دوره 29، شماره 2 - ( تابستان 1403 )                   دوره29 شماره 2 صفحات 96-75 | برگشت به فهرست نسخه ها


XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Shahangian R, Ghasemi N. (2024). Estimation of the willingness to pay for public transport improvements. JEPR. 29(2), 75-96. doi:10.61186/jpbud.29.2.75
URL: http://eprj.ir/article-1-2290-fa.html
شاهنگیان ریحانه سادات، قاسمی ندا.(1403). برآورد تمایل به پرداخت برای بهبود خدمات حمل و نقل همگانی فصلنامه پژوهشنامه اقتصاد و برنامه ریزی 29 (2) :96-75 10.61186/jpbud.29.2.75

URL: http://eprj.ir/article-1-2290-fa.html


1- استادیار گروه اقتصاد و سیستم ها،مؤسسه عالی آموزش و پژوهش مدیریت و برنامه‌ریزی، تهران، ایران ، r.shahangian@imps.ac.ir
2- گروه اقتصاد و سیستم ها، مؤسسه عالی آموزش و پژوهش مدیریت و برنامه ریزی، تهران، ایران.
چکیده:   (1919 مشاهده)
این پژوهش به بررسی تمایل به پرداخت برای بهبود خدمات حمل و نقل همگانی به عنوان یکی از سیاست‌های مدیریت تقاضای حمل و نقل می‌پردازد. بهبود خدمات پیشنهادی شامل کاهش ازدحام داخل وسایل و زمان دسترسی مترو و اتوبوس و کاهش زمان سفر و افزایش قابلیت اطمینان اتوبوس است. اطلاعات مورد استفاده از نوع رجحان بیان شده است و افراد وسیله نقلیه انتخابی خود را در مواجهه با سناریوهای فرضی اعلام کرده‌اند. برای شناسایی عوامل موثر بر انتخاب وسیله، و تعیین تمایل به پرداخت، از مدل لوجیت آشیانه‌ای استفاده شده است. همان‌گونه که انتظار می‌رود نتایج مطالعه نشان می‌دهد که بهبود وضعیت ازدحام در مترو و اتوبوس مطلوبیت این گزینه‌ها را افزایش ‌می‌دهد. همچنین افزایش قابلیت اطمینان اتوبوس بر احتمال انتخاب این گزینه اثر مثبت دارد. کاهش زمان دسترسی در حالی در افزایش مطلوبیت مترو اثر مثبت دارد که بر مطلوبیت اتوبوس بی‌تأثیر است. از سوی دیگر کاهش زمان سفر مطابق انتظار بر مطلوبیت اتوبوس می‌افزاید. بررسی تمایل به پرداخت نشان می‌دهد که تمایل به پرداخت برای بهبود وضعیت ازدحام در مترو حدود 1/4 برابر اتوبوس و در هر دو بیش از رقم موجود بلیت آنهاست. همچنین تمایل به پراخت برای افزایش قابلیت اطمینان اتوبوس در حدود قیمت بلیت آن است.

 [RbD1]جمله به لحاظ ادبی نیاز به اصلاح دارد
متن کامل [PDF 664 kb]   (443 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: عمومى
دریافت: 1403/3/19 | پذیرش: 1403/6/5 | انتشار الکترونیک: 1403/10/23

