دوره 27، شماره 3 - ( پاییز 1401 )                   دوره27 شماره 3 صفحات 108-75 | برگشت به فهرست نسخه ها


XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Maghsoudpour M, Salimifar M, Salehnia N. (2022). Selecting the Government Financial Rule for Reducing the Negative Effects of the Oil Sanctions on the Selected Macroeconomic Variables in Iran: Adopting the Stock-Flow Consistent Model. JPBUD. 27(3), 75-108. doi:10.52547/jpbud.27.3.75
URL: http://jpbud.ir/article-1-2141-fa.html
مقصودپور محمدعلی، سلیمی فر مصطفی، صالح نیا نرگس. انتخاب قاعدۀ مالی برای دولت با هدف کاهش آثار منفی تحریم نفتی بر متغیرهای منتخب اقتصاد کلان در ایران: کاربردی از مدل تطبیق روانه انباره فصلنامه برنامه ریزی و بودجه 1401; 27 (3) :108-75 10.52547/jpbud.27.3.75

URL: http://jpbud.ir/article-1-2141-fa.html


1- دانشکده علوم اداری و اقتصادی، دانشگاه فردوسی مشهد، ایران
2- دانشکده علوم اداری و اقتصادی، دانشگاه فردوسی مشهد، ایران ، mostafa@um.ac.ir
چکیده:   (1132 مشاهده)
قواعد مالی می ­توانند با منظم ساختن روابط مالی بخش عمومی، از نوسانها و تلاطم­ های بودجه­ ای جلوگیری کنند. این پژوهش برای انتخاب قاعدۀ مالی، چهار قاعدۀ مالی را در چارچوب مدل تطبیق روانه انباره تحلیل می‌کند. این قواعد عبارتاند از: مخارج دولت به عنوان نسبت ثابتی از تولید ناخالص داخلی، کسری بودجه دولت به عنوان نسبت ثابتی از تولید ناخالص داخلی، بدهی دولت به عنوان نسبت ثابتی از تولید ناخالص داخلی، و بودجه متوازن. نتایج شبیه ­سازی مدل پژوهش برای دورۀ زمانی 50 ساله (1440-1390) نشان می­ دهد که انتخاب قاعدۀ مالی بسته به اهدف دولت، افق زمانی مورد نظر، و شرایط حاکم بر اقتصاد می ­تواند متفاوت باشد. از میان قواعد مورد بررسی، قاعدۀ مخارج دولت به عنوان نسبت ثابتی از تولید ناخالص داخلی در شرایط تحریم نفتی بهینه است و آثار منفی تحریم نفت بر متغیرهای اقتصاد کلان منتخب مدل را کاهش می­ دهد. با توجه به اهمیت انتخاب قاعدۀ مالی متناسب با تغییر شرایط اقتصادی مانند تحریم نفتی، پیشنهاد می­ گردد که قواعد مالی متناسب با شرایط اقتصاد کشور و اهداف سیاستگذار طراحی گردد و با تغییر شرایط اقتصادی یا تغییر در اولویت اهداف، بازنگری شود و در صورت لزوم تغییر کند.
 
متن کامل [PDF 1401 kb]   (311 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: اقتصاد بخش عمومی
دریافت: 1401/6/5 | پذیرش: 1401/9/26 | انتشار الکترونیک: 1401/11/19

