دوره 27، شماره 2 - ( تابستان 1401 )                   دوره27 شماره 2 صفحات 88-51 | برگشت به فهرست نسخه ها


XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Fardhariri A, Taiebnia A, Tavakolian H. (2022). Financial Inclusion and Monetary Policy in Iran. JPBUD. 27(2), 51-88. doi:10.52547/jpbud.27.2.51
URL: http://jpbud.ir/article-1-2085-fa.html
فرد حریری علیرضا، طیب‌نیا علی، توکلیان حسین. شمول مالی و سیاست پولی در ایران فصلنامه برنامه ریزی و بودجه 1401; 27 (2) :88-51 10.52547/jpbud.27.2.51

URL: http://jpbud.ir/article-1-2085-fa.html


1- دانشکده اقتصاد دانشگاه تهران، ایران. ، alirezahariri@ut.ac.ir
2- دانشکده اقتصاد دانشگاه تهران، ایران.
3- دانشکده اقتصاد دانشگاه علامه طباطبائی، تهران، ایران.
چکیده:   (3222 مشاهده)
هدف پژوهش حاضر بررسی اثربخشی سیاست پولی و پیامدهای آن برای خانوارهای برخوردار و نابرخوردار از شمول مالی (خانوارهای ناهمگن بر اساس شمول مالی) در ایران است. مدل مورد استفاده در این پژوهش، مدل تعادل عمومی پویای تصادفی کینزی جدید است که بر اساس داده‌های اقتصاد ایران کالیبره شده است. نتایج تحلیل واکنش نشان می‌دهد که علی‌رغم اینکه بخش قابل‌توجهی از جمعیت نابرخوردار از شمول مالی (حدود ۴۵ درصد) هستند، تکانه سیاست پولی انقباضی به کاهش قابل‌توجه تورم و تولید منجر می‌شود. علاوه بر این، سیاست پولی انقباضی، مصرف خانوارهای نابرخوردار از شمول مالی را بیشتر از خانوارهای برخوردار از شمول مالی کاهش می‌دهد، چرا که خانوارهای برخوردار از شمول مالی به دلیل دسترسی به ابزارهای مالی قادر به جذب این تکانه‌ هستند و بنابراین می‌توانند مصرف را بهطور موثرتری نسبت به خانوارهای نابرخوردار از شمول مالی هموار کنند. مقایسه نتایج الگو با حالت شمول مالی کامل نشان‌دهندۀ آن است که سیاست پولی انبساطی در حالت شمول مالی کامل موجب رشد بیشتر تولید با هزینه افزایش تورم کمتر می‌شود. پس تلاش برای تضمین شمول مالی کامل توصیه می‌شود تا سیاست پولی بتواند بهطور کامل به اهداف خود دست یابد.
متن کامل [PDF 3210 kb]   (1168 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: اقتصاد کلان
دریافت: 1400/11/20 | پذیرش: 1401/5/23 | انتشار الکترونیک: 1401/9/26

