دوره 6، شماره 2 و 3 - ( خرداد و تير 1380 )                   دوره6 شماره 2 و 3 صفحات 102-61 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

فرزین محمدرضا. بررسی ساختار حمایتی از صنعت خودرو در ایران فصلنامه برنامه ریزی و بودجه 1380; 6 (2 و 3) :102-61

URL: http://jpbud.ir/article-1-769-fa.html


دانشگاه علامه طباطبایی
چکیده:   (4005 مشاهده)

امروزه با گسترش جهانی شدن و تقویت فعالیت های سازمان تجارت جهانی، سیاست های حمایتی یکی از موضوع های مهم مطرح در کشورهای در حال توسعه، به ویژه در زمینه طراحی و تدوین سیاست های تجاری و صنعتی است. سیاست های حمایتی تجاری دولت باعث تغییر ساختار انگیزشی، انتقال منابع و تغییر توان رقابتی بنگاه های تولیدی می شوند. مهم ترین عامل اتخاذ این سیاست ها، افزایش توان رقابتی بنگاه های تولیدی هر کشور در برابر بنگاه های خارجی است.

صنعت خودرو، از جمله صنایعی است که در ایران شدیداً متأثر از سیاست های حمایتی بوده است. این صنعت هم اکنون به عنوان نماد صنایع تحت حمایت ایران می باشد و در روند کاهش و تعدیل سیاست های حمایتی برای پیوستن به سازمان تجارت جهانی، نقشی مهم ایفا می نماید.

در این پژوهش، با استفاده از معیارهای نظری، شامل نرخ حمایت ضمنی، نرخ حمایت ضمنی، نرخ حمایت موثر و معیار هزینه منابع داخلی مبتنی بر روش داده- ستانده، به بررسی ساختار حمایت این صنعت پرداخته ایم. براین اساس، روش بهینه حمایت از این صنعت استفاده از نرخ تعرفه مقیاس ساز است و این صنعت در نرخ تعرفه ۵۰ درصد در نرخ ارز بازار آزاد قادر به ادامه حیات و رقابت با صنایع خارجی است.

متن کامل [PDF 929 kb]   (991 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي |
دریافت: 1392/2/23 | پذیرش: 1398/10/10 | انتشار الکترونیک: 1398/10/10

بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به فصلنامه برنامه ریزی و بودجه می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2024 CC BY-NC 4.0 | Planning and Budgeting

Designed & Developed by : Yektaweb