در ادبیات اخیر اقتصادی، کارآفرینی، عاملی مهم در رشد اقتصادی کشورها محسوب شده است. از این رو، ترویج کارآفرینی در سیاستهای اقتصادی دولتها توصیه شده است. تأثیر سرمایه کارآفرینی در کنار سرمایه فیزیکی و نیروی کار در تابع تولید ملی، بسیار حایز اهمیت است. سرمایه کارآفرینی، ظرفیت یک اقتصاد برای ایجاد رفتار کارآفرینانه است. رشد سرمایه مذکور، موجب افزایش تعداد کارآفرینان میشود. کارآفرینان با نوآوری و ایجاد رقابت، موجب افزایش بهرهوری و اشتغال میشوند که این وضعیت، در نهایت به رشد اقتصادی میانجامد. در مقاله حاضر، با بررسی موضوع کارآفرینی از بعد کلان اقتصادی، پیشنهادهایی کاربردی به منظور افزایش کارآفرینی در اقتصاد ایران بیان شده است. تعلیم کارآفرینی و حمایت از کارآفرینان، به منظور افزایش آن در کوتاهمدت پیشنهاد شده است. همچنین استفاده از کارآفرینان موفق و پرهیز از مدرکگرایی در تعلیم کارآفرینان توصیه شده است. در بلندمدت، اجرای سیاستهایی که موجب رشد سرمایه کارآفرینی شوند، به میزان بسیاری رشد اقتصادی کشور را افزایش میدهد. از جمله سیاستهای مذکور، فرهنگسازی برای ایجاد گرایش به کار و خوداشتغالی، تولید دانشهای جدید و وضع قوانین مناسب به منظور تسهیل کسب و کار است.
بازنشر اطلاعات | |
![]() |
این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution 4.0 International License قابل بازنشر است. |