بازارهای جهانی، دروازههای خود را به روی جریان آزاد کالاها و خدمات، سرمایهگذاری و دیگر فعالیتهای اقتصادی گشوده و موانعی که در گذشته بر سر راه تجارت در سطح جهانی موجود بود، کمتر شده و گسترش وسایل ارتباطی، تأثیر عامل زمان و مکان را در مبادلات تجاری کاهش داده است. تحولات گسترده در حوزههای مختلف، ماهیت فعالیت اقتصادی را به نحو چشمگیری تغییر داده و بازارهای بینالمللی، مستعد انجام هر گونه فعالیت تجاری شده است. با این حال، بهرهبرداری از این فضای آماده برای تجارت بینالمللی، نیازمند توسعۀ توانمندیهای صادرکنندگان است، به نحوی که بتوانند الزامات شرایط جدید را درک کنند، نقاط ضعف خود را بشناسند و در ترمیم و تقویت آنها کوشش کنند. بر این اساس، استانداردهای زیادی برای اطمینان از توانایی صادرکنندگان، تدوین میگردد و برنامههای گستردهای به منظور ارتقای توانمندی آنها طراحی و اجرا میشود. در این مقاله، هدف آن است تا با تکنیکهای مرتبط با این موضوع، میزان توانمندیهای صادرکنندگان استان ارزیابی شود و با بررسی نقاط قوت و ضعف آنها، راهکارهایی برای ارتقاء این توانمندیها ارائه گردد. این مقاله، در هشت قسمت شامل: مقدمه، مروری بر مطالعات خارجی و داخلی، مرور پیشینۀ نظری، روش تحقیق، بررسی وضعیت تولید چرم در استان آذربایجانشرقی، سنجش میزان توانمندی صادرکنندگان صنعت چرم استان و نتیجهگیری تدوین شده است. نتایج بهدست آمده از مطالعۀ میدانی نشان میدهد سطح توانمندی صادرکنندگان صنعت چرم استان آذربایجان شرقی 2/7 میباشد که پایینتر از نمره متوسط است (نمرۀ متوسط سطح توانمندی بر اساس روششناسی تحقیق، 5/11 است)
بازنشر اطلاعات | |
این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution 4.0 International License قابل بازنشر است. |