فهرست منابع
1. Alesina, A. F., & Tabellini, G. (1988). Voting on the Budget Deficit. National Bureau of Economic Research Cambridge, Working Paper No. 2759. [DOI:10.3386/w2759]
2. Altunbaş, Y., & Thornton, J. (2019). The Impact of Financial Development on Income Inequality: A Quantile Regression Approach. Economics Letters, 175(1), 51-56. [DOI:10.1016/j.econlet.2018.12.030]
3. Alvani, S. M., Poorezat, A., & Nikmaram, S. (2012). Reflection on Interest Groups' Influences on Budgeting in Iran. Journal of Management Research in Iran, 16(1), 1-18. [https://mri.modares.ac.ir/article_50.html]
4. Bahrami, J., & Rafei, M. (2014). Sound Fiscal Reactions to Stochastic Shocks: A DSGE Approach. Iranian Journal of Economic Research, 19(58), 1-37. [https://ijer.atu.ac.ir/article_977.html]
5. Baltar, C. T. (2015). Inflation and Economic Growth in an Open Developing Country: The Case of Brazil. Cambridge Journal of Economics, 39(5), 1263-1280. [DOI:10.1093/cje/beu073]
6. Bjørnland, H. C., & Thorsrud, L. A. (2019). Commodity Prices and Fiscal Policy Design: Procyclical Despite a Rule. Journal of Applied Econometrics, 34(2), 161-180. [DOI:10.1002/jae.2669]
7. Burgess, S., Burrows, O., Godin, A., Kinsella, S., & Millard, S. (2016). A Dynamic Model of Financial Balances for the United Kingdom. Staff Working Paper No. 614 [DOI:10.2139/ssrn.2835386]
8. Byrialsen, M., & Raza, H. (2020). An Empirical Stock-Flow Consistent Macroeconomic Model for Denmark. Levy Economics Institute, Working Papers Series. No. 942. [DOI:10.2139/ssrn.3515450]
9. Dafermos, Y., Nikolaidi, M., & Galanis, G. (2017). A Stock-Flow-Fund Ecological Macroeconomic Model. Ecological Economics, 131(1), 191-207. [DOI:10.1016/j.ecolecon.2016.08.013]
10. Davoodi, M. H. R., Elger, P., Fotiou, A., Garcia-Macia, M. D., Han, X., Lagerborg, A., . . . Medas, M. P. A. (2022). Fiscal Rules and Fiscal Councils: Recent Trends and Performance during the COVID-19 Pandemic. International Monetary Fund, Working Paper, WP/22/11 [DOI:10.5089/9798400200472.001]
11. Dunz, N., Naqvi, A., & Monasterolo, I. (2021). Climate Sentiments, Transition Risk, and Financial Stability in a Stock-Flow Consistent Model. Journal of Financial Stability, 54(1), 100872. [DOI:10.1016/j.jfs.2021.100872]
12. Farhadi, D., Danesh, H. A., Ansari Samani, H., & Keshavarz, H. (2019). The Effect of Countercyclical Fiscal Rules on the Iranian Economy with an Emphasis on the Oil Sector (With the National Development Fund). Economic Growth and Development Research, 9(36), 77-94. [https://egdr.journals.pnu.ac.ir/article_5822.html]
13. Ghasemi, M., & Mohajeri, P. (2015). Appropriate Fiscal Rules for Financial Policy in Iran. Planning and Budgeting, 20(2), 59-84. [http://jpbud.ir/article-1-1149-fa.html]
14. Godley, W., & Lavoie, M. (2006). Monetary Economics: An Integrated Approach to Credit, Money, Income, Production and Wealth: Palgrave Macmillan.
15. Gouvea, R. R., & Lima, G. T. (2013). Balance‐of‐Payments‐Constrained Growth in a Multisectoral Framework: A Panel Data Investigation. Journal of Economic Studies, 40(2), 240-254. [DOI:10.1108/01443581311283691]
16. Jalles, J. T. (2018). Fiscal Rules and Fiscal Counter-Cyclicality. Economics Letters, 170(1), 159-162. [DOI:10.1016/j.econlet.2018.06.020]
17. Kopits, G., & Symansky, S. (1998). Fiscal Policy Rules. International Monetary Found, Occasioanl Paper 162. [DOI:10.5089/9781557757043.084]
18. Lavoie, M. (2014). A Comment on 'Endogenous Money and Effective Demand': A Revolution or a Step Backwards? Review of Keynesian Economics, 2(3), 321-332. [DOI:10.4337/roke.2014.03.04]
19. Leeper, E. M., Walker, T. B., & Yang, S.-C. S. (2010). Government Investment and Fiscal Stimulus. Journal of Monetary Economics, 57(8), 1000-1012. [DOI:10.1016/j.jmoneco.2010.09.002]
