ممدوحی امیررضا، دلفان آذری امین، علیمرادی مهرداد. برآورد زمان سفر اتوبوس شهری با کاربست مدلهای بقا. فصلنامه برنامه ریزی و بودجه. 1398; 24 (3) :111-132
URL: http://jpbud.ir/article-1-1891-fa.html
1- دانشیار دانشکده مهندسی عمران و محیط زیست، دانشگاه تربیت مدرس ، armamdoohi@modares.ac.ir
2- دانشجوی کارشناسی ارشد اقتصاد، موسسه عالی آموزش و پژوهش مدیریت و برنامهریزی
3- مربی موسسه عالی آموزش و پژوهش مدیریت و برنامهریزی
چکیده: (505 مشاهده)
مدل غالب در پژوهشهای پیشین برای برآورد زمان سفر اتوبوس، رگرسیون خطی است که فرض محدودکننده توزیع نرمال را برای همه مشاهده ها دارد. از طرفی، مدلهای بقا امکان محاسبۀ احتمال پیشامد رویدادهایی را دارند که میتوانند در گذر زمان تغییر کنند. بنابراین، بررسی احتمال های رخدادی که با گذشت زمان تغییر میکنند، برای مدلهای خطرپایه مانند بقا ایدهآل هستند. در حالی که از این مدلها در حوزه زمان سفر اتوبوس کمتر استفاده می شود. در این پژوهش، مدلهای بقا زمان شکست شتابیده (AFT)، و رگرسیون خطی در قالب دو رویکرد کمانپایه و بخشپایه مقایسه میشوند. برای مدلسازی، دادههای موقعیت خودکار خودروها (AVL)، مربوط به 32 اتوبوس فعال در خط 313 شهر تهران (میدان سپاه تا میدان انقلاب)، شامل اطلاعات یک هفته از هر یک از ماههای اردیبهشت، مرداد، و آبان در سال 1394 بکار میرود. بر اساس نتایج، دقت مدلهای بقا در هر دو رویکرد مدلسازی بهتر از مدل رگرسیون خطی است. همچنین، برای مشاهده های زمان سفر کوتاه (کمتر از 100 ثانیه)، و بلند (بیش از 900 ثانیه)، عملکرد مدل رگرسیون خطی بسیار نامطلوب است. علاوه بر اینها، خط ویژه خلاف جهت که در این مسیر وجود دارد، بهطور میانگین حدود 15.7 درصد از زمان سفر اتوبوس را میکاهد.
نوع مطالعه:
پژوهشي |
موضوع مقاله:
توسعه اقتصادی، اقتصاد منطقه ای و رشد دریافت: 1399/2/6 | پذیرش: 1399/4/17 | انتشار الکترونیک: 1399/6/24