دوره 26، شماره 3 - ( پاییز 1400 )                   دوره26 شماره 3 صفحات 28-3 | برگشت به فهرست نسخه ها


XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Bakhshi-ani R, Nili M, Barakchian M. Rule of Law and Political Power. JPBUD. 2021; 26 (3) :3-28
URL: http://jpbud.ir/article-1-2063-fa.html
بخشی آنی رضا، نیلی مسعود، برکچیان مهدی. حقوق مالکیت و قدرت سیاسی. فصلنامه برنامه ریزی و بودجه. 1400; 26 (3) :28-3

URL: http://jpbud.ir/article-1-2063-fa.html


1- دانشکده مدیریت و اقتصاد دانشگاه صنعتی شریف، تهران، ایران
2- دانشکده مدیریت و اقتصاد دانشگاه صنعتی شریف، تهران، ایران ، m.nili@sharif.ir
3- موسسه عالی آموزش و پژوهش مدیریت و برنامه ‌ریزی، تهران، ایران.
چکیده:   (1238 مشاهده)
 هدف این پژوهش، بررسی اثر قدرت سیاسی بر حاکمیت قانون است که بستر رشد و توسعه اقتصادی را فراهم می­ آورد. قدرت سیاسی شامل دو مولفه کلیدی است: انتقال قدرت و توزیع قدرت. قدرت می تواند به صورت متمرکز در اختیار یک گروه محدود باشد یا میان گروه­های مختلف تقسیم شود. از سوی دیگر، انتقال قدرت می ­تواند به صورت دموکراتیک یا غیردموکراتیک از فردی به فرد دیگر منتقل شود. در پژوهش حاضر، با استفاده از رویکرد توصیفی-تحلیلی استدلال می ­شود که تمرکز قدرت سیاسی، امکان نقض مستمر حاکمیت قانون مانند نقض حقوق مالکیت و اجرای قراردادها توسط سیاستمدار را فراهم می­ سازد. در مقابل، قدرت سیاسی غیرمتمرکز، از طریق محدودسازی سیاستمدار به تقویت رویه‏ های قانونی منجر می­ شود. سپس، با اتخاذ رویکرد تجربی و با بهره ­گیری از داده­های 102 کشور در بازه زمانی 1970 تا 2000، نشان داده می­ شود که افزایش تمرکز قدرت سیاسی کاهش کیفیت اجرای رویه‏ های قانونی را در پی دارد. علاوه بر این، نتایج بیانگر آن است که با کنترل اثر توزیع قدرت، مولفه انتقال قدرت اثر معناداری بر کیفیت حاکمیت قانون ندارد. تحلیل حساسیت بیانگر پایداری نتایج نسبت به تغییر متغیر وابسته، افزودن سایر متغیرهای کنترل، و استفاده از روش متغیر ابزاری است. 
متن کامل [PDF 595 kb]   (303 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: حقوق و اقتصاد
دریافت: 1400/8/23 | پذیرش: 1400/10/25 | انتشار الکترونیک: 1400/12/15

