1- مؤسسه عالی آموزش و پژوهش مدیریت و برنامهریزی ، r.shahangian@imps.ac.ir
2- مؤسسه عالی آموزش و پژوهش مدیریت و برنامهریزی
چکیده: (69 مشاهده)
این پژوهش به بررسی تمایل به پرداخت برای بهبود خدمات حمل و نقل همگانی به عنوان یکی از سیاستهای مدیریت تقاضای حمل و نقل میپردازد. بهبود خدمات پیشنهادی شامل کاهش ازدحام داخل وسایل و زمان دسترسی مترو و اتوبوس و کاهش زمان سفر و افزایش قابلیت اطمینان اتوبوس است. اطلاعات مورد استفاده از نوع رجحان بیان شده است و افراد وسیله نقلیه انتخابی خود را در مواجهه با سناریوهای فرضی اعلام کردهاند. برای شناسایی عوامل موثر بر انتخاب وسیله، و تعیین تمایل به پرداخت، از مدل لوجیت آشیانهای استفاده شده است. همانگونه که انتظار میرود نتایج مطالعه نشان میدهد که بهبود وضعیت ازدحام در مترو و اتوبوس مطلوبیت این گزینهها را افزایش میدهد. همچنین افزایش قابلیت اطمینان اتوبوس بر احتمال انتخاب این گزینه اثر مثبت دارد. کاهش زمان دسترسی در حالی در افزایش مطلوبیت مترو اثر مثبت دارد که بر مطلوبیت اتوبوس بیتأثیر است. از سوی دیگر کاهش زمان سفر مطابق انتظار بر مطلوبیت اتوبوس میافزاید. بررسی تمایل به پرداخت نشان میدهد که تمایل به پرداخت برای بهبود وضعیت ازدحام در مترو حدود 1/4 برابر اتوبوس و در هر دو بیش از رقم موجود بلیت آنهاست. همچنین تمایل به پراخت برای افزایش قابلیت اطمینان اتوبوس در حدود قیمت بلیت آن است.
[RbD1]جمله به لحاظ ادبی نیاز به اصلاح دارد
نوع مطالعه:
پژوهشي |
موضوع مقاله:
عمومى دریافت: 1403/3/19 | پذیرش: 1403/6/5