فهرست منابع
1. Agénor, P.-R., Alper, K., & Da Silva, L. P. (2012). Capital Requirements and Business Cycles with Credit Market Imperfections. Journal of Macroeconomics, 34(3), 687-705. [DOI:10.1016/j.jmacro.2012.02.007]
2. Bahrami, J., & Ghoreishi, N. (2011). Analyzing the Monetary Policy in Iran Economy by Using a Dynamic Stochastic General Equilibrium Model. Economical Modeling, 5(13), 1-22.
3. Beck, T., Demirgüç-Kunt, A., & Levine, R. (2007). Finance, Inequality and the Poor. Journal of Economic Growth, 12(1), 27-49. [DOI:10.1007/s10887-007-9010-6]
4. Bilbiie, F. O. (2008). Limited Asset Markets Participation, Monetary Policy and (Inverted) Aggregate Demand Logic. Journal of Economic Theory, 140(1), 162-196. [DOI:10.1016/j.jet.2007.07.008]
5. Brownbridge, M., Bwire, T., Rubatsimbira, D., & Tinyinondi, G. (2017). The Impact of Financial Inclusion on the Interest Rate Channel of the Monetary Policy Transmission Mechanism. Bank of Uganda, Working Paper Series(05).
6. Christiano, L. J., Eichenbaum, M., & Evans, C. L. (2005). Nominal Rigidities and the Dynamic Effects of a Shock to Monetary Policy. Journal of Political Economy, 113(1), 1-45. [DOI:10.1086/426038]
7. Claessens, S. (2006). Access to Financial Services: A Review of the Issues and Public Policy Objectives. The World Bank Research Observer, 21(2), 207-240. [DOI:10.1093/wbro/lkl004]
8. Coenen, G., & Straub, R. (2005). Does Government Spending Crowd In Private Consumption? Theory and Empirical Evidence for the Euro Area. International Finance, 8(3), 435-470. [DOI:10.1111/j.1468-2362.2005.00166.x]
9. Demirgüç-Kunt, A., & Levine, R. (2009). Finance and Inequality: Theory and Evidence. Annual Review of Financial Economics, 1(1), 287-318. [DOI:10.1146/annurev.financial.050808.114334]
10. Di Bartolomeo, G., Rossi, L., & Tancioni, M. (2011). Monetary Policy, Rule-of-Thumb Consumers and External Habits: A G7 Comparison. Applied Economics, 43(21), 2721-2738. [DOI:10.1080/00036840903357447]
11. Fernández-Villaverde, J., & Rubio-Ramírez, J. F. (2009). A Baseline DSGE Model: University of Pennsylvania.
12. Forni, L., Monteforte, L., & Sessa, L. (2009). The General Equilibrium Effects of Fiscal Policy: Estimates for the Euro Area. Journal of Public Economics, 93(3-4), 559-585. [DOI:10.1016/j.jpubeco.2008.09.010]
13. Furlanetto, F., & Seneca, M. (2012). Rule‐of‐Thumb Consumers, Productivity, and Hours. The Scandinavian Journal of Economics, 114(2), 658-679. [DOI:10.1111/j.1467-9442.2012.01699.x]
14. Galí, J., López-Salido, D., & Vallés, J. (2004). Rule-of-Thumb Consumers and the Design of Interest Rate Rules. In: National Bureau of Economic Research Cambridge, Mass., USA. [DOI:10.3386/w10392]
15. Galí, J., López-Salido, J. D., & Vallés, J. (2007). Understanding the Effects of Government Spending on Consumption. Journal of the European Economic Association, 5(1), 227-270. [DOI:10.1162/JEEA.2007.5.1.227]
16. Gerali, A., Neri, S., Sessa, L., & Signoretti, F. M. (2010). Credit and Banking in a DSGE Model of the Euro Area. Journal of Money, Credit and Banking, 42(1), 107-141. [DOI:10.1111/j.1538-4616.2010.00331.x]
17. Ghiaie, H., Tabarraei, H., & Shahmoradi, A. (2021). Financial Rigidities and Oil‐Based Business Cycles. International Journal of Finance & Economics, 26(4), 5183-5196. [DOI:10.1002/ijfe.2060]
18. Global Findex Database (2019). [https://globalfindex.worldbank.org]
19. Guerra-Salas, J. (2014). Government Investment and the Business Cycle in Oil-Exporting Countries. Bronx: Fordham University.
20. Islam, T., & Zafar, Z. (2017). A Time Series Analysis of Aggregate Consumption Function for Pakistan. Argumenta Oeconomica, 1(38), 243-255. [DOI:10.15611/aoe.2017.1.09]
21. Iyer, T. (2016). Optimal Monetary Policy in an Open Emerging Market Economy. Federal Reserve Bank of Chicago, Working Paper, No. 2016-06. [DOI:10.24149/gwp272]
22. Leyshon, A., & Thrift, N. (1995). Geographies of Financial Exclusion: Financial Abandonment in Britain and the United States. Transactions of the Institute of British Geographers, 20(3), 312-341. [DOI:10.2307/622654]
