic and Political Determinants of Budget Deficits in Developing Countries. Journal of International Money and Finance, 10(1), 49-72. [DOI:10.1016/0261-5606(91)90046-M]
39. Roubini, N., & Sachs, J. D. (1989). Political and Economic Determinants of Budget Deficits in the Industrial Democracies. European Economic Review, 33(5), 903-933. [DOI:10.1016/0014-2921(89)90002-0]
40. Seater, J. J. (1993). Ricardian Equivalence. Journal of Economic Literature, 31(1), 142-190.
41. Talvi, E., & Vegh, C. A. (2005). Tax Base Variability and Procyclical Fiscal Policy in Developing Countries. Journal of Development Economics, 78(1), 156-190. [DOI:10.1016/j.jdeveco.2004.07.002]
42. Tanzi, V. (2000). The Role of the State and the Quality of the Public Sector. En: XII Seminario Regional de Política Fiscal: Compendio de documentos-Santiago: CEPAL, 2000-p. 3-21. [DOI:10.18356/ac7a7839-en]
43. Weingast, B. R., Shepsle, K. A., & Johnsen, C. (1981). The Political Economy of Benefits and Costs: A Neoclassical Approach to Distributive Politics. Journal of Political Economy, 89(4), 642-664. [DOI:10.1086/260997]
44. چهرازی مدرسه، سرور، و نجاتی، مهدی (1396). اثر بدهی‌های عمومی و بهره‌وری بر رشد اقتصادی در ایران. نشریه سیاست‌های مالی و اقتصادی، 5(19)، 28-7. [Link: http://qjfep.ir/article-1-542-fa.html]
45. سلاطین، پروانه؛ غفاری صومعه، نیلوفر، و محمدی، سمانه (1397). بررسی عوامل موثر بر کسری بودجه با تاکید بر حاکمیت قانون. نشریه سیاست‌های مالی و اقتصادی، 6(22)، 158-123. [Link:http://qjfep.ir/article-1-498-fa.html]
46. فرح‌بخش، ندا، و محرابیان، آزاده (1382). عوامل موثر بر کسری بودجه در ایران. نشریه پژوهشنامه اقتصادی، 3(8)، 171-157. [Link:http://joer.atu.ac.ir/article_3459.html]
47. کردبچه، محمد (1397). بودجه و قاعده‌مندی سیاست مالی: طرح جامع مطالعات اقتصاد ایران. انتشارات موسسه عالی آموزش و پژوهش مدیریت و برنامه‌ریزی.

بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به فصلنامه برنامه ریزی و بودجه می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2022 CC BY-NC 4.0 | The Journal of Planning and Budgeting

Designed & Developed by : Yektaweb