فهرست منابع
1. Abbasi, M., Piccioni, C., Sarreshtehdari, A. and Lee, Y. J. (2022). Modeling travel mode choice under the effect of conges tion pricing: The case s tudy of Tehran. Advances in Transportation S tudies, 56, pp. 89-106.
2. Alimardani, P, and Kermanshah, M. (2008). An analysis of the willingness to pay for gasoline prices, Sharif Journal of Civil Engineering, 24 (44), pp. 13-20. (written in Persian)
3. Bachok, S., and Ponrahono, Z. (2017). Modelling willingness to pay for improved public transport services: The challenges of non-response to s tated preference hypothetical ques tions. Planning Malaysia, 15(1). [DOI:10.21837/pm.v15i1.250]
4. Baghes tani. A., Tayarani, M., Mamdoohi, A. R., Habibian, M. and Gao. O. (2023). Travel demand management implications during the COVID-19 pandemic: The case s tudy of Tehran. Sus tainability, 15, 1209. [DOI:10.3390/su15021209]
5. Batarce, M., Muñoz, J. C., and Ortúzar, J. D. (2016). Valuing crowding in public transport: Implications for cos t-benefit analysis. Transportation Research Part A, 91, pp. 358-378. [DOI:10.1016/j.tra.2016.06.025]
6. Bateman, I. J., and Willis, K. G. (eds) (2001). Valuing Environmental Preferences:Theory and Practice of the Contingent Valuation Method in the US, EU, and developing Countries, Oxford, pp. 645. [DOI:10.1093/0199248915.001.0001]
7. Bianco, M. J. (2000). Effective transportation demand management: Combining parking pricing, transit incentives, and transportation management in a commercial dis trict of Portland, Oregon. Transportation Research Record, 1711(1), pp. 46-54. [DOI:10.3141/1711-07]
8. Breidert, C. (2006), Es timation of willingness-to-pay, theory, measurement, application,Deutscher Universitätsverlag Wiesbaden.
9. Breidert, C., Hahsler, M., and Reutterer, T. (2006), A review of methods for measuring willingness-to-pay. Innovative Marketing, 2(4), pp. 8-32.
10. Bwambale, A., Uzondu, C., Islam, M., Rahman, F., Batool, Z., Isolo Mukwaya, P.,Wadud, Z. (2023). Willingness to pay for COVID-19 mitigation measures in public transport and paratransit in low-income countries. Transportation Research Part A, 167. [DOI:10.1016/j.tra.2022.103561] [PMID] []
11. Eboli, L. and Mazzulla, G. (2008). Willingness-to-pay of public transport users for improvement in service quality. European Transport, IS tIEE, Ins titute for the S tudy of Transport within the European Economic Integration, 38, pp. 107-118.
12. Halvorsen, A., Koutsopoulos, H. N., Lau, S., Au, T., and Zhao, J. (2016). Reducing subway crowding: Analysis of an off-peak discount experiment in Hong Kong. Transportation Research Record, 2544, pp. 38-46. [DOI:10.3141/2544-05]
13. Han, N. A., and Burris, M. W. (2018). The potential impact of incentives on managed lane travel. Journal of Transportation Technologies, 8 (4). [DOI:10.4236/jtts.2018.84014]
14. Hanna, N., and Dodge, H. R. (1997). Pricing: policies and procedures. Macmillan International Higher Education.
15. IranManesh. M, and Seyedabrishami, S. (2020). Analysis of effective factors and willingness to pay for alternative fuel vehicles in Tehran. Modares Civil Engineering Journal, 20(3), pp 203-214. (written in Persian)
16. Jedidi, K., and Jagpal, S. (2009). Willingness to pay: Measurement and managerial implications. In Rao, V. R. (Eds.), Handbook of pricing research in marketing, Edward Elgar Publishing. [DOI:10.4337/9781848447448.00010]
17. Kroes, E., Kouwenhoven, M., Debrincat, L., and Pauget, N. (2014). Value of crowding on public transport in Île-de-France, France. Transportation Research Record, 2417, pp. 37-45. [DOI:10.3141/2417-05]
18. Lee, L. Y., and Cheah, Y. K. (2014). Willingness-to-pay for monorail services: Case s tudy in Penang, Malaysia. Pertanika Journal of Social Sciences & Humanities, 22(1), 165-179.
19. Li, Z., and Hensher, D. A. (2011). Crowding and public transport: A review of willingness to pay evidence and its relevance in project appraisal. Transport Policy, 18 (6), pp. 880-887. [DOI:10.1016/j.tranpol.2011.06.003]