23. Mankiw, N. G. (2000). The Savers-Spenders Theory of Fiscal Policy. American Economic Review, 90(2), 120-125. [DOI:10.1257/aer.90.2.120]
24. Mehregan, N., & Daliri, H. (2013). Banks Respond to Monetary Policy Shocks Based on DSGE Model. Quarterly Journal of Economic Research and Policies, 21(66), 39-68. [http://qjerp.ir/article-1-725-fa.html]
25. Mehrotra, A., & Nadhanael, G. (2016). Financial Inclusion and Monetary Policy in Emerging Asia. In Financial Inclusion in Asia (pp. 93-127): Springer. [DOI:10.1057/978-1-137-58337-6_4]
26. Motavaseli, M., Ebrahimi, I., Shahmoradi, A., & Komijani, A. (2011). A New Keynesian Dynamic Stochastic General Equilibrium (DSGE) Model for an Oil Exporting Country. The Economic Research, 10(4), 87-116. [http://ecor.modares.ac.ir/article-18-8998-fa.html]
27. Papadavid, P. (2016). Broadening Financial Inclusion in Sub-Saharan Africa: Policies Should Prioritise Financial Stability. Macroeconomic Impact Series, 19 October. [https://cdn.odi.org/media/documents/10958.pdf]
28. Rangarajan, C. (2008). Report of the Committee on Financial Inclusion. Ministry of Finance, Government of India.
29. Ratto, M., Roeger, W., & in't Veld, J. (2009). QUEST III: An Estimated Open-Economy DSGE Model of the Euro Area with Fiscal and Monetary Policy. Economic Modelling, 26(1), 222-233. [DOI:10.1016/j.econmod.2008.06.014]
30. Rosenzweig, M. R., & Wolpin, K. I. (1993). Credit Market Constraints, Consumption Smoothing, and the Accumulation of Durable Production Assets in Low-Income Countries: Investments in Bullocks in India. Journal of Political Economy, 101(2), 223-244. [DOI:10.1086/261874]
31. Roshan, R. (2019). Determination of the Percentage of Hand-to-Mouth Consumers among Iranian Households: CCAPM Framework and Euler's Equations. Quarterly Journal of Economic Research and Policies, 27(89), 199-231. [http://qjerp.ir/article-1-2158-fa.html]
32. Sahabi, B., Zolfaghari, M., & Alavi, S. (2020). Impact of Financial and Trade Openness on Financial Development in Oil and Non-Oil Developing Countries Using the Panel ARDL Approach (With Emphasis on Institutional Components). Planning and Budgeting, 24(4), 3-42. [http://jpbud.ir/article-1-1772-fa.html] [DOI:10.29252/jpbud.24.4.3]
33. Sahay, M. R., Cihak, M., N'Diaye, M. P., Barajas, M. A., Mitra, M. S., Kyobe, M. A., . . . Yousefi, M. R. (2015). Financial Inclusion: Can It Meet Multiple Macroeconomic Goals? International Monetary Fund. [DOI:10.5089/9781513585154.006]
34. Salehian Behrouz, M., & Erfani, A. (2019). Analyzing Fiscal and Monetary Policies in the Form of an Open DSGE Model for the Iranian Economy. New Economy and Trad, 13(4), 159-179. [http://jnet.ihcs.ac.ir/article_3889.html]
35. Smets, F., & Wouters, R. (2007). Shocks and Frictions in US Business Cycles: A Bayesian DSGE Approach. American Economic Review, 97(3), 586-606. [DOI:10.1257/aer.97.3.586]
36. Takyi, P. O., & Leon-Gonzalez, R. (2020). Monetary Policy and Financial Exclusion in an Estimated DSGE Model of Sub-Saharan African Economies. International Economic Journal, 34(2), 317-346. [DOI:10.1080/10168737.2020.1729835]
37. Tavakolian, H., & Komijani, A. (2012). Monetary Policy under Fiscal Dominance and Implicit Inflation Target in Iran: A DSGE Approach. Journal of Economic Modeling Research, 3(8), 87-117. [http://jemr.khu.ac.ir/article-1-539-fa.html]
38. امیرزاده گوغری، احسان؛ نجفی زیارانی، فاطمه، و طاهری، هما (1397). تحلیل وضعیت دسترسی خانوار به تسهیلات خرد با رویکرد داده‎ کاوی. نشریه کار و جامعه، 1(223)، 32-19.
39. عینیان، مجید (1394). شمول مالی در ایران؛ مقایسه‌ای بر اساس معیارهای پایه‌ای گروه ۲۰. پژوهشکده پولی و بانکی بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران. [https://mbri.ac.ir/userfiles/file/working%20paper/1394/MBRI-PN-94017-einian.pdf]

بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به فصلنامه برنامه ریزی و بودجه می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2024 CC BY-NC 4.0 | Planning and Budgeting

Designed & Developed by : Yektaweb