فهرست منابع
1. Acemoglu, D., Johnson, S., & Robinson, J. A. (2002). Reversal of Fortune: Geography and Institutions in the Making of the Modern World Income Distribution. The Quarterly Journal of Economics, 117(4), 1231-1294. [DOI:10.1162/003355302320935025]
2. Alesina, A., & Rodrik, D. (1994). Distributive Politics and Economic Growth. The Quarterly Journal of Economics, 109(2), 465-490. [DOI:10.2307/2118470]
3. Alesina, A., & Rosenthal, H. (1995). Partisan Politics, Divided Government, and the Economy: Cambridge University Press. [DOI:10.1017/CBO9780511720512]
4. Barro, R. J., & McCleary, R. M. (2003). Religion and Economic Growth. National Bureau of Economic Research Cambridge, Working Paper No. 9682. [DOI:10.3386/w9682]
5. Besley, T., & Kudamatsu, M. (2008). Making Autocracy Work. In E. Helpman (Ed.), Institutions and Economic Performance (pp. 452-510): Harvard University Press. [DOI:10.2307/j.ctv21hrgnz.15]
6. Bloom, D. E., Sachs, J. D., Collier, P., & Udry, C. (1998). Geography, Demography, and Economic Growth in Africa. Brookings Papers on Economic Activity, 1998(2), 207-295. [DOI:10.2307/2534695]
7. Boschini, A., Pettersson, J., & Roine, J. (2013). The Resource Curse and Its Potential Reversal. World Development, 43(1), 19-41. [DOI:10.1016/j.worlddev.2012.10.007]
8. De la Torre, C., & Ortiz Lemos, A. (2016). Populist Polarization and the Slow Death of Democracy in Ecuador. Democratization, 23(2), 221-241. [DOI:10.1080/13510347.2015.1058784]
9. Frankel, J. A., & Romer, D. H. (1999). Does Trade Cause Growth? American Economic Review, 89(3), 379-399. [DOI:10.1257/aer.89.3.379]
10. Freedom House (2017), Freedom in the World 2017 - Singapore, Available at: https://www.refworld.org/docid/59c102df6.html [Link:https://www.refworld.org/docid/59c102df6.html]
11. Gerring, J., Thacker, S. C., & Alfaro, R. (2012). Democracy and Human Development. The Journal of Politics, 74(1), 1-17. [DOI:10.1017/S0022381611001113]
12. Guiso, L., Sapienza, P., & Zingales, L. (2009). Cultural Biases in Economic Exchange? The Quarterly Journal of Economics, 124(3), 1095-1131. [DOI:10.1162/qjec.2009.124.3.1095]
13. Gwartney, J. D., Lawson, R. A., & Clark, J. R. (2005). Economic Freedom of the world, 2002. The Independent Review, 9(4), 573-593.
14. Kaufmann, D., Kraay, A., & Mastruzzi, M. (2010). The Worldwide Governance Indicators: Methodology and Analytical Issues. World Bank Policy Research Working Paper No. 5430.
15. Lindert, P. H. (2004). Growing Public: Volume 1, the Story: Social Spending and Economic Growth since the Eighteenth Century (Vol. 1): Cambridge University Press. [DOI:10.1017/CBO9780511510717]
16. Lipset, S. M. (1994). The Social Requisites of Democracy Revisited. 1993 Presidential Address. American Sociological Review, 59(1), 1-22. [DOI:10.2307/2096130]
17. Marshall, M. G., Jaggers, K., & Gurr, T. R. (2004). Polity IV. College Park, Maryland: University of Maryland.
18. Nasiri Khalili, A. A., & Behniafar, A. R. (2020). Investigating the Dimensions and Components of the Rule of Law in Inclusive Development and Its Political Consequences. Political Science Quarterly, 16(52), 97-117. [Link: http://psq.kiau.ac.ir/article_677575.html]
19. North, D. C., Wallis, J. J., & Weingast, B. R. (2009). Violence and Social Orders: A Conceptual Framework for Interpreting Recorded Human History: Cambridge University Press. [DOI:10.1017/CBO9780511575839]
20. O'Donnell, G. A. (1998). Horizontal Accountability in New Democracies. Journal of Democracy, 9(3), 112-126. [DOI:10.1353/jod.1998.0051]
21. Persson, T., & Tabellini, G. (2004). Constitutional Rules and Fiscal Policy Outcomes. American Economic Review, 94(1), 25-45. [DOI:10.1257/000282804322970689]
22. Persson, T., & Tabellini, G. (2006). Democracy and Development: The Devil in the Details. American Economic Review, 96(2), 319-324. [DOI:10.1257/000282806777212396]
23. Persson, T., Roland, G., & Tabellini, G. (1997). Separation of Powers and Political Accountability. The Quarterly Journal of Economics, 112(4), 1163-1202. [DOI:10.1162/003355300555457]
24. Robinson, J. A., & Acemoglu, D. (2012). Why Nations Fail: The Origins of Power, Prosperity and Poverty: Profile London. [DOI:10.1355/ae29-2j]
25. Sachs, J. D. (2003). Institutions Don't Rule: Direct Effects of Geography on Per Capita Income. National Bureau of Economic Research Cambridge, Working Paper No. 9490. [DOI:10.3386/w9490]
26. Sachs, J. D., & Warner, A. M. (2001). The Curse of Natural Resources. European Economic Review, 45(4-6), 827-838. [DOI:10.1016/S0014-2921(01)00125-8]
27. Sala-i-Martin, X., & Subramanian, A. (2013). Addressing the Natural Resource Curse: An Illustration from Nigeria. Journal of African Economies, 22(4), 570-615. [DOI:10.1093/jae/ejs033]
28. Sobhani, H., & Bayat, S. (2014). Comparing the Effects of Improving Institutions on Per Capita Income in Oil-Exporting and Industrial Countries. The Journal of Planning and Budgeting, 19(1), 151-178. [Link:http://jpbud.ir/article-1-1140-fa.html]
29. Tabellini, G. (2010). Culture and Institutions: Economic Development in the Regions of Europe. Journal of the European Economic Association, 8(4), 677-716. [DOI:10.1111/j.1542-4774.2010.tb00537.x]
30. Taiebnia, A., & Nikoonesbati, A. (2013). Institutions and Economic Growth. The Journal of Planning and Budgeting, 18(1), 109-132. [Link:http://jpbud.ir/article-1-849-fa.html]
31. Whiteley, P. F. (2000). Economic Growth and Social Capital. Political Studies, 48(3), 443-466. [DOI:10.1111/1467-9248.00269]

بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به فصلنامه برنامه ریزی و بودجه می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2022 CC BY-NC 4.0 | Planning and Budgeting

Designed & Developed by : Yektaweb