دوره 1، شماره 10 - ( بهمن 1375 )                   دوره1 شماره 10 صفحات 107-95 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

ذاکرفر سیدمحمد. عوامل موثر بر میزان عرضه برنج در کشور فصلنامه برنامه ریزی و بودجه 1375; 1 (10) :107-95

URL: http://jpbud.ir/article-1-573-fa.html


سازمان برنامه و بودجه استان اصفهان
چکیده:   (4862 مشاهده)

برنج، یکی از مهمترین منابع غذایی مورد نیاز افراد جامعه می باشد. در کشور ما حدود 75 درصد این محصول در استانهای گیلان و مازندران تولید می شود و تنها 25 درصد از تولید به سایر استانهای برنج خیز کشور اختصاص دارد. هدف این پژوهش، بررسی عوامل موثر بر میزان عرضه برنج در کشور، برآورد الگوی عرضه به منظور تعیین میزان شدت تأثیر عوامل مختلف بر عرضه برنج و نیز به کارگیری نتایج بدست آمده به منظور اتخاذ سیاستهای مناسب برای افزایش عرضه برنج در کشور می باشد. در این پژوهش، از داده های سری زمانی (1350-1373) برای برآورد الگوی تعدیل جزئی "نرلاو" استفاده شده است. نتایج حاصل از برآورد الگوی عرضه برنج، نشان می دهد که نسبت قیمت برنج به قیمت کود با یک دوره تأخیر اثر معناداری بر میزان سطح زیرکشت برنج دارد. اما در کوتاه مدت، شالیکاران نسبت به قیمت برنج به قیمت کود واکنش شایان توجهی برای افزایش بازده در واحد سطح نشان نمی دهند. به نظر می رسد که این واکنش، بیشتر به دلیل افزایش قیمت نهادهای مصرفی و نیازهایی از قبیل آموزش بوده است. همچنین میزان بارندگی در افزایش بازده در واحد سطح موثرتر از افزایش سطح زیرکشت می باشد.

متن کامل [PDF 363 kb]   (1033 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي |
دریافت: 1391/11/16 | پذیرش: 1398/10/10 | انتشار الکترونیک: 1398/10/10

بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به فصلنامه برنامه ریزی و بودجه می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2025 CC BY-NC 4.0 | Planning and Budgeting

Designed & Developed by : Yektaweb