20. Mazzi, B. (2013). Treasury Finance and Development Banking: A Guide to Credit, Debt, and Risk: John Wiley & Sons. [DOI:10.1002/9781118738177]
21. Mercure, J.-F., Pollitt, H., Viñuales, J. E., Edwards, N. R., Holden, P. B., Chewpreecha, U., . . . Knobloch, F. (2018). Macroeconomic Impact of Stranded Fossil Fuel Assets. Nature Climate Change, 8(7), 588-593. [DOI:10.1038/s41558-018-0182-1]
22. Moreno-Brid, J. C. (1998). On Capital Flows and the Balance-of-Payments-Constrained Growth Model. Journal of Post Keynesian Economics, 21(2), 283-298. [DOI:10.1080/01603477.1998.11490194]
23. Moreno‐Brid, J. C. (2003). Capital Flows, Interest Payments and the Balance‐of‐Payments Constrained Growth Model: A Theoretical and Empirical Analysis. Metroeconomica, 54(2‐3), 346-365. [DOI:10.1111/1467-999X.00170]
24. Nikiforos, M., & Zezza, G. (2018). Stock‐Flow Consistent Macroeconomic Models: A Survey. Analytical Political Economy, 31(5), 63-102. [DOI:10.1002/9781119483328.ch4]
25. Omotosho, B. S. (2022). Oil Price Shocks and Monetary Policy in Resource-Rich Economies: Does Capital Matter? Journal of Economic Dynamics and Control, 143(1), 104479. [DOI:10.1016/j.jedc.2022.104479]
26. Papadimitriou, D. B., Nikiforos, M., & Zezza, G. (2013). The Greek Economic Crisis and the Experience of Austerity: A Strategic Analysis. The Levy Economics Institute of Bard College, 1-25.
27. Papadimitriou, D. B., Nikiforos, M., & Zezza, G. (2016). A Complementary Currency and Direct Job Creation Hold the Key to Greek Recovery. Levy Economics Institute.
28. Persson, T., & Svensson, L. E. (1989). Why a Stubborn Conservative Would Run a Deficit: Policy with Time-Inconsistent Preferences. The Quarterly Journal of Economics, 104(2), 325-345. [DOI:10.2307/2937850]
29. Rogoff, K. S. (1987). Equilibrium Political Budget Cycles. National Bureau of Economic Research Cambridge, Working Paper No. 2428. [DOI:10.3386/w2428]
30. Schaechter, M. A., Kinda, M. T., Budina, M. N., & Weber, A. (2012). Fiscal Rules in Response to the Crisis: Toward the" Next-Generation" Rules: A New Dataset: International Monetary Fund, Working Paper, WP/12/187. [DOI:10.5089/9781475505351.001]
31. Tavakolian, H., Mohammadi, T., & Siami Iraqi, S. (2020). Determining the Fiscal Rule of the Budget Balance for the Iran Economy, Stochastic Dynamic General Balance Approach (DSGE). Quarterly Journal of Economic Research and Policies, 28(95), 7-53. [http://qjerp.ir/article-1-2647-fa.html] [DOI:10.52547/qjerp.28.95.7]
32. Thirlwall, A. P. (1979). The Balance of Payments Constraint as an Explanation of International Growth Rate Differences. BNL Quarterly Review, 32(128), 45-53.
33. Thirlwall, A. P. (2012). Balance of Payments Constrained Growth Models: History and Overview. In P. A. Cerqueira (Ed.), Models of Balance of Payments Constrained Growth (pp. 11-49): Palgrave Macmillan. [DOI:10.1057/9781137023957_2]
34. Thirlwall, A. P., & Hussain, M. N. (1982). The Balance of Payments Constraint, Capital Flows and Growth Rate Differences between Developing Countries. Oxford Economic Papers, 34(3), 498-510. [DOI:10.1093/oxfordjournals.oep.a041565]
35. Zezza, F. (2018). Stock-Flow Consistent Macroeconomic Models: Theory, Practice and Applications. Unpublished Phd Thesis, University of Siena.
36. پهلوانی، مصیب؛ دهمرده، نظر، و حسینی، سیدمهدی (1386). تخمین توابع تقاضای صادرات و واردات در اقتصاد ایران با استفاده از روش همگرایی ARDL. نشریه بررسي‎هاي اقتصادي، 4(3)، 120-101.
37. مرکز پژوهش¬های مجلس شورای اسلامی (1394). ضرورت تعيين قواعد مالي براي منابع و مصارف دولت. معاونت پژوهش¬هاي اقتصادي مجلس، دفتر مطالعات بخش عمومي (گروه بودجه)، شماره مسلسل 14663. [https://rc.majlis.ir/fa/report/show/952421]

بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به فصلنامه برنامه ریزی و بودجه می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2024 CC BY-NC 4.0 | Planning and Budgeting

Designed & Developed by : Yektaweb