دوره 27، شماره 1 - ( بهار 1401 )                   دوره27 شماره 1 صفحات 93-57 | برگشت به فهرست نسخه ها


XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Fareghbal Khamene M, Ahmadi K, Rahmati M. (2022). Inequality of Intergovernmental Transfer of Value Added Taxes. JPBUD. 27(1), 57-93. doi:10.52547/jpbud.27.1.57
URL: http://jpbud.ir/article-1-2023-fa.html
فارغ بال خامنه محمدامین، احمدی خلیل، رحمتی محمدحسین. بررسی نابرابری در توزیع عوارض مالیات بر ارزش افزوده و اثر آن بر ضریب جینی (۱۳۹۸-۱۳۹۵) فصلنامه برنامه ریزی و بودجه 1401; 27 (1) :93-57 10.52547/jpbud.27.1.57

URL: http://jpbud.ir/article-1-2023-fa.html


1- اقتصاد، دانشگاه صنعتی شریف، تهران
2- اقتصاد دانشگاه شهید بهشتی
3- گروه اقتصاد، دانشگاه صنعتی شریف ، rahmati@sharif.edu
چکیده:   (2171 مشاهده)
پس از تصویب قانون مالیات بر ارزش افزوده در سال ۱۳۸۷، مقرر شد بخشی از درآمدهای آن تحت عنوان «عوارض ارزش افزوده» بین شهرداری‌ها و دهیاری‌ها توزیع گردد. سهم‌بری شهرداری‌ها و دهیاری‌های از درآمدهای مالیاتی «درآمدهای انتقالی درون‌حاکمیتی» نامیده و در بسیاری از کشورهای توسعه‌یافته، تامین‌کننده‌ی بخشی از بودجه‌ی دولت‌های محلی و به هدف کاهش نابرابری منطقه‌ای است. نحوه توزیع عوارض در سالیان مختلف هم در قوانین دائمی و هم در قوانین بودجه سنواتی بدلیل اهمیت همواره دستخوش تغییر بوده است. شایان ذکر است که نحوه و ساختار توزیع عوارض و اثر آن بر نابرابری بین‌منطقه‌ای از حیث دلالت‌های سیاستی واجد اهمیت است. این مطالعه با استفاده از داده‌های توزیع عوارض بین شهرستان‌ها (سامانه توزیع عوارض سازمان امور مالیاتی) نتیجه می‌گیرد که ضریب جینی توزیع عوارض مالیات بر ارزش افزوده در سطح استانی در سال ۱۳۹۵، 0/64 بوده که با تغییر قانون توزیع در سال ۱۳۹۶ با اندکی بهبود به 0/61 رسیده است. در سال ۱۳۹۷ تغییرات محسوسی نسبت به سال ۱۳۹۶ نداشته اما سال ۱۳۹۸ با توزیع ناعادلانه‌تر عوارض مالیات بر ارزش افزوده مواجه بوده‌ایم به طوریکه ضریب جینی توزیع آن با اندکی افزایش به 0/67 رسیده است. این مطالعه (۱) نشان می‌دهد توزیع عوارض قانون جدید مالیات بر ارزش افزوده ناعادلانه است (۲) بر اساس تخمین تصریح تابلویی بین‌استانی توزیع ناعادلانه عوارض موجب افزایش نابرابری درآمدی درون‌منطقه‌ای می‌شود (۳) پیشنهاداتی در جهت توزیع منصفانه‌تر عوارض پیشنهاد می‌دهد و ضرورت اصلاح قانون مالیات بر ارزش افزوده مصوب سال ۱۴۰۰ را برجسته می‌کند.
متن کامل [PDF 990 kb]   (390 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: توسعه اقتصادی، اقتصاد منطقه ای و رشد
دریافت: 1400/4/5 | پذیرش: 1401/3/21 | انتشار الکترونیک: 1401/4/15

فهرست منابع
1. Aragón, F. M., & Gayoso, V. J. (2005). Intergovernmental Transfers and Fiscal Effort in Peruvian Local Governments. Available at SSRN 773666. [DOI:10.2139/ssrn.773666]
2. Boadway, R. W., & Shah, A. (2007). Intergovernmental Fiscal Transfers: Principles and Practices: World Bank Publications.
3. Boadway, R., & Shah, A. (2009). Fiscal Federalism: Principles and Practice of Multiorder Governance: Cambridge University Press. [DOI:10.1017/CBO9780511626883]
4. Dilger, R. J. (2015). Federal Grants to State and Local Governments: A Historical Perspective on Contemporary Issues: Congressional Research Service.
5. Junghum, K., & Jorgen, L. (2008). Measuring Local Government Expenditure Needs. Korea Institute of Public Finance, Danish Ministry of Social Welfare, Copenhagen.
6. Kim, E., & Samudro, Y. N. (2017). The Impact of Intergovernmental Transfer Funds on Interregional Income Disparity in Indonesia. International Journal of Urban Sciences, 21(1), 22-40. [DOI:10.1080/12265934.2016.1240626]
7. Kitchen, H., McMillan, M., & Shah, A. (2019). Local Public Finance and Economics: Theory and the Practice-Introduction and Overview. In: Local Public Finance and Economics. Palgrave Macmillan. [DOI:10.1007/978-3-030-21986-4_1]
8. Raeispour, A., & Pajooyan, J. (2014). A Survey on Public Health Expenditure Investment Effects to Economic Growth & Productivity in Iran: A Regional Approach. Planning and Budgeting, 18(4), 43-68. [http://jpbud.ir/article-1-1116-fa.html]
9. Shah, A. (1991). The New Fiscal Federalism in Brazil. PRE Working Paper Series, No. 557
10. Shah, A. (1994). The Reform of Intergovernmental Fiscal Relations in Developing and Emerging Market Economies: World Bank Books. [DOI:10.1596/0-8213-2836-0]
11. Shah, A. (2006). Local Governance in Developing Countries: World Bank Publications. [DOI:10.1596/978-0-8213-6565-6]
12. Shah, A. (2012). Autonomy with Equity and Accountability: Toward a More Transparent, Objective, Predictable and Simpler (TOPS) System of central Financing of Provincial-Local Expenditures in Indonesia. World Bank Policy Research Working Paper, No. 6004. [DOI:10.1596/1813-9450-6004]
13. Shah, A. (2014). Fiscal Federalism and Macroeconomic Governance: For Better or for Worse. Annals of Economics and Finance, 15(1), 243-282.
14. Shah, A., Qibthiyyah, R., & Dita, A. (2012). General Purpose Central-Provincial-Local Transfers (Dau) in Indonesia: From Gap Filling to Ensuring Fair Access to Essential Public Services for All. World Bank Policy Research Working Paper, No. 6075. [DOI:10.1596/1813-9450-6075]
15. Slack, E. (2007). Managing the Coordination of Service Delivery in Metropolitan Cities: The Role of Metropolitan Governance: World Bank Publications. [DOI:10.1596/1813-9450-4317]
16. Yarmohammadian, N., & Aghajani Memaar, E. (2014). Typology of Budgeting Transaction of Government to Municipalities (Local Government) in Iran. Planning and Budgeting, 19(2), 169-196. [http://jpbud.ir/article-1-1191-fa.html]
17. Yeeles, A. (2015). Intergovernmental Fiscal Transfers and Geographical Disparities in Local Government Income in the Philippines. Journal of Southeast Asian Economies, 32(3), 390-401. [DOI:10.1355/ae32-3f]

بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به فصلنامه برنامه ریزی و بودجه می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2024 CC BY-NC 4.0 | Planning and Budgeting

Designed & Developed by : Yektaweb