سال 26، شماره 1 - ( بهار 1400 )                   دوره26 شماره 1 صفحات 69-113 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Madanizadeh A, Saedi M. Pricing Behavior Indicators and the Factors Affecting It: Evidence from Refah Stores’ Price Microdata. JPBUD. 2021; 26 (1) :69-113
URL: http://jpbud.ir/article-1-1974-fa.html
مدنی زاده علی، ساعدی معصومه. شاخص‌های رفتار قیمتگذاری و عوامل موثر بر آن: شواهدی از داده‌های خرد قیمتی کالاهای عرضه ‌شده در فروشگاه رفاه. فصلنامه برنامه ریزی و بودجه. 1400; 26 (1) :69-113

URL: http://jpbud.ir/article-1-1974-fa.html


1- استادیار اقتصاد دانشگاه صنعتی شریف، تهران، ایران ، madanizadeh@sharif.edu
2- کارشناسی ارشد اقتصاد، دانشگاه صنعتی شریف، تهران، ایران
چکیده:   (170 مشاهده)
چسبندگی قیمت‌ها که با شاخص‌هایی همچون بسامد تغییرات قیمت و دورۀ ماندگاری قیمت‌ها اندازه‌گیری می‌شود، یکی از مولفه‌های تاثیرگذار بر نحوه مدیریت و کنترل نقش‌آفرینی سیاست‌های پولی در اقتصاد است. در واقع، می‌توان گفت چسبندگی قیمت‌ها از جهت ایجاد امکان بهبود متغیرهای حقیقی در کوتاه‌مدت به نفع سیاستگذاری پولی است. کشف عوامل موثر بر شاخص‌های رفتار قیمتگذاری نیز به سیاستگذار پولی این امکان را می‌دهد که بتواند از طریق رصد تحولات این عوامل تاثیرگذار، تغییرات شاخص‌های رفتار قیمتگذاری را تا حدودی پیش‌بینی کند. محاسبات صورت‏ گرفته برای دوره زمانی 17 ساله _ از آبان 1379 تا مهر 1396 _ با استفاده از 84 میلیون داده خرد قیمتی کالاهای عرضه ‏شده در فروشگاه‌های زنجیره‌ای رفاه که وزن ۵۰ درصدی از سبد مصرفی خانوارها را شامل می‌شود، حاکی از آن است که قیمت کالاها به‏ طور متوسط بیش از 2/52 ماه ماندگاری ندارد و در هر ماه به‏ طور متوسط قیمت دست‏کم 47/34 درصد کالاهای مورد بررسی دستخوش تغییر شده است. این امر نشانگر کم بودن چسبندگی قیمت در ایران است. در راستای کشف عوامل موثر بر شاخص‌های رفتار قیمتگذاری، نتایج نشان می‌دهد که بسامد تغییرات قیمت با نرخ تورم (بر مبنای هر دو شاخص قیمت مصرف‌کننده و تولیدکننده) رابطۀ مثبت آستانه‌ای دارد، به‌طوری که با عبور از نرخ تورم آستانه 18 درصد، شدت این اثر مثبت کم‏تر می‌شود. همچنین، نرخ ارز روندزدایی ‏شده با اندازه تغییر قیمت همبستگی مستقیم دارد. نکته قابل‏ توجه آن‌که نرخ تورم به‏ تنهایی عامل اصلی توضیح‌دهنده رفتار قیمتگذاری نیست، بلکه رشد نقدینگی، رشد تولید، و رشد نرخ ارز نیز اثرات مثبت قابل‌توجهی بر بسامد و اندازۀ تغییرات قیمت دارند.
 

متن کامل [PDF 1773 kb]   (32 دریافت)    
نوع مطالعه: كاربردي | موضوع مقاله: اقتصاد کلان
دریافت: 1399/11/18 | پذیرش: 1400/3/16 | انتشار الکترونیک پیش از انتشار نهایی: 1400/6/17 | انتشار الکترونیک: 1400/6/17

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به فصلنامه برنامه ریزی و بودجه می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2021 CC BY-NC 4.0 | The Journal of Planning and Budgeting

Designed & Developed by : Yektaweb