روش مطالعه به این صورت است که ابتدا 28 واحد از آموزشکدههای فنی و حرفهای انتخاب شده و سپس با توجه به نظرهای خبرگان، اقدام به تعیین ورودیها و خروجیهای مهم شده است. ورودیها عبارتند از: تعداد استادها، تعداد دانشجویان، فضای آموزشی، فضای کار عملی، بودجه و خروجیها شامل تعداد فارغالتحصیلان، تعداد قبولی، میانگین معدل، پژوهش استادها و پژوهش دانشجو است.
سپس هر یک از مدلهای DEA (مدل ثانویه CCR اصلاح شده خروجی محور) برای هر آموزشکده فرموله شده است. نتایج حاصل از حل این مدلها مشخص شدن دو گروه کارا و ناکاراست که تعداد آموزشکدههای کارا 20 عدد و آموزشکدههای ناکارا 8 عدد است و آموزشکدههایی که ناکارا ارزیابی شدهاند. نمرات کمتر از یک اخذ کردهاند، بنابراین قابل رتبهبندی هستند. اما واحدهایی که کارا ارزیابی شدهاند، همگی نمره یک گرفتهاند، بنابراین قابل رتبهبندی نیستند. برای رتبهبندی این آموزشکدهها از مدل اندرسون و پترسون استفاده شده که با توجه به آن و نتایج به دست آمده قبلی رتبهبندی کاملی از کل آموزشکدهها ارائه شده است. کاراترین آموزشکده، آموزشکده شهید شمسیپور تهران است. این بدان معناست که این آموزشکده نسبت به بقیه آموزشکدهها با ورودیهای کمتر، خروجیهای بیشتری ارائه نموده است و بیشترین کارایی را دارد.
در ادامه با استفاده از تحلیل حساسیت در مدل اجرا شده، اقدام به ارائه راهکارهایی برای کارا شدن 8 آموزشکده ناکارا شده است. گردآوری اطلاعات، کتابخانهای و میدانی بوده و با استفاده از برنامهریزی خطی DEA و کمک از متغیرهای مزدوج اطلاعات تحلیل شده است.
بازنشر اطلاعات | |
این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution 4.0 International License قابل بازنشر است. |