20. McFadden, D. (1979). Quantitive Methods for Analysing Travel Behaviour of Individuals: Some Recent Development. In D. A. Hensher & P. R. S topher (Eds), Behavioural Travel Modelling, Routledge.
21. McFadden, D. (1986). The choice theory approach to market research. Marketing Science, 5(4), pp. 275-297. [DOI:10.1287/mksc.5.4.275]
22. Meyer, M. D. (1999). Demand management as an element of transportation policy: Using carrots and s ticks to influence travel behavior. Transportation Research Part A, 33 (7-8), pp. 575-599. [DOI:10.1016/S0965-8564(99)00008-7]
23. Mirbaha, B, Sherafatipour, S. and Seyedabrishami, S. (2013) Presenting a willingness to pay model for users entering the conges ted priced urban areas (Case s tudy of Tehran), The 12th International Conference on Traffic and Transportation Engineering, Tehran, Iran. (written in Persian)
24. Piatkowski, D. P., Marshall, W. E., and Krizek K.J. (2019). Carrots versus s ticks: Assessing intervention effectiveness and implementation challenges for active transport. Journal of Planning Education and Research, 39(1). pp. 50-64. [DOI:10.1177/0739456X17715306]
25. Pujiati, A., Nihayah, D. M., Bowo, P. A., and Pras tiwi, F. S. (2019). Willingness to pay for improving the quality of public transportation. Jurnal Ekonomi dan Kebijakan, 12(2), pp. 365-381. [DOI:10.15294/jejak.v12i2.20302]
26. Selected report on Tehran transportation and traffic s tatis tics and information for 2019, Las tvisited in June 2024, (written in Persian) [https://www.ictte.ir/page_4588.html.]
27. Shahangian, R. S., Kermanshah, M. and Mokhtarian, P. L. (2012). Gender differences in response to policies targeting commute to automobile-res tricted central business dis trict: S tated preference s tudy of mode choice in Tehran, Iran. Transportation Research Record, 2320, pp. 80-89. [DOI:10.3141/2320-10]
28. Tan, R., and Lin, B. (2019). Public perception of new energy vehicles: Evidence from willingness to pay for new energy bus fares in China. Energy policy, 130, pp. 347-354. [DOI:10.1016/j.enpol.2019.04.010]
29. Tirachini, A., Hurtubia, R., Dekker, T., and Daziano, R. A. (2017). Es timation of crowding discomfort in public transport: Results from Santiago de Chile. Transportation Research Part A, 103, pp. 311-326. [DOI:10.1016/j.tra.2017.06.008]
30. Varian, H. R. (1992). Microeconomic Analysis, Viva Norton., New York.
31. Vasudevan, V., and Lunani, K. (2017). Willingness to pay for improvement in service quality of public transit sys tem. In: Tandon, M., Ghosh, P. (eds) Mobility Engineering, Springer, Singapore. [DOI:10.1007/978-981-10-3099-4_9] []
32. Venkatachalam, L. (2004). The contingent valuation method: A review. Environmental Impact Assessment Review, 24(1), pp. 89-124. [DOI:10.1016/S0195-9255(03)00138-0]
33. Victoria Transport Policy Ins titute (2024, May). Why Manage Transportation Demand? https://www.vtpi.org/tdm/tdm51.htm
34. Wicki, M., Huber, R. A., and Bernauer, M. (2020). Can policy-packaging increase public support for cos tly policies? Insights from a choice experiment on policies agains t vehicle emissions. Journal of Public Policy, 4, pp. 599 - 625. [DOI:10.1017/S0143814X19000205]
35. Worku, G. B. (2013). Demand for improved public transport services in the UAE: A Contingent valuation s tudy in Dubai. International Journal of Business and Management, 8(10), pp. 108- 125. [DOI:10.5539/ijbm.v8n10p108]
36. Zahabi, S. A. H., Miranda-Moreno, L. F., Patterson, Z., and Varla, P. (2012). Valuating the effects of land use and s trategies for parking and transit supply on mode choice of downtown commuters. Journal of Transport and Land Use, 5(2), pp. 103-119. [DOI:10.5198/jtlu.v5i2.260]

بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به فصلنامه پژوهشنامه اقتصاد و برنامه ریزی می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2025 CC BY-NC 4.0 |

Designed & Developed by : Yektaweb